رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمدجواد ظریف در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران

اروپا بنگاه‌های کوچک و متوسط را به ایران معرفی می‌کند

سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با حضور وزیر امور خارجه کشور برگزار شد. در این جلسه فعالان اقتصادی مشکلات و آنچه برای آینده اقتصاد کشور قابل پیش‌بینی بود را بازگو کردند. هرچند به اعتقاد محمدجواد ظریف آنچه امروز بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، حفظ انسجام داخلی است.

03 تیر 1397
کد خبر : 14030
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر امور خارجه کشور در سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران از ایجاد هسته‌ای از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی که قادر به همکاری با طرف‌های ایرانی هستند خبر داد و گفت: این مهم به همت اتحادیه اروپا ایجاد می‌شود و باید در مقابل هسته‌ای از شرکت‌های ایرانی که می‌توانند با شرکت‌های اروپایی همکاری کنند نیز شکل بگیرد و این کار باید به همت پارلمان بخش خصوصی کشور انجام شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات فعالان بخش خصوصی در مورد وضعیت بحرانی اقتصاد ایران، بسته شدن راه تنفسی بنگاه‌های تولیدی و صنعتی، افزایش شدید نرخ ارز و قطع روابط اقتصادی شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی با ایران، خواستار پایان دادن به پیش‌بینی‌های «خودتحقق‌پذیر» شد و تأکید کرد: آنچه امروز توسط فعالان اقتصادی پیش‌بینی شود، فقط یک فکر نیست بلکه می‌تواند به راحتی عملیاتی شود.

وی با اشاره به این مطلب که برخی از دلواپسان، قدرت کشورها را تنها به قدرت نظامی هر کشوری محدود می‌کنند، گفت: درست است که قدرت نظامی مهم است اما زمانی که تعداد قایق‌ها، تعداد توپ‌های مستقر در این قایق‌ها و برد آن توپ‌ها اهمیت داشت مربوط به قرن 18 میلادی می‌شود و از قرن بیستم، قدرت اقتصادی عامل پیشرفت و عقب‌ماندگی کشورها شد.

ظریف ادامه داد: امروز از قدرت اقتصادی هم فراتر رفته‌ایم و آنچه حرف اول را می‌زند، نفوذ کلام است.

وزیر امور خارجه کشور در ادامه به عنصر «بدنامی» که در دوران تحریم گذشته گریبان گیر ایران بود اشاره کرد و افزود: در آن ایام هر شرکت خارجی که قصد همکاری با ایران داشت باید هزینه بدنامی را هم می‌پرداخت اما در وضعیت کنونی این هزینه را شرکت‌هایی باید بپردازند که قصد همکاری با آمریکا را دارند. شاید در کوتاه‌مدت این موضوع چندان حائز اهمیت نباشد اما در طولانی‌مدت به نفع ما خواهد بود.

وی رو به آنهایی که باور دارند با خروج آمریکا از برجام باید منتظر شکست برجام باشیم، تصریح کرد: این فکر به طور کامل اشتباه است؛ در طول همه این سال‌ها، آمریکا بارها از توافقات و معاهدات مختلف خارج شد، آیا این اقدام به معنای اشتباه بودن آن معاهدات بود؟ واضح است که نه. پس امروز نباید امید را از دست داد و با دست خود برجام را به مرحله شکست برسانیم.

ظریف یادآور شد: اگر خود ما از آینده اقتصاد ایران ناامید شویم دیگر هیچ امیدی به اقتصادهای دیگر نیست که بخواهند با اقتصاد ایران همکاری کنند. فراموش نکنیم که این بار اتحادیه اروپا پشت ماست و از تحریم‌های اروپا که حتی در دوران گذشته سخت‌تر از تحریم‌های آمریکا بود، خبری نیست.

وزیر امور خارجه کشور از اقدامات تحریک‌آمیز برخی نسبت به خروج آمریکا از برجام انتقاد کرد و گفت: این عده فراموش کرده‌اند که در گذشته مدام می‌گفتند برجام هیچ‌چیز برای ما نداشته است.

وی هدف آمریکا از این تحریم‌ها را خروج ایران از برجام دانست و تصریح کرد: این طور نیست که ایران به هر قیمت در برجام بماند اما لازم است تا آنجا که می‌توانیم از مواضع خود دفاع کنیم. در حال حاضر همه کشورها به غیر از آمریکا، سه کشور حوزه خلیج‌فارس و رژیم صهیونیستی، حامی حفظ برجام هستند. حتی کانادا نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

ظریف همچنین از پیشنهاد بخش خصوصی در مورد همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی نیز استقبال کرد و گفت: موتور محرک اقتصاد، بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند. این شرکت‌ها حتی می‌توانند جایگزین شرکت‌های بزرگ خارجی شوند. در این برهه، اروپا اعلام کرده هسته‌ای تشکیل خواهد داد و در آن تمام بنگاه‌های کوچک و متوسطی که می‌توانند با ایران کار کنند را معرفی می‌کند. این کار باید از طرف ایران هم انجام شود.

وی ایجاد چنین هسته‌ای را وظیفه اتاق عنوان کرد و افزود: اتاق می‌تواند با در اختیار داشتن اطلاعات لازم، چنین بانک اطلاعاتی را تهیه کند و به جای اینکه مصرف‌کننده باشد، به صورت فعال واحدهای متناظر خود را در اروپا شناسایی کرده و با آنها وارد کار شود.

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: ایران باید از تمام امکانات به وجود آمده بهره ببرد.

به اعتقاد این مقام مسئول، امروز دنیا برای اینکه پشت ایران باشد دلیل دارد و می‌تواند از آمریکا به دلیل اینکه نظم لیبرال بین‌المللی را برهم زده است، انتقاد کند. اروپا 70 سال است روی این نظم سرمایه‌گذاری کرده و نمی‌خواهد منافعش به خطر بیفتد.

وی در ادامه به مسائل بانکی اشاره کرد. بر اساس اظهارات ظریف مشکل اصلی بانک‌های ایران نبود شفافیت و امکانات داخلی است که این موضوعات نمی‌توانست از طریق برجام حل شود. اما راه‌حل‌های خوبی برای این مشکل نیز وجود دارد که با همکاری مسئولان ذی‌ربط در حال پیگیری آنها هستیم.

FATF موضوع دیگری بود که وزیر امور خارجه در مورد آن صحبت کرد. وی تأکید کرد: بازار نباید نگران FATF باشد چراکه مسئله پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم که در قالب FATF مطرح می‌شود را نیز حل خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشور در ادامه ضمن تأکید بر جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد و لزوم حضور و مشارکت آن‌ها در مذاکرات، تصریح کرد: بخش خصوصی باید به ما بگوید که برای بهبود شرایط اقتصادی بهتر است با کدام کشورها وارد مذاکره شویم.

ظریف همچنین گفت: امروز ایران از سوی دشمنان هدف قرار گرفته است. کسانی که مخالف روحانی هستند خیال نکنند اگر دولت روحانی نباشد، آن‌ها موفق شده‌اند. یا اگر نظام جمهوری اسلامی رفت آنها بر سرکار می‌آیند.

در همین رابطه