رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق خراسان شمالی

دشواری اخذ تسهیلات بانکی و افزایش هزینه مواد اولیه، موانع عمده رشد صنعت در خراسان شمالی

محمد صمدی، رئیس اتاق خراسان شمالی می گوید صنعت، نیروی محرکه اقتصاد کشور است. این بخش  علاوه بر ایجاد اشتغال و تأمین نیازهای داخلی سالانه میلیاردها دلار درآمد ارزی عاید کشور می کند.

17 تیر 1397
کد خبر : 14255
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی خراسان شمالی در همایش روز بزرگداشت صنعت و معدن از بخش صنعت و معدن به عنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصاد ملی کشور یاد کرد و گفت: این بخش  علاوه بر ایجاد اشتغال و تأمین نیازهای داخلی سالانه میلیاردها دلار درآمد ارزی عاید کشور می کند.

محمد صمدی گفت: صنعت، نیروی محرکه اقتصاد کشور است و شتاب بخشیدن به رشد آن می تواند درآمد ملی را به شدت افزایش و کمبودها را جبران کند. برهمین اساس ایران در تولید تعدادی از کالاهای مهم صنعت نظیر آلومینیوم، فولاد، مس سیمان و فرآورده های پتروشیمی در ردیف کشورهای شاخص دنیا قراردارد.

صمدی افزود: بخش صنعت و معدن در کسب درآمدهای ارزی برای کشور بسیار تاثیرگذار است. این مهم به ویژه در شرایط فعلی که قدرت های سلطه گر ما را مورد تحریم های اقتصادی قرار داده اند نقش مهمی را ایفا می کند.

صمدی مشکلات بخش صنعت در استان را شامل دشواری اخذ تسهیلات اعتباری با شرایط و بهره مناسب، بالا رفتن هزینه های تولید به سبب افزایش تورم و هزینه های جانبی عنوان کرد و مراحل دریافت اعتبار از بانکها و افزایش شدید هزینه های تهیه مواد اولیه را از دیگر مشکلات بخش صنعت برشمرد.

وی افزود: همچنین توسعه صادرات (به ویژه محصولات صنعتی و معدنی که ارزش افزوده بالایی دارند) می تواند در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در حماسه اقتصاد مقاومتی، سال حمایت از کالای ایرانی نقش آفرین باشد.

صمدی اظهارکرد: بخش خصوصی و تشکلهای صنعتی، معدنی، اتاق های بازرگانی کشور ظرف سالهای اخیرخواسته ها و پیشنهادهای خود را جهت بهبود فضای کسب و کار و رونق مجدد فعالیتهای صنعتی و معدنی و ثبات نرخ ارز و تعامل فعال با اقتصاد جهانی مطرح کرده اند.

وی گفت: امیدواریم با توجه به برنامه های که جهت تحرک بخشی به بخش صنعت و معدن و بهره گیری از پتانسیل های کامل آن ایجاد خواهد شد، مشکلات موجود به تدریج برطرف شده و این استان بتواند از لحاظ توسعه صادرات کالاهای صنعتی با توجه به داشتن موقعیتهای مناسب به یکی از استانهای برتر کشور تبدیل شود.

رئیس اتاق خراسان شمالی متذکر شد: اتاق بازرگانی برای رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و تقویت زمینه های اقتصادی با پذیرش و اعزام هیأتهای تجاری و بازاریابی و سرمایه گذاری و معرفی توانمندیها و پتانسیلهای استان در اولویت اصلی برنامه های خود قرار داده است.

وی افزایش 98 درصدی صادرات در سال گذشته، تشکیل اتاق و انتخاب رئیس اتاق خراسان شمالی به عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان، انتخاب اتاق خراسان شمالی به عنوان  معین روابط تجاری ایران و تاجیکستان و حل مشکلات واحد های تولیدی در کمیته قضایی اتاق بازرگانی را از جمله اقدامات اتاق در سال گذشته عنوان کرد.

صمدی از 11 صادرکننده برتر خراسان شمالی در همایش روز ملی سال گذشته  تجلیل کرد و از برگزاری بیش از 45 دوره آموزشی و کسب رتبه اول حوزه آموزش در بین اتاق های سراسر کشور و کسب رتبه پنجم شورای گفت و گو استان در بین اتاق های سراسر کشور، اعزام و پذیرش هیات های تجاری از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، آلمان، هلند، افغانستان و عراق خبر داد.

همچنین وی سفر رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان به همراه هیات همراه رئیس جمهور به عشق آباد پایتخت ترکمنستان و آزادی 283 زندانی ایرانی و 4 زندانی ترکمنستانی و انعقاد 14 سند همکاری مشترک، برگزاری جلسات با سرفصل های رفع مشکلات و موانع صادراتی استان، کمک به واحدهای تولیدی و صنعتی استان، برگزاری بیش از  5 دوره آموزشی در محل اتاق بازرگانی طی سه ماه اخیر امسال را نیز از اقدامات اتاق بازرگانی در سه ماه اخیر عنوان کرد.

موضوعات :
در همین رابطه