رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مشاور معاون اول رئیس جمهور در نشست توسعه صادرات غیرنفتی اهواز

صادرات به عراق 21درصد افزایش یافت

حسن دانایی‌فر، مشاور معاون اول رئیس جمهور می‌گوید: با توجه به رقابتی بودن بازار عراق و وجود رقبای فراوان ما باید تلاش خود را مضاعف کرده و سهم بیشتری از بازار عراق را بدست بگیریم.

12 تیر 1397
کد خبر : 14167
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی با حضور حسن دانایی فر، مشاور معاون اول رئیس جمهور و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق در استانداری خوزستان برگزار شد.

مشاور معاون اول رئیس جمهور و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه در این نشست گفت: صادرات به عراق از همه مرزها در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با سال قبل 21 درصد افزایش یافت. 23 درصد از کل صادرات غیر نفتی کشور به سمت عراق بوده اما این حجم درمقایسه با ظرفیت و توان ما پایین است.

حسن دانایی فر با بیان این که بازار عراق رقابتی است، توضیح داد: ما رقبای زیادی در این کشور داریم، عربستان نیز در حال فعالیت و تلاش برای گرفتن بازار آنجاست. لذا باید تلاش خود را مضاعف کرده و سهم بیشتری از بازار عراق را بدست بگیریم.

دانایی فر با بیان اینکه شرایط تحریم و محدودیت های خارجی ومشکلات مربوط به استاندارد همیشه بوده و باید با این شرایط به دنبال راهکار باشیم، افزود: در 6 ماه اول سال 96 صادرات از مرز شلمچه به عراق 198 میلیون دلار بوده ولی در سه ماهه اول امسال به 86 میلیون دلار کاهش یافته است که باید تلاش کنیم موانع موثر در این کاهش را برطرف کنیم. 

پرداخت مالیات، بزرگترین معضل فعالان خصوصی در مرز چذابه است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در این نشست گفت: نگاه کنونی ما به مرزهای خوزستان فقط مسافرتی و زیارتی است و کمتر نگاه توسعه ای و اقتصادی به آن داریم.

شهلا عموری بیان کرد: پایانه مرزی چذابه هنوز از دستگاه ایکس ری و توسعه بارانداز برخوردار نیست در حالی که این نیاز مبرم این پایانه است. بزرگترین معضل فعالان خصوصی در مرز چذابه مربوط به پرداخت مالیات است؛ در مقطعی صادرات معاف از مالیات بود اما الان برای همه صادرکنندگان مالیات سنگین در نظر گرفته اند که این موضوع باید حل شود.

عموری بیان کرد: بین دستگاه های اجرایی در مرز چذابه هماهنگی وجود ندارد؛ شهرداری مالک زمین ها است، گمرک مالک چیز دیگری است و پایانه و فرمانداری نیز به شکلی دیگر عمل می کنند که همین امر موجب جزیره ای عمل کردن شده است.

رئیس اتاق اهواز نبود نظارت بر تخلیه و بارگیری، کمبود نیروی انسانی، طولانی شدن پروسه صدور برگ تردد، نبود استراحتگاه، توقفگاه خودرو، انبار سرپوشیده در مرز چذابه را از جمله مشکلات عمده این پایانه مرزی بیان کرد.

وی ادامه داد: شعبه بانک ملی نیز که در این مرز فعال بوده چند ماهی است که تعطیل شده لذا خواستار فعال شدن آن هستیم.

عموری گفت: درب ورود و خروج مشترک در مرز چذابه با عراق و آسفالت نبودن ۲ کیلومتر از مسیر در آن نقطه موجب مشکلات فراوانی شده که خواستار برطرف شدن این مشکل هستیم. تجار خوزستان با سرمایه گذاری در این شرایط بد آب و هوایی، در ایجاد اشتغال تاثیرگذار هستند.

عموری بیان کرد: میان تجار ما و تجار عراقی ارتباطی وجود نداشته و تجار ما اطلاعاتی درباره کمرگ عراق ندارند. نماینده آنها در جلسات گمرک حضور نداشته و لذا جلسات یک طرفه برگزار می شود.

وی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی بیان کرد: نزدیک به ۱۰سال است از ابتدایی ترین مشکلات می نالیم اما هنوز هیچکدام حل نشده است. همچنین تعرفه در همه گمرک ها یکسان است اما مدیریت در مرزهای عراقی همسایه خوزستان ملوک الطوایفی است.

موضوعات :
در همین رابطه