رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمانشاه در مراسم تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان

برای فعالان اقتصادی، مهمتر از نرخ ارز ثبات آن است

در مراسمی که با حضور جمعی از مسئولین، نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه به مناسبت هفته صنعت و معدن برگزار شد، از فعالان برگزیده عرصه صنعت و معدن استان تجلیل شد.

19 تیر 1397
کد خبر : 14265
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در مراسمی که با حضور جمعی از مسئولین، نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه به مناسبت هفته صنعت و معدن برگزار شد، از فعالان برگزیده عرصه صنعت و معدن استان تجلیل شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،  معادن و کشاورزی کرمانشاه در این مراسم گفت: برای کنترل نرخ ارز باید دست از سرکوب آن برداریم. در ایام سختی به لحاظ وضعیت اقتصادی کشور مواجه هستیم که مشابه آن طی 30 سال اخیر کمتر رخ داده است اگر همت مردم و تولیدکنندگان نبود موفق نمی شدیم. سرکوب چندساله نرخ ارز باعث پرش قیمت آن شد.

کیوان کاشفی ادامه داد: خروج واقعی آمریکا از برجام هنوز اثر واقعی خود را نشان نداده و ظرف چند ماه آینده اثر آن هویدا می‌شود. عملکرد دولت و بانک مرکزی درباره نرخ ارز قابل دفاع نبوده و خود باعث بلاتکلیفی و آشفتگی بازار شده است. متاسفانه طی چند ماه اخیر هیچ سیاست درستی درباره صرافی‌ها اعمال نشد و به شیوه حکومت نظامی با ارز برخورد شد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران افزود: نباید فراموش کنیم تک نرخی شدن ارز حداقل ظرف دو تا سه سال آینده امکانپذیر نیست، پس باید بازار ثانویه ارز به رسمیت شناخته شود. صادرکننده و واردکننده  می‌توانند در این بازار ثانویه ارز خود را با یکدیگر به تعادل برسانند و صرافی‌ها نیز بین آنها پیوند ایجاد کنند.

کاشفی با بیان اینکه نباید با قوانین دست و پاگیر داخلی صادرات کشور را فلج کنیم، گفت: دولت باید دست از سر صادرات بردارد، زیرا افزایش صادرات تنها جایی است که نرخ ارز بر آن اثر مثبت دارد. در ضمن باید هر سال مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی به نرخ ارز اضافه شود تا ارز در شرایط ثابتی قرار بگیرد، زیرا برای فعالان اقتصادی مهمتر از نرخ ارز، ثبات آن است.

رئیس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: هرچه فشارهای خارجی بیشتر شود، باید در داخل کشور تسهیل‌گیری، آرامش و رونق بیشتری فراهم کنیم. دولت آمریکا کارشناسان متعددی را به موضوع اقتصاد ایران اختصاص داده تا شرکتهایی که با ایران کار می کنند را تهدید کند، اما ما در داخل کشور برنامه‌ای برای مقابله با این شرایط نداریم.

کاشفی با انتقاد از اینکه هیچکدام از قوانین سخت کشور تسهیل نشده است، افزود: فعالان اقتصادی همچنان با مالیات، تامین اجتماعی، بانک‌ها و مالیات بر ارزش افزوده دست در گریباند. این بروکراسی پیچیده و موازی کاری هرگز شرایط کار را تسهیل نخواهد کرد و تنها راه حل این مشکلات اخذ تدابیر شجاعانه و تغییر قوانین دست و پاگیر است.

وی در مورد فضای نامناسب کسب و کار گفت: تدابیری برای تسهیل فضای کسب و کار استان در نظر گرفته شده که اگر تامین اعتبار شود می‌توان ظرف سه فصل آینده کرمانشاه را جزء پنج استان برتر از نظر فضای کسب و کار کرد. حضور پررنگ تولیدکنندگان استان در فضاها و نمایشگاه‌های بین‌المللی ضروری است و تنها راه عبور از شرایط کنونی ارتباط بین المللی است.

کاشفی بر لزوم افزایش مطالبه‌گری بخش خصوصی در استان تاکید کرد و افزود: خوشبختانه ستادهای اشتغال و تسهیل در استان فعالند، اما به شیوه اجرای برخی از آنها انتقاد داریم و در شرایط کنونی باید دستگاهی که مصوبات را عملیاتی نمی‌کند، معرفی شود.

سهم 50 درصدی کرمانشاه از صادرات ایران به عراق

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه در این مراسم از تحول حوزه صنعت و معدن کرمانشاه طی 40 سال عمر انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: تعداد کارخانجات ما در سال‌های قبل از انقلاب فقط به چند کارخانه قند و صنایع لبنی محدود بود، اکنون بیش از هزار واحد صنعتی با 3800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی بیش از 30 هزار نفر در استان داریم.

محسن رستمی ادامه داد: پتانسیل‌های صنعتی کرمانشاه به جایی رسیده که اکنون سالانه یک میلیون تن محصولات پتروشیمی، 3.6 میلیون تن سیمان، 24 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک، 250 هزار تن صنایع غذایی، 600 هزار تن آرد و 600 هزار تن فولاد در استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به سهم 50 درصدی کرمانشاه از صادرات ایران به عراق، تاکید کرد: بخشی از این سهم مربوط به تولیدات واحدهای صنعتی داخل استان است. تا چند سال قبل در کل کشور حدود یک میلیارد دلار صادرات داشتیم این میزان اکنون برای محصولات صنعتی به 40 میلیارد دلار رسیده است. تمام این پیشرفت‌ها در شرایطی است که ایران همواره از ابتدای انقلاب تا کنون تحت فشارهای اقتصادی بوده و همین تحریم‌ها باعث پیشرفت ما شده است.

رستمی از تسهیلات خوب بیش از هزار میلیارد تومانی که برای کمک به صنعت کرمانشاه در سال جاری در نظر گرفته شده هم یاد کرد و افزود: از محل طرح اشتغال فراگیر و کمک به مناطق زلزله زده استان نیز منابع خوبی داریم. به علاوه تعدادی از طرح‌های ما موفق شدند مصوبه استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را نیز بگیرند.

وی افزود: قطعی‌های مکرر برق که اخیرا در استان رخ می‌دهد به عنوان مشکلی برای واحدهای تولیدی و صنعتی است. درخواست داریم قطع برق برای واحدهای تولیدی در ساعتی رخ دهد که صدمه کمتری وارد کند و یا قطعی برق صنایع در مراحل آخر صورت گیرد. از واحدهای تولیدی و صنعتی هم درخواست صرفه‌جویی در مصرف برق را داریم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه از واحدهای تولیدی درخواست کرد از ظرفیت طرح کارورزی استفاده کنند که سهمیه 7500 نفری برای کرمانشاه در نظر گرفته شده و فرصت خوبی را برای استفاده از نیروی تحصیل کرده در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهد. در طرح آموزش در محیط کار واقعی نیز 1200 نفر سهمیه برای کرمانشاه داریم.

 جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز از مشکلاتی که نرخ ارز برای صنعتگران ایجاد کرده نام برد و گفت: متاسفانه ارز دولتی در جایی هزینه شده که خیلی ضروری نبود و بسیاری از آن سوءاستفاده کردند. خواستار تک نرخی شدن ارز برای حل این مشکلات هستیم.

شکری بهره بانکی که گاهی با جریمه بیش از 30 درصد می‌شود، مالیات و تامین اجتماعی را از دیگر مشکلات صنعتگران برشمرد که باعث شده بسیاری از صنعتگران از کرمانشاه بروند. از نمایندگان مجلس درخواست کرد قوانینی تصویب کنند که برای مناطق کمتر توسعه یافته مانند کرمانشاه امتیازی در نظر گرفته شود.

نباید دولتی که پشتوانه مردمی دارد را تخریب کرد

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: امیدواریم با تدابیر دولت و ایجاد بازار ثانویه ارز بسیاری از مشکلات کنونی مرتفع شود. مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد را قبول داریم، اما نباید این وضعیت را ماحصل عملکرد دولت بدانیم. نباید دولتی که پشتوانه مردمی دارد را تخریب کرد.

رضا رحیمی بالا بودن نرخ ارز را فرصتی برای بخش صنعت کشوراعلام کرد که بیش از پیش صادرات را توسعه دهد.

رحیمی تاکید کرد: امسال با جدیت پیگیر رسمی شدن مرز سومار به عنوان یک مرز با پتانسیل برای صادرات استان هستیم. امسال در استان کرمانشاه بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغالزایی داریم. کرمانشاه از نظر جذب تسهیلات اشتغال جزو استان‎های برتر کشور است.

وی با اشاره به  طرح کارورزی تاکید کرد: سهمیه استان کرمانشاه در این بخش 7500 نفر است. تا کنون 12 هزار نفر برای طرح کارورزی ثبت نام کردند، واحدهای صنعتی نسبت به جذب این افراد اقدام چندانی نمی‌کنند.

 درگیر جنگ اقتصادی هستیم که توپ و تانک ندارد

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: درگیر جنگ اقتصادی هستیم که چون توپ و تانک ندارد، ابعاد آن برای ما هویدا نیست و ابعاد و گستردگی آن هنوز بر هیچکدام از اقشار جامعه جز عده بسیار معدودی از مسئولین مشخص نیست. این جنگ به مراتب مخرب‌تر از جنگ با توپ و تفنگ است زیرا در اطلاع رسانی ابعاد این جنگ به مردم دچار مشکل هستیم.

عبدالرضا مصری معتقد است، آمریکا جنگ را اعلام کرده اما هنوز آغاز نکرده و ما می‌توانیم با همکاری بخش‌های مختلف و تعامل با یکدیگر در چند ماهی که فرصت داریم راهکار مقابله با این جنگ را پیدا کنیم. کمتر مجلسی را دیدم که تا این حد مشتاق حمایت و کمک به دولت باشد، اما کسی به ما سرمشق نمی‌دهد. آنچه که مشهود است اینکه  ایستادگی در برابر این مشکلات با تصمیمات متغیر و سردرگمی میسر نخواهد شد.

وی نمونه این تصمیمات متغییر را درباره نرخ ارز دانست و خاطرنشان کرد: نرخ ارز یک شریان است که وقتی آن را مسدود کنیم منفجر می‌شود. سیاست تسلیم شدن درباره مسائل اقتصادی جواب نمی‌دهد. اینکه تقاضا برای دلار و یا طلا زیاد باشد و دربرابر این تقاضا مدام دلار و سکه وارد بازار کنیم هیچ نتیجه‌ای ندارد.

مصری با انتقاد از توزیع حدود 70 تن سکه طلا در کشور، تاکید کرد: این کار هیچ نتیجه‌ای نداشت جز اینکه هفت هزار میلیارد تومان که معادل حقوق دو سال مددجویان بهزیستی است فقط به 150 نفر رسید. باید به جای این کارها اطلاع رسانی می کردیم که این نوسانات ارز ناشی از جنگ روانی است و نباید به آن دامن زد. نرخ ارز مثل برجام نیست که بخش دولتی آن را حل کند، بلکه بدون کمک مردم هرگز مدیریت نخواهد شد.

وی راه دیگر مدیریت بازار ارز را ایجاد بازار ثانویه دانست که تقریبا تمام کارشناسان با آن موافق هستند و گفت: در دل این بازار ثانویه صادرات کشور نیز رونق خواهد گرفت. این بازار ثانویه ارز حتما باید سیستماتیک باشد، و داد و ستد صرافی‌ها باید به صورت آنلاین تحت نظارت بانک مرکزی باشد.

در ادامه این مراسم از واحدهای صنعتی برگزیده استان شامل پتروشیمی کرمانشاه، روژین تاک، مارپیچ باختر، دینا پلاست، غرب کارتن، ابزارسازان درمانگر، صنایع غذایی اوکادو، نوین سازه (کایکو)، فرش زاگرس، فرش رجال، صنایع شیمیایی بیستون، پارس حفاظ، اورامان غرب، آریافوم، غرب بایگان، آب معدنی کیمیا، پرک شیمی و آب معدنی امرتات تجلیل شد.

همچنین در بخش معدن نیز از معدنکاران نمونه در بخش معدن پارس بیتومین، معدن سیمان غرب، بتن شیب، سپهران ذوب، زاگرسیان قلعه شاهی و بتن آماده فرامان تجلیل شد. جهانبین شکری از واحد صنعتی سیما فولاد جهان نیز به عنوان کارآفرین جوان نمونه شناخته و از پیشکسوتان نمونه صنعت و تعدادی از مدیران بازنشسته حامی صنعت نیز تجلیل شد.

در همین رابطه