رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطرح شد

تأکید بر ضرورت تشکیل انجمن ملی اکوتوریسم ایران

اعضای کمیسیون گردشگری اتاق ایران طی نشستی بر تشکیل انجمن ملی اکوتوریسم ایران تأکید کردند.

05 تیر 1397
کد خبر : 14047
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در تازه‌ترین نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، حضور داشتند. در این نشست علاوه بر تأکید بر راه‌اندازی انجمن ملی اکوتوریسم در کشور، فرصت‌های ایران در مورد جذب گردشگر صنعتی نیز بررسی شد.

احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه یکی از شاخه‌های نوظهور در عرصه گردشگری، «گردشگری صنعتی» است که در قالب بازدید از سایت‌های صنعتی جای می‌گیرد، تصریح کرد: گردشگری صنعتی رویکردی است که توسعه آن سال‌هاست از سوی کشورهای صنعتی جهان و در راستای افزایش سرانه درآمدها مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه متقاضیان اصلی این شاخه از گردشگری، دانشجویان و صنعتگرانی هستند که با هدف بازدید از فرایند تولید یک محصول یا آشنایی با کارکرد دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی قدم در راه سفر می‌گذارند، ادامه داد: جدا از جنبه‌های آموزشی و مطالعات شغلی و حرفه‌ای، این شاخه از گردشگری برای علاقه‌مندان به کسب تجربه‌های تکرار نشدنی نیز حرفی برای گفتن دارد.

این فعال اقتصادی همچنین با اشاره به اینکه تجربه حضور در معادن، بازدید از میدان‌های نفتی، پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی، کارخانه‌های خودروسازی، فولادسازی، نیروگاه‌های تولید برق و همین‌طور سدها و کارخانه‌های تولید محصولات غذایی از نمونه‌های مثال‌زدنی در این رابطه هستند، اظهار کرد: رونق گردشگری در مناطق صنعتی بزرگ می‌تواند به رونق اقتصادی آن منطقه و جوامع محلی نیز منجر شود؛ چراکه گردشگران صنعتی علاوه بر بازدید از سایت‌های موجود، با حضور در جوامع محلی نیز می‌توانند به درآمدزایی آنان کمک کنند.

اصغری با اشاره به اینکه جدا از واحدهای صنعتی بزرگ و شناخته شده، واحدهای صنعتی کوچک به ویژه در عرصه صنایع غذایی و محصولات بهداشتی نیز می‌توانند با برگزاری تورهای گردشگری محصولات تولیدی خود را به بازار معرفی کرده و از این طریق در راستای بازاریابی محصولات گام بردارند، تشریح کرد: آنچه ضروری به نظر می‌رسد تعریف بسته‌های سفرهای صنعتی هدفمند از سوی دفاتر خدمات مسافرتی برای جذب عموم گردشگران داخلی یا بین‌المللی علاقه‌مند به بازدید از این واحدها است.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران اظهار کرد: دستیابی به این مهم جز با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری، توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مناطق صنعتی و در نهایت اطلاع‌رسانی، ممکن نخواهد بود و این موارد همه آن چیزی است که فقدان آنها در راستای رونق این شاخه از گردشگری در کشور محسوس است.

همدان 2018 فرصتی طلایی برای معرفی ایران به دنیا

اصغری همچنین با اشاره به اینکه با شروع سال ۲۰۱۸، یک سال طلایی برای همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا آغاز شده است، گفت: لازم است از فرصت پیش‌آمده در راستای معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و هنری، صنایع‌دستی، اقتصادی، این استان به جهانیان نهایت استفاده را به عمل آوریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه پایدار، توسعه‌ای است که توسعه فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی هم‌زمان با توسعه اقتصادی اتفاق بیفتد و اقتصاد از نظر ارزشی در جایگاه بالاتری نسبت به سایر جنبه‌های توسعه قرار نگیرد، گفت: اکوتوریسم سفری است مسئولانه به مناطق طبیعی که موجب حفظ محیط‌زیست و بهبود کیفیت زندگی مردم محلی شود.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران افزود: به دلیل اینکه اکوتوریسم به‌صورت ایده، و نه به‌عنوان موضوعی آکادمیک، مطرح شده است، بسیاری از گروه‌های تجاری و دولت‌ها آن را بدون درک ابتدایی‌ترین اصولش، ترویج کرده‌اند.

اصغری اعتقاد دارد هر یک از بخش‌های درگیر در این صنعت اعم از دولت، شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی، اقامتگاه‌ها، جوامع بومی، مراکز فروش مواد غذایی، راهنمایان تور و گردشگران که در حوزه اکوتوریسم فعالیت می‌کنند، لازم است در پایبندی به اصول اکوتوریسم مسئولانه رفتار کنند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: راهنمایان تور و گردشگران، که ارتباط مستقیم‌تری با مقصدهای اکوتوریسم دارند، حتی در نبود دستورالعمل مدون و نظارت از سوی دولت، حقی برای استفاده‌های ناموزون و مغایر با اصول، از مناطق طبیعی، بکر و آسیب‌پذیر ندارند. آن‌ها باید اثرات منفی حضور خود در طبیعت را به کمترین میزان کاهش دهند.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران خاطرنشان کرد: بنابراین تشکیل انجمن ملی اکوتوریسم ایران، مورد تأیید و حمایت این کمیسیون بوده و امیدواریم بخش خصوصی با تعامل دولت و مردم گام‌های مؤثری در این رابطه بردارد.

در همین رابطه