رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق سمنان در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران

برای عبور از تحریم از تجربیات بخش‌خصوصی استفاده شود

علی اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان می‌گوید تدوین نقشه راه منسجم و رعایت منافع ملی در دستور کار بخش خصوصی قرار گرفته است لذا توجه خاص به کارآفرینان و تولیدکنندگان در این شرایط نابسامان اقتصادی یک ضرورت است.

12 تیر 1397
کد خبر : 14166
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در سی و هفتمین نشست شورای گفت‌وگو گفت: عدم استراتژی منظم باعث شده تا نتوانیم در شرایط سخت برنامه‌ریزی صحیح داشته باشیم. حضور غرورآفرین و تأثیرگذار اعضای تیم ملی این پیام را می‌دهد که اگر انسجام و همدلی داشته باشیم سخت‌ترین مخاطرات را تبدیل به پیروزی خواهیم کرد.

علی‌اصغر جمعه‌ای، الگوپذیری موفقیت‌های تیم ملی در حوزه صنعت و معدن را مهم برشمرد و افزود: تجربه چهل‌ساله فعالان اقتصادی بسیار ارزشمند است. دولتمردان باید این تجربیات را پراهمیت دانسته و در تصمیم‌گیری‌های کلان‌ اجرایی کنند.

جمعه‌ای خطاب به استاندار سمنان گفت: اگر همدلی و وحدت رویه در سیستم اقتصادی حاکم باشد، فعالان بخش خصوصی تحریم‌ها را به حداقل می‌رسانند. سهم واقعی بخش خصوصی نیز در فضای اقتصادی کشور اندک است ولی توانایی و برش لازم در مقابله با تحریم را دارد.

وی تأکید کرد: تدوین نقشه راه منسجم و رعایت منافع ملی در دستور کار بخش خصوصی قرارگرفته است. از حاکمیت درخواست می‌کنیم تا نقشه راه منسجم و استراتژی مناسبی به بخش‌خصوصی تبیین کند. توجه خاص به کارآفرینان و تولیدکنندگان در این شرایط نابسامان اقتصادی یک ضرورت است که حمایت دولتمردان و حاکمیت را می‌طلبد.

جمعه‌ای شرایط اقتصادی اخیر را ویژه ‌بر شمرد و گفت: متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده است که فعالان بخش خصوصی ماشین‌آلات تولید خود را به بازار ضایعات ارائه می‌دهند تا معوقات خود را پرداخت کنند. بخش کردن و تقسیم کردن واحد تولیدی به‌عنوان وصول مطالبات بسیار حزن‌انگیز است.

تمرکز دولت توجه به حل‌وفصل مسائل مرتبط با تولید است

استاندار سمنان در این نشست با اشاره به اینکه توقف تولید از سوی دستگاه‌های اجرایی سمنان پذیرفتنی نیست؛ خطاب به مدیران این استان گفت: کسانی که نمی‌توانند ریسک برخی از مسائل را بپذیرند و یا از دستگاه‌های نظارتی می‌ترسند، بدون اتلاف وقت، خودشان استعفا دهند.

چاوشی با اشاره به اینکه امروز شیپور جنگ اقتصادی توسط ترامپ نواخته شده است، گفت: شرایط کنونی کشور اورژانسی است. مدیران دستگاه‌های مرتبط با تولید، صنعت، معدن و صادرات باید بدانند شرایط خاص، ایده‌های نو و راهکارهای نو اقتضا می‌کند.

وی تأکید کرد: لزوم تلاش دولت و اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولتمردان برای جلوگیری از ایجاد آشفتگی در نظم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور متأثر از این شرایط است. دشمنان به دنبال هر راهی هستند تا نگذارند جمهوری اسلامی ایران ادامه حیات دهد. از امروز تمرکز دولت توجه به حل‌وفصل مسائل مرتبط با تولید خواهد بود.

چاوشی بیان کرد: در شرایط جدید، مُرّ قانون و مقررات مربوط به برخی مسائل تولیدی و اقتصادی متفاوت است و دستورالعمل‌های مربوط به آن بسته به شرایط موجود از هفته آینده ابلاغ می‌شود.

استاندار سمنان با اشاره به دستور صریح مقام معظم رهبری برای ساماندهی وضعیت اقتصادی فعلی کشور گفت: مقام معظم رهبری با درکی ‌عمیق از این خطر (جنگ اقتصادی دشمنان با کشورمان) رؤسای سه قوه را برای طراحی راهکارهای لازم و اتخاذ تدابیر و تصمیمات موردنیاز مأمور کردند.

چاوشی گفت: اصلاً پذیرفته نیست، دستگاهی بخواهد تولید را متوقف کند. از مدیران اجرایی استان سمنان می خواهیم تا کارشناسانی باانگیزه، کار بلد، مسلط به قوانین و معتقد به‌نظام را راهی جلسات تخصصی کنند.

استاندار سمنان اقتصاد را موضوعی پیچیده دانست و تأکید کرد: در صورت جدی شدن تحریم‌ها، تمام شرکت‌های دولتی و یا آنهایی که وابستگی به دولتشان محرز شود از حضور در هر بازاری معاف هستند چراکه تنها اتکای کشور در این شرایط همین بخش خصوصی است.

چاوشی عنوان کرد: امروز باید برای تحقق هدف‌گذاری‌های صادراتی و تولیدی استان همه ساختارهای موجود را بسیج کنیم. همه باید تلاش کنیم صادرات استان به یک میلیارد دلار برسد. بنابراین لازم است یک گروه کارشناسی جدی و منظم با حضور نمایندگان کارشناس و کاردان از میان مجموعه هماهنگ شده و در طول هفته جلسه گذاشته و پیشنهاد‌ها را پیگیری کنند. برخی از راه‌کارهای این جلسات به‌صورت ملی عملیاتی شد که نشان‌دهنده کارآمد بودن این جلسات بوده است.

وی تأکید کرد:  لزوم شناسایی فرصت‌طلبان، بستن روزنه‌ها و اتخاذ راهکارها در شرایط فعلی کشور ضروری است. امروز که ارز محدود در دسترس داریم و دولت متعهد شده تا ارز موردنیاز برای تولید کالاهای اساسی را تأمین‌ کند لذا برای بررسی نحوه هزینه‌کرد ارز دولتی در بازار و پایش آن علاوه بر سیاست‌های کلی و برنامه‌های کلی، باید تدابیر محلی صورت گیرد.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه تاکنون صادرات قابل‌توجهی از مبدأ استان سمنان به کشورهای خارجی انجام‌ شده است، عنوان کرد: در بحث مواد خام معدنی باید مراودات بازرگانی با کشورهای هم‌جوار صورت گیرد. نباید در موضوع صادرات به بازارهای سنتی متمرکز بود. باید دنبال بازارهای مطمئن و جایگزین در حوزه صادرات باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه