رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در سمینار تجاری ایران و فرانسه مطرح کرد

خروج آمریکا از برجام به شرکت‌های اروپایی آسیب زد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران که در رأس هیاتی از اعضای پارلمان بخش خصوصی به فرانسه سفر کرده است، ضمن دیدار و گفت‌وگو با دیدیه کلینگ، رئیس اتاق بازرگانی پاریس، در سمینار تجاری ایران و فرانسه که با حضور تعدادی از نمایندگان شرکت‌های فرانسوی برگزار شد، نیز سخنرانی کرد.

06 تیر 1397
کد خبر : 14058
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی، که در رأس هیات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به فرانسه سفر کرده است ضمن دیدار با دیدیه کلینگ، رئیس اتاق بازرگانی پاریس، در سمینار تجاری ایران و فرانسه نیز حاضر شد.

شافعی در این سمینار که با حضور تعدادی از نمایندگان شرکت‌های فرانسوی برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

شافعی در این سخنرانی با اشاره به روابط اقتصادی دیرینه ایران و فرانسه، اظهار امیدواری کرد طرفین در دیدارهای خود بتوانند همکاری‌های اقتصادی خود را بیش از پیش توسعه دهند.

متن کامل سخرانی رئیس اتاق ایران در سمینار تجاری ایران و فرانسه به شرح زیر است:

حضار محترم؛ خانم‌ها و آقایان

بسیار خرسند هستیم که امروز در جمع تجار و صاحبان صنایع دو کشور ایران و فرانسه با قدمت روابطی که از سده‌های میانه تا به امروز ادامه داشته است هستم.

در سال گذشته میلادی حجم روابط تجاری دوجانبه ایران و فرانسه بالغ‌بر4 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است. مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران اوره، پسته، زعفران، کشمش، پلی‌اتیلن و برخی قطعات صنعتی بوده است. در زمان مشابه، واردات ایران از فرانسه، شامل دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی، ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات الکترونیکی و تولیدات شیمیایی بوده است.

سفر رئیس‌جمهوری محترم کشورمان، جناب آقای روحانی، در سال 2016 به فرانسه، در رأس یک هیئت تجاری 150 نفری، نقطه عطفی در روابط دو کشور به شمار می‌رود که فصل جدیدی از مناسبات اقتصادی با اروپا و بالأخص فرانسه را گشود. در جریان آن سفر بیست سند همکاری به ارزش 30 میلیارد یورو با فرانسه به امضا رسید. از سویی سفر چندین هیئت تجاری ساماندهی شده توسط مدف بین‌الملل به ایران طی سه سال اخیر در 3 نوبت متوالی، تحولی در روابط دوجانبه قلمداد می‌شود.

همکاری‌های گسترده‌ای میان شرکت‌های خودروسازی دو کشور در جریان است و قرارداد ایران ایر با ایرباس به مرحله اجرایی رسیده است. قرارداد جوینت ونچر قطعه سازان ایران و فرانسه نیز برای انجام سرمایه‌گذاری مشترک به امضا رسیده است. قراردادهای دیگری نیز درزمینهٔ‌های مختلف میان ایران و فرانسه به امضاء طرفین رسیده است که از اهمیت بسزایی در توسعه مناسبات تجاری دو کشور برخوردار است.

فرانسه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین همکار و شریک تجاری ایران پس از برجام محسوب می‌شود. افتتاح دفتر بازرگانی فرانسه در تهران از سال 2015 قطعاً می‌تواند به گسترش همکاری‌های میان صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی دو کشور یاری رسانده و از حداکثر ظرفیت‌های دو کشور استفاده کند.

اتاق ایران آمادگی دارد تا حمایت‌ها و اقدامات عملی لازم جهت افزایش تعاملات با بخش خصوصی فرانسه درزمینهٔ‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل، پزشکی، صنایع غذایی و کشاورزی، معدن و خودروسازی و همچنین تبادل فناوری‌های نوین زیست‌محیطی به انجام رساند.

بخش خصوصی ایران با برخورداری از زیرساخت‌های مناسب توسعه شامل 10 بندر بین‌المللی، 96 فرودگاه فعال مسافری و بیش از 13 هزار کیلومتر خط آهن، 190 هزار کیلومتر جاده بین‌شهری، 12 هزار کیلومتر خط لوله نفت و گاز، پانزدهمین کشور برتر دنیا از نظر منابع غنی فلزی و غیرفلزی با برخورداری از 3000 معدن فعال، پنجمین تولیدکننده آهن جهان، اولین تولیدکننده فیروزه جهان، هشتمین تولیدکننده سیمان جهان و همچنین پل ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب با دو گذرگاه آبی از طریق خلیج‌فارس در جنوب و دریای خزر در شمال، از جایگاه منحصربه‌فردی در جهان برخوردار است.

حضار محترم؛ همان‌گونه که اطلاع دارید دولت آمریکا با تصمیمی یک‌جانبه از توافقنامهٔ برجام که یک توافقنامهٔ بین‌المللی میان ایران و قدرت‌های جهانی بوده است خارج شد. این اقدام دولت آمریکا خلاف عرف حقوق بین‌الملل و ناقض اعتماد بین‌المللی و بی‌اعتبار کردن شورای امنیت سازمان ملل است که توافقنامهٔ مذکور را تأیید و ثبت کرده است.

مسلماً دوران یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در محیط بین‌المللی پایان یافته است و آمریکا با این اقدام خود نه‌تنها به معاهده خود با ایران، بلکه به معاهده با طرف‌های اروپایی پشت کرده است و ماحصل تلاش‌های مستمر و چندسالهٔ دیپلمات‌های اروپایی را تحقیر کرده است.

اگرچه این اقدام آمریکا ممکن است ضرر و زیان‌هایی برای ایران به دنبال داشته باشد، اما بیشتر آسیب آن نصیب شرکت‌های اروپایی و بی‌احترامی به حقوق بین‌الملل و زیر پا گذاشتن تمامی هنجارهای بین‌المللی است؛ اما این مسئله نباید سبب آن شود که وقفه یا تنزلی در روابط تجاری میان اعضای اتحادیهٔ اروپایی با ایران صورت پذیرد. اگرچه هدف از اعمال تحریم‌های جدید در درجه اول قطع ارتباطات و همکاری‌های بانکی است، اما طرفین می‌توانند نقل و انتقالات پولی خود را از طریق بانک‌های کوچک‌تر که با شبکه بانکی آمریکا مرتبط نیستند پیگیری کند.

در حال حاضر، ایران در انتظار ارائه پکیج ویژه اقتصادی اتحادیه اروپایی به ایران برای حفظ برجام و تداوم همکاری‌ها در این چارچوب است و امیدواریم به‌زودی نتایج خوبی از ماحصل مذاکرات میان دولتمردان ایرانی و اروپایی حاصل شود. پس از امضای برجام تحول و جهش بسیار خوبی در روابط تجاری و اقتصادی با فرانسه پدید آمد و ما امیدوار و علاقه‌مندیم که این روابط با تهدیدات فرامرزی دولت آمریکا صدمه نبیند و با تلاش دولتمردان دو کشور روابط اقتصادی فی‌مابین هرچه بیشتر گسترش یابد.

ما امیدوار هستیم که هرگونه مانع احتمالی در روند توسعه روابط تجاری ایران و فرانسه با رایزنی‌های به‌عمل‌آمده توسط مقامات عالی‌رتبه دو کشور برطرف و شاهد تحرک بیشتری در روابط تجاری فی‌مابین باشیم. قطعاً انجام مراودات تجاری مستمر، سهل و پربار بدون تلاش عاملین اقتصادی و حمایت دولتمردان میسر نمی‌شود. تسهیل در صدور روادید، برقراری روابط بانکی و بیمه‌ای بین دو کشور، تقویت ارتباطات بین صنایع کوچک و متوسط دو کشور از مهم‌ترین راهکارهای رفع موانع پیش روی توسعه روابط تجاری بین ایران و فرانسه است.

در پایان لازم می‌دانم بر لزوم نقش‌آفرینی فعال دفتر بازرگانی فرانسه و همچنین اتاق مشترک ایران و فرانسه در توسعه روابط دو کشور تأکید کنم و امیدوارم در آینده نزدیک زمینه توسعه بیشتر روابط تجاری میان دو کشور فراهم شود.

با توجه به ترکیب هیئت اقتصادی حاضر در این سمینار امید است شاهد توسعه همکاری‌های گسترده‌ای درزمینه سرمایه‌گذاری مشترک در صنایع یادشده باشیم و آرزومندم که این نشست نتایج خوب و پر باری برای دو طرف ایرانی و فرانسوی داشته باشد. با توجه به بستر فراهم‌شده برای همکاری مشترک، مشتاقانه پذیرای هیئت‌های فرانسوی در ایران هستیم.

موضوعات :
در همین رابطه