رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس سابق سازمان صنایع و کوچک متوسط ایران

به بهانه حمایت از صنایع کوچک و متوسط، پشت صنایع بزرگ را خالی نکنیم

به اعتقاد علی یزدانی رئیس سابق سازمان صنایع و کوچک متوسط ایران، نباید به بهانه حمایت از صنایع کوچک و متوسط در شرایطی که بواسطه خروج آمریکا از برجام ایجاد شده،پشت صنایع بزرگ کشور را خالی کرد.

23 تیر 1397
کد خبر : 14327
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به اعتقاد علی یزدانی رئیس سابق سازمان صنایع و کوچک متوسط ایران،  نباید به بهانه حمایت از صنایع کوچک و متوسط در شرایطی که بواسطه خروج آمریکا از برجام ایجاد شده،پشت صنایع بزرگ کشور را خالی کرد.

علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

بازگشت دوباره تحریم‌ها، مسئولان را به صرافت پیدا کردن راه‌هایی برای برون رفت از محاصره آثار منفی اقتصادی حاصل از تحریم‌ انداخته‌است. یکی از این راه‌ها که در یکی، دو ماه گذشته بارها از سوی مسئولین دولتی و بخش خصوصی شنیده شده‌است، تقویت صنایع کوچک و متوسط برای مقابله با تحریم‌هاست.
محمدشریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این‏باره می‌گوید: در شرایط تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، بخش خصوصی به دلیل انعطاف پذیری بالاتر و همچنین بر پایه ادعای بدخواهان ایران که می‌گویند تحریم‌ها علیه دولت است نه علیه ملت، به ‌راحتی می‌تواند مناسبات خود را با جهان خارج منظم‌تر و گسترد‌ه‌تر برقرار کند. باید همواره و در هر زمان چه ایام تهدید تحریم‌ها و چه زمانی که مشکلی وجود ندارد، بخش خصوصی را در متن همه فعالیت‌های اقتصادی قرار دهیم، زیرا می‌تواند به مردم و کشور کمک جدی برساند.

علی یزدانی، رئیس سابق سازمان صنایع کوچک و متوسط هم در این خصوص می‌گوید: در ایران بیش از 96 درصد از صنایع که با پراکندگی جغرافیایی متعادل و متمایل به شهرستان‌های کوچک و مناطق محروم هستند، در شمولیت صنایع کوچک و متوسط قرار دارند. در این اوضاع که تحریم‌ها دوباره به عنوان تهدید جدید اقتصاد کشور قد علم کرده‌اند، این بخش می‌تواند ضامن کارآفرینی، بهره‌وری و اشتغال‌زایی باشد.
به گفته یزدانی این صنایع عمدتا متکی به منابع داخلی هستند و تولید آنها حتی در شرایط تحریم می‌تواند تا مراحل پیشرفته‌ای ادامه داشته‌باشد. به همین دلیل از صنایع کوچک و متوسط به عنوان بازوی اقتصادی کشور در دوران تحریم یاد می‌شود.
او تاکید می‌کند: باید توجه داشت که به بهانه حمایت از صنایع کوچک و متوسط، نباید پشت صنایع بزرگ کشور را خالی کرد، زیرا بخش بزرگی از بازار صنایع کوچک و متوسط، استفاده صنایع بزرگ است. به عنوان مثال می‌توان به قطعه سازی‌ها اشاره کرد که فروش خود را در زمان حضور پررنگ صنعت خودرو سازی حفظ می‌کنند. البته برخی دیگر مانند واحد‌های تولید نساجی، سلولزی، پوشاک و امثالهم مصرف مستقیم داخلی و مصرف صادراتی به عنوان کالای نهایی هم دارند که البته محدود کردن بازار صادراتی آنها حتی در زمان تحریم به صورت حداقلی رخ می‌دهد. یزدانی در ادامه به نقش صنایع کوچک و متوسط کشورهای خارجی در دوران تحریم و ارتباط آنها با ایران اشاره کرد و گفت: هم اکنون صنایع کوچک و متوسط کشورهای اروپایی از ارتباط تجاری با ایران منع نشده‌اند. این واحد ضمن کمک مستقیم به توسعه روابط اقتصادی خارجی ایران، می‌توانند به عنوان واسط صنایع بزرگ اروپایی و ایران نیز ایفای نقش کنند.
این کارشناس حوزه صنعت همچنین با اشاره به وضعیت مقررات در این حوزه بیان می‌کند: زدودن قوانین باز دارنده در محیط کسب و کار، معافیت مالیاتی، ارائه تسهیلات کم‌بهره و ارائه خدمات تامین اجتماعی به صنایع کوچک و متوسط و معادن کوچک به خصوص در مناطق محروم می‌تواند به بهبود عملکرد این بخش از بنگاه‌های مولد کشور چه در دوران تحریم و چه در شرایط عادی کمک کند تا در نهایت اشتغال آفرینی پایدار و بهره‌وری ‌آنها را تضمین ‌کند.

در همین رابطه