رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه‌خبری اتاق ایران از یک روش جدید کلاهبرداری

کلاهبرداری تلفنی با رنگ و بوی مذهبی

«تبریک می‌گم! شما برنده سفر عتبات شدید.» کلاهبرداری‌های تلفنی روز به روز با روش‌های جدیدتری به سراغ قربانیانش می‌رود و کلاهبرداری امروز رنگ و بوی مذهبی به خود داده تا با دخیل کردن عواطف و احساسات مخاطب خود، او را راحت‌تر در دام گرفتار کند.

راضیه علیپور

خبرنگار
29 خرداد 1397
کد خبر : 13968
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«تبریک می‌گم! شما برنده سفر عتبات شدید.» کلاهبرداری‌های تلفنی روز به روز با روش‌های جدیدتری به سراغ قربانیانش می‌رود و کلاهبرداری امروز رنگ و بوی مذهبی به خود داده تا با دخیل کردن عواطف و احساسات مخاطب خود، او را راحت‌تر در دام گرفتار کند.

اما این بار از شانس بد کلاهبرداران، با یک خبرنگار تماس گرفته‌اند؛ او در مغازه سنتی‌فروشی نبش چهارراه ولیعصر در حال دید زدن اجناس است که تلفنش زنگ می‌خورد و با صدای مرد جوانی که لحن گفتارش چیزی کم از گویندگان رادیویی ندارد مواجه می‌شود. پیش از این بارها نسبت به کلاهبرداری‌های تلفنی هشدار داده شده است، اما ترفند امروز این کلاهبرداران با استفاده از نام «رادیو آوا» و «سازمان حج و زیارت» همراه بود تا بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند.

مرد جوان کلاهبردار با آن صدای غلط‌اندازش می‌گوید: «امروز صبح در رادیو آوا با حضور رئیس این شبکه رادیویی از میان دارندگان خطوط ثابت همراه اول قرعه‌کشی انجام شده است. بر این اساس 14 نفر به نیت 14 معصوم انتخاب شده‌اند که شماره شما در میان آن‌ها بوده است. مبلغ 40 میلیون ریال برای سفر به عتبات به برندگان تعلق گرفته است که می‌توانند با یک همراه به این سفر معنوی بروند.»

تا اینجای کار همه چیز شبیه به یک کلاهبرداری حرفه‌ای است، اما مرد جوان حرفی از عابر بانک نمی‌زند و در عوض از فرد درخواست می‌کند که به صورت زنده با گزارشگر آن‌ها گفتگو کند و از احساساتش بگوید. پس از پخش مثلاً زنده مصاحبه آن‌ها، مجدداً پسر جوان روی خط می‌آید و اعلام می‌کند که ساعت 20:40 دقیقه امشب می‌توان پخش مجدد این مصاحبه را از رادیو آوا شنید. کم‌کم همه چیز رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و مرد پشت خط اطمینان می‌دهد که نیاز به هیچ شماره حسابی نیست.

پس از یک گفت‌و‌گوی 10 دقیقه‌ای دیگر اعتماد فرد جلب شده و حالا مرد جوان از او می‌خواهد به نزدیک‌ترین عابر بانک برود تا مبلغ وعده داده شده برای او منتقل شود. باز هم حرفی از شماره‌حساب گرفتن نیست و می‌توان این ریسک را پذیرفت.

کنار عابر بانک ایستاده و به دستور مرد جوان، کارتش را داخل دستگاه عابر بانک می‌گذارد. مرد از او می‌خواهد ضمن انتخاب دکمه اعلام موجودی، رقم نمایش‌داده شده را برای او قرائت کند. ماجرا رنگ‌وبوی بدبینی به خود می‌گیرد اما او که واهمه‌ای از هدر رفتن اندک مبلغ موجود در کارتش ندارد، خطر آن را به جان می‌خرد و رقم را می‌خواند.

مرد جوان از دخترک می‌خواهد که دکمه انتقال وجه به کارت دیگر را بزند و به جای شماره کارت، 123 را وارد کند. دختر که حالا دیگر از کلاهبرداری مطمئن شده دیگر تاب نمی‌آورد و با شکایت می‌گوید که برای چه باید این کار را انجام دهد؟ اما مرد جوان او را به آرامش دعوت می‌کند و صفحه‌ روی عابر بانک را ببیند که نام سازمان عتبات روی آن نمایش داده شده است. این آخرین قلاب مرد کلاهبرداری است که حالا از شنیدن رقم موجودی این کارت ناامید شده و می‌گوید: «اسم سازمان عتبات رو مشاهده کردید؟ خاطرتون جمع شد؟ حالا لطفاً یه کارت دیگر داخل عابر بانک قرار بدهید. ظاهراً گردش این کارت کم بوده و نمی‌توانیم مبلغ را به این کارت واریز کنیم.» حالا دیگر همه چیز مثل روز روشن شده است. می‌گوید کارت دیگری ندارد و تلفن را قطع می‌کند.

خبرنگار «پایگاه خبری اتاق ایران» ضمن تماس با شبکه رادیویی آوا از آن‌ها درباره کم و کیف این قرعه‌کشی سؤال می‌کند. یکی از مسئولان این شبکه رادیویی که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به این سؤال گفت: «چند روزی است که تعدادی از افراد در تماس با شبکه این سوال را مطرح می‌کنند. ما هیچ قرعه‌کشی‌ای انجام نداده‌ایم و این کار سوءاستفاده از نام شبکه آواست.»

پس از آن حراست سازمان و حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که چگونه نام «سازمان عتبات» روی عابر بانک نمایش داده می‌شود، گفت: «ما جایی به نام سازمان عتبات نداریم و نام درست آن سازمان حج و زیارت است. لذا کلاهبرداران با ساختن نام جعلی سازمان عتبات سعی در گرفتار کردن قربانیان داشته‌اند.»

در همین رابطه