رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در همایش توسعه اکوتوریسم و رشد کارآفرینی مطرح شد

ضرورت عبور از دیدگاه‌های سنتی در حوزه گردشگری

نایب‌رئیس اتاق ایران در همایش توسعه اکوتوریسم و رشد کارآفرینی رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصاد را با توجه به شرایط امروز، بعید دانست و استفاده از صنعت گردشگری و رشد ابعاد فعالیت‌های خدماتی را تنها راهکار تقویت رشد اقتصاد عنوان کرد.

27 تیر 1397
کد خبر : 14389
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش توسعه اکوتوریسم و رشد کارآفرینی به همت اتاق ایران و دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. چند سالی است دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری دانشگاه گریفیت استرالیا، مدارس تابستانه و پاییزه به‌منظور آشنایی دانشجویان با مقوله اکوتوریسم برگزار می‌کند. در این دوره‌ها علاوه بر مباحث علمی و تئوری در سطح بین‌المللی، سفرهایی برای آشنایی با چالش‌هایی که مدیریت گردشگری و درعین‌حال حفاظت از محیط زیست با آن‌ها روبرو است، انجام می‌شود.

بر اساس آنچه در این همایش مطرح شد، مفهوم توسعه و حفاظت از منابع طبیعی، تغییر کرده و به دنبال آن باید نگاه‌های سنتی نسبت به گردشگری نیز تغییر کند. امروز توسعه تنها بهره‌برداری از منابع گردشگری نیست و درعین‌حال باید توجه داشت که حفاظت از محیط زیست هم به معنای بهره‌برداری نکردن از این مواهب نیست.

تأکید ویژه بر پیوند کارآفرینی و صنعت گردشگری موضوع دیگری بود که در این همایش مطرح شد. با این محور که گردشگری می‌تواند فرصت‌های خوبی برای اشتغال‌زایی در اختیار ما قرار دهد.

حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران که ریاست سازمان ملی کارآفرینی را نیز بر عهده دارد با حضور در این نشست تصریح کرد: در اتاق ایران علاوه بر موضوعات صنعت، معدن و تجارت، توجه ویژه‌ای به گردشگری شده است. در همین راستا کمیسیون تخصصی گردشگری هم در دوره هشتم راه‌اندازی شد.

به باور وی در ایران شرایطی حاکم است که به نظر می‌رسد برای دو دهه آینده رشد 8 درصدی اقتصادی اتفاق نمی‌افتد. حتی رشد 3.4 درصدی اقتصاد هم با مشکلات بالایی روبه‌روست. بنابراین در این وضعیت تنها راهکار، توسعه خدمات و صنعت گردشگری است.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین به حجم بالای گردش مالی این صنعت اشاره کرد و گفت: اتاق در راستای ایجاد فرصت‌های کارآفرینانه به ویژه حضور بانوان علاقه‌مند، بسیار تلاش می‌کند چراکه معتقد است توسعه اکوتوریسم به‌ویژه در مناطق روستایی نه تنها موجب اشتغال‌زایی و افزایش درآمد می‌شود بلکه در کاهش میزان مهاجرت‌ها اثر می‌گذارد.

سلاح‌ورزی این همایش را نقطه آغازی برای پیوند گردشگری با جامعه دانشگاهی و زمینه‌ساز بررسی‌های عمیق روی این موضوع دانست.

توماس اندرسون، رئیس آکادمی بین‌المللی کارآفرینی سوئد نیز در این نشست حضور یافت و طی سخنرانی خود علاوه بر تشریح فرصت‌های گردشگری ایران، اتکای این کشور به درآمدهای نفتی را مانع رشد دیگر بخش‌های اقتصادی به‌ویژه گردشگری عنوان کرد.

به اعتقاد وی نبود بخش خصوصی توانمند در اقتصاد ایران موضوعی است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد. به گفته او، باید به این نکته نیز واقف بود که در ایران سطح آگاهی مردم از موضوعات مختلف بسیار بالاست اما متأسفانه نتایج کمی از این سطح آگاهی به دست می‌آید. از طرفی علاقه‌مندی افراد برای عملکرد مطلوب نیز قابل توجه است اما این علاقه‌مندی با موانع و محدودیت‌های سنگینی مواجه است.

اندرسون درعین‌حال به اهمیت ظهور خلاقیت و نوآوری به‌ویژه در بنگاه‌های کوچک اشاره کرد و گفت: به یک تغییر ساختار نیاز است و باید اجازه داد خلاقیت‌ها در این واحدها رشد کند.

رئیس آکادمی بین‌المللی کارآفرینی سوئد از صنعت گردشگری به‌عنوان یک صنعت بین‌المللی یاد کرد و ادامه داد: این صنعت جهانی است اما درعین‌حال به جوامع محلی متکی است. این رشته متأثر از عملکرد تعداد زیادی از افراد بوده و بنابراین افرادی در رشته‌های مختلف باید فعالیت کنند تا چرخ‌شان بچرخد. این رشته به‌هیچ‌وجه جنبه انحصاری پیدا نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وجود دیدگاه‌های سنتی در مورد صنعت گردشگری پرداخت و تأکید کرد: باید از مردم و مشارکت آنها بهره برد. حضور مردم باید پررنگ‌تر و در کنار آن آموزش‌های فرهنگی ارائه شود.

در همین رابطه