رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در پی احتمال کاهش درآمدهای دولت در سال جاری

کاهش معافیت‌های مالیاتی در دستور کار قرار می‌گیرد

اقتصاد ایران در وضعیتی قرار گرفته که بیش‌ازپیش نیازمند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و در این مسیر، گسترش چتر مالیات ستانی در کشور و کاهش معافیت‌هایی که در این حوزه برای برخی از فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد، یکی از الزامات محسوب می‌شود که گویا در دستور کار دولت قرار گرفته است.

30 تیر 1397
کد خبر : 14447
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سال جاری می‌تواند یکی از دوره‌های حساس اقتصاد ایران باشد چراکه درآمدهای نفتی کشور در سایه تحریم‌های آمریکا در معرض تهدید قرار گرفته و این موضوع می‌تواند مستقیماً منجر به کاهش درآمدهای دولت و کسری بودجه شود.

در این وضعیت، بیش‌ازپیش نیاز است سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر کاهش وابستگی اقتصاد به نفت و سوق دادن آن به سمت وصول درآمدهای مالیاتی اجرایی شود.

البته تاکنون فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار کشور اعتقاد داشتند دولت درآمدهای مالیاتی خود را از مسیر فشار در مؤدیانی تأمین می‌کند که فعالیت شفافی دارند و طبق قانون مالیات می‌پردازند درحالی‌که لازمه افزایش درآمدهای مالیاتی باید از طریق کاهش معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی محقق شود.

معاون وزیر اقتصاد دراین‌باره تصریح کرده است کاهش معافیت‌های مالیاتی یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت اقتصاد در  سال جاری است.

سید حسین میرشجاعیان حسینی در گفت‌وگو با مهر به معافیت مالیاتی بخش بزرگی از اقتصاد ایران اشاره و اظهار کرده است: با توجه به شرایط کنونی کشور که بخش نفت ما آسیب‌پذیر است و می‌تواند تحریم شود و ازاین‌جهت درآمدهای کشور کاهش یابد، به نظر می‌رسد که جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش معافیت‌های مالیاتی می‌تواند به ما کمک کند.

به گفته او در ایران نیز همچون کشورهای مختلف دنیا باید افراد ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی شوند، هرچند ممکن است این کار ازلحاظ اجرایی کمی دچار مشکل شود اما قاعدتاً همه افراد باید اظهارنامه مالیاتی را پر کنند.

معاون وزیر اقتصاد می‌گوید: دیتابیس‌های مختلف در کشور در جهت تشخیص دقیق و عادلانه باید به سازمان امور مالیاتی کمک کنند تا بخش‌های زیادی که ما برفرض می‌خواهیم کمکشان کنیم از قالب معافیت مالیاتی دربیایند و به‌عنوان‌مثال تبدیل به مالیات با نرخ صفر شوند یا درواقع به نحوی برای زمان‌های بسیار کوتاه معافیت موقت بدهیم.

وی تأکید می‌کند: باید اصل بر این باشد که تمامی کشور در فرایند ارائه مالیات شریک شوند؛ در این صورت کشور دارای درآمد پایدار می‌شود که در شرایط شوکی همچون شرایط کنونی به مجموع کشور کمک می‌کند.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته سید کامل تقوی نژاد، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی بر لزوم تجدیدنظر جدی در خصوص وضعیت معافیت‌های مالیاتی در کشور تأکید و خاطرنشان کرده بود: معافیت بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی از مالیات، باعث شده نتوان متناسب با ظرفیت اقتصاد کشور، مالیات وصول کرد.

در همین رابطه