رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست اخیر کمیته ماده 12 انجام شد

بررسی اصلاح روش تعدیل نرخ خرید تضمینی برق تجدید پذیر

به دنبال برنامه‌ریزی برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور بخشی از مسائلی که سرمایه‌گذاران خارجی این صنعت با آن مواجه هستند در نشست اخیر کارگروه کمیته ماده 12 بررسی شد. در این نشست ضریب تعدیل بازخرید تضمینی برق تجدید پذیر و شرایط و نحوه تأمین ارز مورد توجه قرار گرفت.

20 تیر 1397
کد خبر : 14273
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کارگروه کمیته ماده 12 طی نشستی ضریب تعدیل بازخرید تضمینی برق تجدید پذیر و شرایط و نحوه تأمین ارز را بررسی کردند.

در این نشست که با حضور نمایندگانی از سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، ابتدا علی چاغروند، مدیر پژوهش‌های دبیرخانه کمیته اشاره‌ای به اقدامات فعالان بخش خصوصی و لزوم اصلاح "ضریب تعدیل بازخرید تضمینی برق تجدید پذیر" داشت. آنچه در این نشست مورد تأکید قرار گرفت، اصلاح فرمول ضریب تعدیل بازخرید تضمینی برق تجدید پذیر بود.

تعیین نرخ تسعیر ارز مندرج در ضریب تعدیل بازخرید تضمینی برق تجدید پذیر مورد دیگری بود که در این جلسه مطرح و بررسی شد.

این دو پیشنهاد از سوی نماینده ساتبا مورد موافقت ضمنی قرار گرفت هرچند اعلام کرد که باید بررسی‌های بیشتری انجام شود. همچنین نماینده بانک مرکزی نیز بر تعیین نحوه تأمین ارز تأکید داشت به‌نحوی‌که این شبهه برای سرمایه‌گذار شکل نگیرد که نرخ ارز بانکی به معنی نرخ ارز قابل تهیه از بانک مرکزی است. در نهایت مقرر شد این دو پیشنهاد در صحن کمیته ماده 12 بیشتر بررسی شود. در ضمن بررسی موضوع تعیین نرخ ارز برای نقل و انتقالات ارزی در پروژه‌های نیروگاهی بر اساس فاینانس خودگردان نیز به جلسه کارشناسی دیگری موکول شد.

در همین رابطه