رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یادداشت محمدرضا طلایی

راهکارهای هفتگانه برای کمک فناوری اطلاعات به توسعه اقتصادی

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران معتقد است استفاده از ظرفیت‌های فناورانه در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در شرایط کنونی اقتصاد می‌تواند، تهدیدهای موجود را به فرصت‌های توسعه تجاری کمک کند.

20 تیر 1397
کد خبر : 14281
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با نگاهی به شرایط جاری سیاسی و اقتصادی کشور، توجه به تمامی رهیافت‌های موجود و در عین حال محتمل در راستای برون‌رفت از وضعیت پرفشار فعلی و یا تخفیف آن امری عقلایی و موجه محسوب می‌شود.

استفاده مؤثر و کارآمد از ظرفیت‌های فناورانه کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه فناوری‌های دارای پشتوانه علمی قوی و نیروی انسانی مجرب مورد توجه صاحب‌نظران و کارشناسان برجسته است. در این رابطه، فناوری اطلاعات به‌طور حتم یکی از حوزه‌های مطرح است که در صورت استفاده هوشمند و در عین حال زیرکانه از ظرفیت‌های آن می‌توان به بخش قابل‌توجهی از اهداف تعیین شده به‌ویژه در حوزه تجارت بین‌الملل و تبادلات ارزی رسید.

امتیاز مهم دیگر این رویکرد، حفظ سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به دلیل پایایی بسترهای آماده شده در خلال این طرح‌ها پس از رهایی از وضعیت اضطرار فعلی کشور است، زیرا می‌توان از آن به عنوان بسترهای جدید توسعه تجاری و اقتصادی کشور بهره برد. این بستر که مبتنی بر فناوری‌های روز و مترقی است، در شرایط عادی نیز به صورت کاملاً مفید و مقرون‌به‌صرفه قابل‌استفاده است. به‌این‌ترتیب تهدیدهای فعلی مبدل به فرصت‌های توسعه کشور بر اساس ساختاری هوشمند، علمی و فناورآنه خواهد شد.

بر این اساس، اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با بهره‌گیری از توان تخصصی موجود، ضمن پیشنهاد موارد زیر، آمادگی خود را برای عملیاتی کردن آنها اعلام می‌کنند:

  • طراحی زیرساخت فناوری بلاک چین با استفاده از ظرفیت‌های ملی موجود و بهره‌گیری از منابع و نیروهای متخصصی داخلی کشور
  • طراحی نظام مبادلات ارزهای دیجیتال بین‌المللی خارج از شبکه بانکی و با استفاده قانونمند از ظرفیت‌های بخش خصوصی
  • طراحی زیرساخت ارز دیجیتال ملی با در نظر گرفتن تجربیات سایر کشورهای جهان
  • طراحی نظام رگلاتوری ارز دیجیتال ملی برای مقابله با هرگونه احتمال سوءاستفاده و جرائم مرتبط از قبیل قاچاق، اقدام تروریستی، قانون‌گریزی و غیره
  • طراحی ساختار حاکمیت داده جهت تبیین نظام دسترسی آزاد اما مدیریت شده و نظام‌مند به اطلاعات و با رعایت سطح محرمانگی آنها.
  • طراحی نظام پایش انطباق فعالیت‌های ارز دیجیتال با قوانین ملی و بین‌المللی از قبیل قوانین جهانی مقابله با پول‌شویی (AML) و غیره)
  • طراحی نظام فعال‌سازی شرکت‌ها به شکل استارت آپ و هدایت و هدف‌گذاری آنها برای دوره توسعه 5-10 ساله کشور جهت فعالیت در حوزه‌های گوناگون بلاک جین به‌ویژه حوزه‌های انرژِی، نفت و گاز، مخابرات، تولیدات انبوه و تولیدات مبتنی بر سفارش و غیره

 

در همین رابطه