رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

استاندار پیشین کرمان در جمع فعالان اقتصادی استان

بخش خصوصی در زمینه شرکت‌های بزرگ منطقه‌ای ضعف دارد

علیرضا رزم حسینی، استاندار سابق کرمان معتقد است اکنون شرایط بهتری نسبت به قبل از برجام داریم زیرا در آن زمان چهار نوع تحریم سنگین داشتیم اما اکنون فقط یک نوع از آن تحریم‌ها برگشته است.

27 تیر 1397
کد خبر : 14394
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار سابق کرمان در جمع فعالان اقتصادی استان گفت: قبل از اجرای برجام، تحریم‌های سازمان ملل، تحریم‌های کشورهای اروپایی، تحریم‌های جداگانه سه دولت آمریکا، بریتانیا و کاندا و همچنین تحریم‌های کنگره آمریکا را داشتیم که با امضاء برجام به جزء تحریم‌های کنگره مابقی لغو شدند.

 علیرضا رزم حسینی ادامه داد: اکنون و بعد از خروج امریکا از برجام فقط تحریم‌های دولت آمریکا برگشته است، پس از این نظر شرایط بهتر از قبل از برجام است. قبل از برجام تجربه چندانی در دور زدن تحریم‌ها نداشتیم اما اکنون بهتر می توانیم در این زمینه عمل کنیم. پس اکنون می‌توانیم فضای خوب کاری را فراهم کنیم و نباید بدون دلیل فضای کشور را به سمت ناامیدی ببریم.

رزم‌حسینی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در ایران همیشه با مشکلاتی رو به رو بوده و هست، افزود: متاسفانه هیچ وقت شرکت های خصوصی توانمند و بزرگ منطقه‌ای شکل نگرفت که در چنین شرایطی به کمک دولت بیایند. با این وجود بخش خصوصی در شرایط کنونی باید به کمک نظام بیاید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان نیز در این نشست گفت: بخش خصوصی قدردان تلاش‌های رزم‌حسینی در زمان تصدی‌گری استانداری است زیرا وی برای نهادینه کردن توانمندی‌های بخش خصوصی بسیار تلاش کرد.

سیدمهدی طبیب‌زاده با بیان اینکه رزم حسینی پایه گذار سبک جدیدی در مدیریت استان بود، اظهار داشت: امیدواریم استاندار بعدی هم همین روش را ادامه دهد و رزم‌حسینی نیز تجربیاتی که در بخش خصوصی و دولت داشته را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد. بخش خصوصی استان هرچه را که در توان داشته برای خروج از شرایط کنونی به کار گرفته است.

نهادینه سازی ساختار معین‌های اقتصادی در حال انجام است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در این نشست گفت: نهادینه سازی ساختار معین‌های اقتصادی در اتاق کرمان در حال انجام است. اینکه این معین‌ها باید به چه مواردی بپردازند و چگونه ارتباط برقرار کنند تا به یک دستور کار مشترک برسند و هم‌پوشانی نداشته باشند.

طبیب‌زاده با اشاره به برگزاری 31 جلسه شورای گفت و گو در زمان استانداری آقای رزم حسینی، اذعان داشت: در این مدت چالش‌های فراوانی با ایشان در خصوص روش‌هایی که به موضوع شورا باید پرداخته می‌شد داشتیم اما همین جدیت باعث شد سهم استان کرمان در مصوبات کشوری نسبت به سایر استان‌ها پنج برابر باشد و بنیان خوبی برای شورای گفت و گو گذاشته شد.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان خطاب به استاندار سابق کرمان گفت: شما پایه‌گذاری الگوی بسیار خوبی به عنوان مثلث توسعه داشتید اما فاصله شما با تیمی که می‌خواستید کار کنید زیاد بود و در چنین شرایطی مشخص است که نتوانید موفق باشید.

 عباس جبالبارزی ادامه داد: یکی از مشکلات گریبانگیر آقای رزم‌حسینی که شاید یکی از دلایل استعفای ایشان هم همین باشد این بود که می‌خواستید پرواز کنید اما قوانین به گونه‌ای است که جلوی شما را می‌گرفت.

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان گفت: اگر قرار است به توسعه برسیم باید قوانین دست و پاگیر را اصلاح کنیم و اختیارات را به استانها بدهیم. در جامعه انسان های موفق وجود دارد اما باید سیستم موفق داشته باشیم. تا این مکانیزم درست نشود افراد به تنهایی نمی‌توانند تغییرات محسوسی را ایجاد کنند.

 جبالبارزی با اشاره به برخی انتقادات رزم‌حسینی از اتاق کرمان در زمان تصدی‌گری استانداری، گفت: ممکن است اتاق در برخی زمینه‌ها مانند شرکت های مدیریت صادرات و آموزش بنگاه‌های متوسط که بتواند به معنای واقعی رشد کند، آنچنان موفق نبود اما با همین توان محدود در بسیاری موارد موفق بودیم.

موضوعات :
در همین رابطه