رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کاشان

صنایع بالادستی به فکر صنایع پایین دستی باشند

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان می گوید در قسمت تهیه مواد اولیه، تهیه ارز و تامین منابع مالی دچار آشفتگی شدید هستیم. پس باید با همراهی دیگر دستگاهها از بار مشکلات این جهادگران اقتصادی کم کنیم.

17 تیر 1397
کد خبر : 14254
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست هم اندیشی صاحبان صنایع با حضور محسن صالح نیا، معاون وزیر در امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه گلنار نصراللهی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتاق کاشان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان در این نشست با انتقاد از عدم اجرای بخشنامه های اقتصاد مقاومتی گفت: نگذارید دعواهای مربوط به سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد کارفرما و کارگر اتفاق بیفتد. در شرایط سخت اقتصادی با همراهی و همگامی و آسان گرفتن قواعد و ضوابط خواهیم توانست این پیچ خطرناک را پشت سر بگذاریم.

محمود تولایی با تاکید بر اینکه صنایع بالادستی باید کمک حال صنایع پایین دستی شود، گفت: در جنگ  اقتصادی پیش رو صنایع پتروشیمی، فولاد و مس باید به فکر صنایع پایین دستی باشد. ولی متاسفانه در شرایط کنونی با سیاست های کلان کشور همراه نیستند و افزایش قیمت مواد اولیه صنایع پایین دستی را در برنامه گذاشته اند.

تولایی افزود: بانکها در این بحران اقتصادی فرصت طلبی نکنند و در تهیه ارز، ارسال حواله و هزینه های صرافی ها رعایت کرده و برگشت به شرایط تحریم های قبلی را نکنند. همچنین دیگر ادارات و سازمانها مانند تامین اجتماعی، آب، برق و گاز نیز در این شرایط با تولید کننده همراه شوند تا در این شرایط سخت و جنگ اقتصاد ی پیروز میدان شویم.

وی افزود: تولید کننده ما دچار فشار روانی زیادی است. در قسمت تهیه مواد اولیه، تهیه ارز، وتامین  منابع مالی دچار آشفتگی شدید هستیم. پس باید با همراهی دیگر دستگاهها از بار مشکلات این جهادگران اقتصادی کم کنیم.

رئیس کمیسیون مالیاتی اتاق ایران ادامه داد: در شرایط کنونی صنعت بدلیل عدم استفاده از اعتبارات فاینانس خارجی و افزایش قیمت ارز و بالارفتن نرخ جهانی برخی مواد اولیه دچار بحران نقدینگی شده است که با فوریت باید حل شود.

 تولایی تصریح کرد: در بخش تولید فرش ماشینی  نوار، نخ آکرولیک، الیاف، کنف، قطعات یدکی ماشین آلات  و رنگ با هم نقش دارند که اگر یکی از اینها نباشد کار تولید فرش لنگ می ماند. پس باید تجهیزات کامل در اختیار آن ها قرار دهند تا بتوانند چرخ اقتصاد کشور را فعال نگه دارند. همچنین ایشان خواستار تخصیص ارز به مواد اولیه فرش ماشینی شد که مورد موافقت قرار گرفت.

در ادامه این نشست معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمهیدهایی در راستای حمایت از تولیدکنندگان فرش ماشینی اندیشیده شده و از جمله مواد اولیه مورد نیاز در تولید فرش ماشینی مانند پلی پروپیلن در بورس عرضه می شود ولی باید برنامه ریزی شده تا نیاز واحدهای تولیدی تامین و همچنین قیمت بورس متعادل باشد.

محسن صالح نیا افزود: واحدهای تولیدی با این اقدام می توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را بدون واسطه خریداری کرده و همچنین ارز مورد نیاز برخی مواد اولیه که شرایط تولید آنها در داخل کشور امکان پذیر نیست، با هماهنگی بانک مرکزی تامین خواهد شد تا صنعت فرش ماشینی و دیگر صنایع در کشور با وقفه مواجه نشود.

صالح نیا بیان کرد: فرش ماشینی بخشی تاثیرگذار به ویژه در صنعت منطقه کاشان است که دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای پشتیبانی از فعالان این صنعت به کار گرفته و امید می رود تا 2 ماه آینده نتیجه اقدام های صورت گرفته ملموس شود. سال گذشته بیش از 350 میلیون دلار انواع فرش ماشینی از ایران به کشورهای خارجی صادر که بیشتر این صادرات از منطقه کاشان انجام شده است.

همچنین در ادامه این نشست تعدادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ماشینی منطقه کاشان به میزبانی اتاق کاشان در زمینه مشکلات تامین ارز مواد اولیه و موانع صادرات فرش به گفت وگو پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه