رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رایزن بازرگانی پاکستان در دیدار با معاون بین‌الملل اتاق ایران مطرح کرد

مسائل حقوقی، در صدر مشکلات تاجران مراجعه کننده به سفارت پاکستان

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران صبح امروز با نظر محمد رانجها رایزن بازرگانی پاکستان در ایران دیدار کرد و در این نشست صمیمانه بر ضرورت حل‌وفصل اختلافات بین تجار دو کشور ایران و پاکستان تأکید شد.

24 تیر 1397
کد خبر : 14355
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران صبح امروز با نظرمحمد رانجها رایزن بازرگانی پاکستان در ایران دیدار کرد و در این دیدار، نداشتن قرارداد و عدم آشنایی با مسائل حقوقی، به عنوان مهم‌ترین مشکل تاجران ایرانی و پاکستانی اعلام شد.

کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران بابیان این مطلب که حل‌وفصل مشکلات مطرح در اتاق ایران از طریق دو مرکز داوری و حقوقی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صورت می‌گیرد، توضیح داد: راه اول مراجعه به مرکز حقوقی اتاق ایران است که با هدف حل‌ مشکلات مطرح‌شده، کمیته‌ای تشکیل و درصورتی‌که شرکت عضو اتاق مقصر شناخته شود، دستورات مقتضی برای باطل کردن کارت آن شرکت، اعم از کارت عضویت یا کارت بازرگانی صادر خواهد شد.

کرباسی تأکید کرد: شرط رسیدگی به پرونده‌ها و دعواهای مطرح در مرکز حقوقی اتاق ایران، عضویت در اتاق بازرگانی ایران است.

او در ادامه توضیحات خود برای پیگیری حل مشکلات از طریق مرکز داوری اتاق ایران، بیان کرد: این مرکز وظایف و اختیارات خود را بدون آنکه خود اقدام به داوری کند، از طریق هماهنگی، سازمان‌دهی، نظارت و مدیریت جریان داوری توسط داوران داخلی و بین‌المللی انجام می‌دهد.

به گفته کرباسی، نحوه رسیدگی داوری در کلیه اختلافاتی که به مرکز داوری ارجاع داده می‌شود، مطابق مقررات آیین داوری است. بر این اساس در داوری‌های داخلی بر اساس مقررات فصل هفتم قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379 و در داوری‌های بین‌المللی مطابق مقررات قانون داوری تجاری بین‌المللی مصوب 1376، داوری انجام خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل با تأکید بر بخش حقوقی و مشاور حقوقی به‌عنوان مهم‌ترین بخش‌های شرکت‌های عضو اتاق ایران، از امکانات در نظر گرفته‌شده از سوی اتاق برای ارائه مشاوره به تاجران ایرانی و پاکستانی خبر داد. بر این اساس، تاجران ایرانی و پاکستانی که نه قراردادی دارند و نه عضو اتاق ایران هستند،می‌توانند در ابتدای کار برای اخذ مشاوره رایگان به دو مرکز داوری و حقوقی اتاق ایران مراجعه کنند و درصورتی‌که مشاوره‌های دریافتی منجر به توافق بین طرفین شد، هزینه آن را بپردازند.

در ادامه این دیدار، نظر محمد رانجها رایزن بازرگانی پاکستان در ایران، نداشتن قرارداد بین طرفین ایرانی و پاکستانی و عدم آشنایی آنها با مسائل حقوقی را از مهم‌ترین مشکلات مراجعه‌کنندگان به سفارت پاکستان دانست و بیان کرد: متأسفانه تعداد مراجعه‌کنندگان به این دلیل، بسیار چشمگیر و ضروری است تا اتاق ایران برای حل این مشکل راه‌حلی اتخاذ کند.

در همین رابطه