رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

گزارش فائو از قیمت محصولات اساسی کشاورزی در جهان: می 2018

طبق گزارش فائو قیمت جهانی گندم و ذرت در ماه می به دلیل نگرانی در خصوص شرایط نامساعد آب و هوایی و اثر آن بر تولید در مناطق اصلی تولیدکننده افزایش یافته است. قیمت جهانی برنج نیز به دلیل خنثی شدن اثر کاهش ارزش پولی ملی در کشورهای صادرکننده، بدلیل تقاضای قابل توجه کشورهای جنوب شرق آسیا تقریبا ثابت باقی‌مانده است.

13 تیر 1397
کد خبر : 14196
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد  FAO خلاصه ای از گزارش وضعیت قیمت جهانی محصولات کشاورزی را در قالب بولتن ماهانه Food Price Monitoring Analysis منتشر می کند. در این بولتن قیمت محصولات اساسی کشاورزی  در سطح جهانی، ملی و منطقه ای با تمرکز بر کشورهای در حال توسعه رصد می شود و در خصوص تغییرات قیمت این محصولات به سیاست گذاران و فعالان بخش کشاورزی هشدارهای لازم داده می شود. مهم‌ترین بخش‌های بولتن فائو در گزارشی از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران منتشر شده است.

طبق گزارش فائو قیمت جهانی گندم و ذرت در ماه می به دلیل نگرانی در خصوص شرایط نامساعد آب و هوایی و اثر آن بر تولید در مناطق اصلی تولیدکننده افزایش یافته است. قیمت جهانی برنج نیز به دلیل خنثی شدن اثر کاهش ارزش پولی ملی در کشورهای صادرکننده، بدلیل تقاضای قابل توجه کشورهای جنوب شرق آسیا تقریبا ثابت باقی‌مانده است.

 در شرق آفریقا در کشور سودان؛ قیمت مواد غذایی عمده مانند سورگوم، ارزن و گندم پس از کاهش موقتی در دو ماه گذشته در ماه می به شدت افزایش یافته است. افزایش اخیر قیمت مواد غذایی ناشی از نگرانی در خصوص میزان تولید سال 2018 و همزمانی آن با کاهش ارزش پول ملی و حذف یارانه گندم بوده است.

در آمریکای مرکزی و در نیکاراگوئه، قیمت ذرت سفید در ماه می به دلیل تشدید فشار فصلی ناشی از افزایش قیمت سوخت و تداوم ناآرامی‌های اجتماعی به شدت افزایش یافته است. به طور کلی، قیمت ذرت سفید در مناطق جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

در آمریکای جنوبی، قیمت ذرت زرد و گندم در مناطق عمده تولیدکننده و صادر‌کننده افزایش یافته است. در برزیل و آرژانتین سطح قیمت نسبت به ماه می سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و باعث افزایش قیمت وارداتی در مناطق جنوبی شده است. قیمت ذرت در هر دو کشور به دلیل انتظار کاهش تولید و کاهش ارزش پول ملی افزایش یافته است در حالی که قیمت گندم به دلیل همزمانی روند فصلی و کاهش ارزش پول ملی افزایش یافته است.

قیمت گندم صادراتی در ماه مه به دلیل نگرانی در خصوص شرایط آب و هوایی خشک در کشورهای عمده تولید کننده افزایش یافته است. میانگین قیمت پایه گندم در ایالات متحده آمریکا برابر 250 دلار به ازای هر تن بوده که نسبت به ماه آوریل 4 درصد و و نسبت به ماه مه سال 2017، 25 درصد افزایش یافته است. هرچند چشم‌انداز افزایش تولید و افزایش ارزش دلار توان رقابتی گندم ایالات متحده را کاهش داده و افزایش قیمت را محدود کرده است. قیمت گندم صادراتی آرژانتین به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش تقاضای ناشی از آن افزایش قابل توجهی داشته به طوری که نسبت به ماه آوریل 14 درصد و نسبت به سه ماه گذشته 40 درصد افزایش یافته است. در استرالیا، قیمت در ماه آوریل در حدود 7 درصد رشد کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 30 درصدی را تجربه نموده. این افزایش قیمت ناشی از بروز شرایط آب و هوایی خشک که منجر به ایجاد شرایط نامناسب کشت در مناطق عمده تولید شده است، به وقوع پیوسته است.

قیمت جهانی ذرت به طور کلی در ماه می افزایش یافته است (به استثنای کشور اوکراین). میانگین قیمت پایه ذرت در ایالات متحده آمریکا در این ماه به 179 دلار به ازای هر تن رسیده که نسبت به قیمت ماه گذشته 3 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش یافته است. در آغاز ماه می قیمت ذرت صادراتی ایالات متحده به دلیل چشم‌انداز نامناسب تولید در برزیل و آرژانتین و کاهش شدید میزان تولید در این دو کشور نسبت به تولید قابل توجه سال گذشته به شدت افزایش یافته است، اما در ادامه قیمت ذرت صادراتی ایالات متحده به دلیل کاهش تمایل خریداران کاهش یافته است. در آرژانتین کاهش تقاضا، فشار قیمتی کاهش تولید پیش‌بینی شده و کاهش ارزش پول ملی را خنثی نموده است. در کشور اوکراین، قیمت ذرت صادراتی به دلیل فشار رقابتی بسیار زیاد و کاهش تقاضا کاهش یافته است.

شاخص قیمت برنج فائو (100=04-2002) در ماه می به میانگین 230.4 واحد رسیده که نسبت به ماه آوریل تغییر چندانی نداشته است. قیمت صادراتی برنج سفید واریته ایندیکا در تمامی کشور‌های آسیایی ،به استثنای هند و تایلند که کاهش ارزش پول قیمت صادراتی را به نرخ دلار کاهش داده است، افزایش یافته است. در حالی که عرضه‌کنندگان مشغول تامین سفارشات گذشته کشور اندونزی بودند خرید برنج توسط فیلیپین و مالزی باعث افزایش قیمت این محصول شده است. قیمت برنج نیمه آماده به دلیل عدم وجود تقاضا توسط کشورهای آفریقایی و تغییرات نرخ ارز در کشور‌های هند و تایلند کاهش یافته است. در آمریکا به دلیل وجود فاصله چند ماهه تا عرضه محصول جدید و افزایش محدودیت دسترسی به غلات دانه بلند، باعث افزایش قیمت این محصولات شده است. در حالی که فروش محصول به عراق قیمت برنج در اروگوئه را افزایش داده است. در مقابل در کشور برزیل، کاهش قیمت برنج سفید به تغییرات ارزش پول ملی تا حدودی در اثر کاهش پایدار تولید برنج و تقاضای قابل توجه را جبران نموده است.

  نمودار روند قیمت‌ها از اینجا قابل دریافت است.

در همین رابطه