رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق سمنان در نشست با کاردار سفارت ساحل عاج در تهران

همکاری اقتصادی ایران و ساحل عاج افزایش می‌یابد

رئیس اتاق سمنان با کاردار سفارت ساحل عاج در تهران گفت‌وگو کرد و راهکارهای همکاری مشترک را مورد بررسی قرار داد.

16 تیر 1397
کد خبر : 14228
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کاردار سفارت ساحل عاج در تهران همراه با رایزن اقتصادی و بازرگانی، نشستی را به منظور توسعه روابط دو جانبه با رئیس اتاق سمنان در محل این  اتاق برگزار کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در این نشست گفت: این استان در زمینه های مختلف ظرفیت و آمادگی افزایش همکاری و مراودات اقتصادی با کشور ساحل عاج را دارد.

علی اصغر جمعه‌ای ادامه داد: سمنان در زمینه های معدنی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری ظرفیت های فراوانی دارد که با فراهم سازی بستر همکاری های کشور ساحل عاج و این استان، منجر به تقویت روابط تجاری – اقتصادی خواهد شد.

وی با بیان این که حوزه گردشگری نقش ویژه ای در رونق اقتصادی کشورها ایفا می کند، اظهارداشت: این استان با وجود بناهای تاریخی و تنوع اقلیمی دارای ظرفیت و زیرساخت های مطلوب برای گردشگری است.

به گفته وی محور اصلی غربی- شرقی در مسیر تهران - مشهد از استان سمنان عبور کرده و ترانزیت بسیاری از کالاهای صادراتی به کشورهای شرق ایران به استان اختصاص دارد. قرارگیری در مسیر راه آهن و کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از فرصت های ویژه استان سمنان برای سرمایه گذاری است.

 رئیس اتاق سمنان با تاکید بر این که واحدهای صنعتی و تولیدی در استان ظرفیت های ویژه‌ای برای سرمایه گذاری محسوب می شود، تصریح کرد: تنوع صنایع استان نظیر صنایع عذایی، نساجی، خودروسازی و قطعه سازی است و  بزرگترین اتوبوس سازی خصوصی کشور که 80 درصد ناوگان جاده ای و درون شهری کشور را  به خود اختصاص داده است در این استان است.

جمعه ای ادامه داد: محوریت استان در بخش صنعت، معدن و تجارت در حوزه معادن و خودروسازی است و با ایجاد شرایط مناسب می توان سطح مبادلات اقتصادی و سرمایه گذاری را افزایش داد. در این استان یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: هشت درصد قطعه های مورد نیاز خودرو یعنی از 9هزار و 185 قطعه موردنیاز خودرو 788 قطعه در استان سمنان ساخته می شود. شرکت اتوبوس سازی استان دارای خدمات پس از فروش در بسیاری از کشورها است و کیفیت این شرکت اتوبوس سازی زمینه مساعدی را برای صادرات اتوبوس به کشور ساحل عاج دارد.

جمعه‌ای حوزه کشاورزی سمنان را داری ظرفیت بالقوه خواند و گفت: استان دارای محصولات کشاورزی نظیر پسته، گردو، انگور و صیفی جات است و با رایزنی زمینه صادرات به کشور ساحل عاج فراهم می شود.

وی گفت: در سال 2007 تفاهم نامه‌ای با 10 بند با ساحل عاج امضا شد. با وجود اعزام هیات استان به دلیل مشکلات داخلی این کشور، تحققی در بندهای تفاهم نامه صورت نگرفت و مذاکرات بی نتیجه ماند، با سفر کاردار سفارت این کشور به استان سمنان در احیا آن تفاهم‌نامه تلاش می شود.

رئیس اتاق سمنان با تاکید بر علاقه‌مندی استان در برقراری روابط در بخش‌های مختلف به خصوص صادرات به ساحل عاج، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه های تخصصی در زمینه های صنعت و کشاورزی می تواند به معرفی ظرفیت های ایران و استان سمنان در این زمینه ها به فعالان اقتصادی ساحل عاج موثر باشد.

باید برای بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی ۲ کشور برنامه ریزی کرد

در ادامه، تاماکولو واتارا کاردار سفارت ساحل عاج  در این نشست گفت: روابط سیاسی جمهوری اسلامی و ساحل عاج ۴۳ سال قدمت دارد و اکنون این روابط مطلوب است و با تمرکز بر روی تجارت واقتصاد باید این روابط تقویت شود.

وی اظهارداشت: در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید، سطح روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و ساحل عاج با حضور فعالان اقتصادی و ایجاد تفاهم نامه های تجاری افزایش چشمگیری داشته است. بعد از بحران های سال ۲۰۱۰ در کشور ساحل عاج، اکنون صلح و ثبات در کشور برقرار شده و زیرساخت های سرمایه گذاری بسیار قابل توجه است.

کاردار سفارت کشور ساحل عاج در ایران تصریح‌کرد: ساحل عاج ظرفیت لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه بادام هندی، کاکائو و قهوه را به ایران دارد.  باید برای بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی ۲ کشور برنامه ریزی کرد.

واتارا خاطرنشان کرد: استان سمنان از زیرساخت های مهم گردشگری و تجاری برخوردار است و سرمایه‌گذاران ساحل عاج آمادگی دارند برای رونق اقتصادی در ایران به این استان سفر کنند. سمنان از نظر کیفیت و کمیت کانی های فلزی و غیرفلزی نیز دارای ظرفیت های معدنی فراوانی برای جذب سرمایه گذاران خارجی است.

استان سمنان در زمان حاضر 80 درصد تولید نمک، حدود 45 درصد تولید گچ و بیش از 90 درصد ذخایر زئولیت و سلستین کشور تولید می کند و ظرفیت گردشگری استان با توجه به داشتن حدود 800 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و بیش از هزار اثر تاریخی، مذهبی و طبیعی بسیار بالاست.

در همین رابطه