رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

کیوان کاشفی در جلسه بررسی مشکل قطعی برق استان خبر داد

تعطیلی صنایع کرمانشاه از جمعه به یکشنبه تغییر یافت

کیوان کاشفی، رئیس اتاق استان کرمانشاه می گوید قطعی برق صنایع کرمانشاه را غافلگیر کرده است. با هدف کاهش برق مصرفی و جلوگیری از خسارت به صنایع، روز تعطیل آنها از جمعه به یکشنبه تغییر خواهد کرد.

31 تیر 1397
کد خبر : 14445
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه‌ای به منظور بررسی مشکل قطعی برق در اتاق کرمانشاه، با حضور قائم مقام شرکت توزیع برق استان و صاحبان صنایع و اصناف کرمانشاه برگزار و به بیان مشکلات در این حوزه ها پرداختند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه در جلسه بررسی مشکل قطعی برق صنایع و اصناف استان اظهار کرد: اگرچه سالیان قبل نیز قطعی‌ برق وجود داشت اما چند سالی این مشکل دیگر تکرار نمی‌شد و قطعی های کنونی صنایع را غافلگیر کرده است. دستگاه‌ها و سیستم‌های صنایع در این قطعی ها خسارت میلیونی می‌بیند، نیروی کار ساعت‌ها بیکار می‌شود و مواد اولیه زیادی نیز از بین می‌رود.

کیوان کاشفی معتقد است قطعی برق به هر یک از صنایع و واحدهای صنفی به یک شکل صدمه می‌زند که نمی‌توان برای همه آنها نسخه واحد پیچید. این پیامدها در شرایطی رخ می‌دهد که نزدیک به شش ماه صنایع استان با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجهند که طی 10 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه ساختار کنونی صنایع استان و کشور نیز متناسب با این قطعی‌های برق نیست، اضافه کرد: اکنون سوخت مناسب از جمله گازوئیل و بنزین برای روشن کردن ژنراتورهای برق نیز در اختیار صنایع وجود ندارد.

کاشفی با انتقاد از مسئولین کشور برای توضیح ندادن مشکلات افزود: از اینکه امروز مدیرعامل شرکت توزیع برق استان نیز در جمع صنایع و اصناف کرمانشاه برای پاسخگویی حاضر نشد به شدت گلایه داریم. برای صنایع مهمترین چیز برنامه دقیق خاموشی‌ها است که بتوانند در زمان اعلام شده دستگاه‌ها و ماشین آلات را متوقف کند که متاسفانه این زمان اصلا رعایت نمی‌شود.

وی تامین سوخت مورد نیاز برای ژنراتورها را نیز ضروری خواند و خاطرنشان کرد: در شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر است، اما درباره صنایع بزرگی که خارج از شهرک ها داریم مشکل شدید است. از شرکت توزیع برق می خواهیم زمان خاموشی‌ها را با خطای کمتری برای صاحبان صنایع پیامک کند و برای صنایعی که بار برق مصرفی خود را مدیریت می‌کنند نیز باید تشویق هایی در نظر گرفته شود.

کاشفی با بیان اینکه صرفه‌جویی مصرف برق بین مردم بسیار قابل توجه است، افزود: به دلیل اینکه روز جمعه پیک بار کمتری داریم، از این پس صنایع روز تعطیلی خود را از جمعه به یکشنبه‌ها که پیک بار بیشتری داریم تغییر می‌دهند و جمعه‌ها را کار خواهند کرد. ادارات و دستگاه‌ها نیز باید بیشتر به صرفه‌جویی دقت کنند. مشکل کمبود برق ممکن است در سال‌های آتی هم ادامه پیدا کند و مسئولین باید از هم اکنون به  فکر باشند.

پیک مصرف برق کرمانشاه یک هفته‌ای 20 درصد رشد کرد

قائم مقام شرکت توزیع برق استان کرمانشاه در این نشست با اشاره به مصرف یازده درصد برق استان توسط صنایع کرمانشاه، گفت: تیرماه امسال طی یک هفته(از 13 تا 20 تیر) حدود 20 درصد افزایش پیک مصرف برق در استان داشتیم. برهم خوردن تعادل تولید و مصرف برق در کشور عمدتا ناشی از کاهش 50 درصدی تولید نیروگاه‌های برق‌آبی بوده است.

محمد مرادی از کمبود چهار تا شش هزار مگاواتی در شبکه سراسری برق کشور خبر داد که  باعث شده از اوایل تیرماه مدیریت بار اضطراری در سراسر کشور از جمله کرمانشاه اعمال شود.

مرادی بیان کرد: افزایش منابع تولید، واردات برق از سایر کشورها و مدیریت مصرف داخلی، سه راهکار برای مقابله با خاموشی است. افزایش تولید برق بسیار هزینه‌بر و در شرایط کنونی ناممکن است. سایر کشورها نیز به دلیل شرایط گرما انتقال برق انجام نمی‌دهند و تنها راه مدیریت اضطراری بار است. اعمال خاموشی‌های سراسری می‌تواند 1500 تا دو هزار مگاوات را جبران کند.

وی درباره سهم مصرف برق هر بخش در استان نیز اظهار کرد: سهم بخش صنعت یازده درصد، اصناف کمتر از 10 درصد، بخش خانگی 46 درصد، کشاورزی و بخش عمومی و ادارات نیز هریک حدود 15 درصد است.

وی افزود: قطعی برق بخشهای صنعتی را به ساعت 13 تا 15 موکول کردیم که فعالیت واحدهای صنعتی کمتر است. مشکل فعلی درخصوص صنایع خارج از شهرک‌های صنعتی است که برای آنها پیامک ارسال می‌شود و تلاش می‌کنیم زمان خاموشی که به آنها اعلام می‌شود، دقیق باشد. چون خاموشی‌ها و افزایش پیک مصرف به مشترکین بستگی دارد بخشی از بی‌برنامه بودن اجتناب ناپذیر است.

در ادامه همایون رحیمی نماینده بخش دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه سالانه حدود پنج درصد رشد مصرف برق در کشور داریم، گفت: این عدد امسال به بیش از 10 درصد رسیده است. بخشی از این افزایش مصرف مربوط به وسایل سرمایشی غیراستاندارد و کولرهای گازی است که مردم به شدت از آنها استفاده می‌کنند.

رحیمی از پیک 759 مگاواتی مصرف برق در کرمانشاه هم یاد کرد و گفت: پیک مصرف برق ما در سال گذشته 722 مگاوات بود. در حال حاضر اعمال خاموشی‌ها نسبت به روزهای اول بسیار کمتر شده، در برخی روزها حتی خاموشی 186 مگاواتی هم داشتیم که معادل یک سوم مصرف برق استان است و  همین باعث شد برخی مشترکین حتی تا سه بار در روز هم قطعی را تجربه کنند.

وی با بیان اینکه برق 9 شهرستان کرمانشاه که از زلزله آسیب دیده قطع نمی‌شود و سهمیه آنها حذف شده، افزود: افزایش مصرف برق در مناطق زلزله زده نیز یکی از دلایل بالا رفتن پیک مصرف برق در استان کرمانشاه است. به ازاء هر درجه افزایش دمای هوا شاهد رشد 1500 مگاوات برق در کشور هستیم که سه برابر تولید نیروگاه بیستون است.

صنایع کرمانشاه از قطعی برق میلیاردی خسارت می‌بینند

در ادامه رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه از ضرر میلیاردی صنایع کرمانشاه در جریان قطعی‌های مکرر برق خبر داد و افزود: در این شرایط سخت اقتصادی که صنعتگران با مشکلات زیادی کار می‌کنند، متحمل شدن این خسارت سنگین برای آنها غیرقابل تحمل است. عمده مشکل نیز برای واحدهای صنعتی بزرگ که خارج از محدوده شهرک صنعتی واقع شده اند، است.

جهانبخش شکری با بیان اینکه هر یک از صنایع مشکلات خاص خود را دارند، عنوان کرد: در صنایع ریخته‌گری چند ساعت طول می‌کشد که فلز در کوره ذوب شود و در این فرآیند ناگهان برق برای چند ساعت قطع می‌شود و دوباره باید فرآیند را از نو تکرار کرد که نتیجه آن هدر رفت چهار، پنج ساعت وقت مفید واحد در این چرخه است. ما از گذشته بابت خرید انشعاب برق پول زیادی داده ایم و اکنون نباید بار کمبود برق را به دوش بکشیم.

مراد مومیوند، مدیرعامل شرکت مارپیچ باختر کرمانشاه نیز از ضرر 300 میلیونی این واحد به دلیل قطعی برق خبر داد و گفت: در شرایط فعلی روزی دو ساعت قطع برق داریم و واحد عملا تعطیل است، اما باید هزینه ها را بپردازیم. ساعت دقیق قطعی برق به صنایع اعلام نمی‌شود و ما حتی گازوئیل کافی برای روشن کردن ژنراتور نداریم. در این شرایط تعطیلی واحد به صرفه‌تر از کار کردن آن و واردن شدن این همه خسارت است.

موسی سلیمی، نائب رئیس دوم اتاق اصناف کرمانشاه نیز از خسارت قطعی برق برای اصناف کرمانشاه یاد کرد و گفت: در انتهای سال باید این ساعت و روزهای بدون برق از مالیات اصناف کم شود. خبازی‌ها، قصابی‌ها و واحدهای عرضه مواد خوراکی همه از قطعی برق متضرر هستند.

اعتضاد علیزاده، رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه نیز گفت: 20 سال است که خشکسالی در کشور داریم و آیا در این 20 سال نتوانستیم فکری برای جایگزینی نیروگاه‌های برق آبی کشور بکنیم. از شنیدن شعارهای مسئولین خسته شدیم و در عمل ما هستیم که همه مشکلات را تحمل می‌کنیم.

در همین رابطه