رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

نایب‌رئیس کمیسیون معادن در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

شرکت‌های بزرگ نباید بنگاه‌های کوچک و متوسط را رقیب خود بدانند

نایب‌رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است، شرکت‌های بزرگ به‌گونه‌ای جایگاه خود را تعیین کرده‌اند که SMEها را رقیب خود می‌دانند و این احساس رقابت فضای کسب‌وکار بنگاه‌های کوچک و متوسط داخلی را تحت شعاع قرار داده است.

03 مرداد 1397
کد خبر : 14456
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روند حاکم بر سیاست‌های آمریکا و اعمال تحریم‌ها بر کشور، باعث شده تا تعامل با بنگاه‌های کوچک و متوسط اروپایی به‌جای شرکت‌های بزرگ اروپایی به‌عنوان یک گزینه جدی برای مقابله با تحریم‌ها موردتوجه سیاست‌گذاران و همچنین فعالان اقتصادی قرار بگیرد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران معتقد است بنگاه‌های کوچک و متوسط اروپایی بهترین فرصت تعامل با ایران در دوران تحریم‌ها هستند. به این دلیل که صد در صد از بخش‌خصوصی هستند و وابستگی مالی با آمریکا ندارند. بنابراین می‌توانند به‌راحتی در کشور ما فعالیت کنند.

با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران، توجه بر نقش SMEها در داخل ایران بیشتر شده و این سؤال مطرح است آیا شرکت‌های کوچک و متوسطه داخلی هم توانایی همکاری با شرکت‌های خارجی را دارند؟

مجید اثنی عشری، عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران معتقد است که کارکرد دورزدن تحریم‌ها به‌وسیله SMEها در شرایط فعلی منقضی شده است. زیرا تکنیک‌هایی که در دوره قبلی تحریم استفاده می‌شد، هم‌اکنون شناخته‌شده و از آن‌ها جلوگیری شده است. در مقابل، مسعود دانشمند رئیس اتاق مشترک ایران و امارات متحده عربی تأکید می‌کند در شرایط فعلی به‌ویژه با ضرورت توسعه صادرات، باید صنایع کوچک و متوسط داخلی را تقویت کرد.

غلام‌سرور نوتی‌زهی نایب‌رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است که SME‌ها در دوران تحریم‌ها می‌تواند ضامن کارآفرینی، بهره‌وری و اشتغال‌زایی باشند.

این فعال اقتصادی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» بیان می‌کند: کارکرد SMEها در اقتصاد مقیاس‌کوچک و اشتغال‌زایی در همه جای دنیا شناخته‌شده است. اما متأسفانه در داخل کشور، بنگاه‌های کوچک و متوسط درگیر فضای رقابتی هستند که به‌واسطه شرکت‌های بزرگ ایجادشده است.

نایب‌رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی معتقد است شرکت‌های بزرگ به‌گونه‌ای جایگاه خود را تعیین کرده‌اند که SMEها را رقیب خود می‌دانند و این احساس رقابت فضای کسب‌وکار بنگاه‌های کوچک و متوسط داخلی را تحت شعاع قرار داده و این‌طور تصور می‌شود که فقط شرکت‌های بزرگ سودآورتر هستند. بنابراین اگر تسهیلاتی هم قرار است تخصیص یاید، این تسهیلات به شرکت‌های بزرگ داده می‌شود.

نوتی‌زهی می‌گوید همکاری شرکت‌های داخلی با اروپاییان نیاز به زیرساخت دارد و یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها مبادلات مالی است که باید برای آن راهکاری اندیشیده شود.

او تأکید می‌کند: SMEهای فعال متعددی در حوزه معدن مشغول به کارند، اما به دلیل همان فضایی که تحت شعاع رقابت با شرکت‌های بزرگ قرار دارد، این شرکت‌ها حتی در همکاری با کشورهای همسایه هم با مشکلاتی مواجه هستند.

رئیس خانه معدن استان سیستان بلوچستان در ادامه صحبت‌های خود تأکید می‌کند: نباید به بهانه حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، به صنایع بزرگ پشت کرد. عکس این ماجرا نیز منطقی نیست. متأسفانه دولت احساس مسئولیتی نسبت به SMEها به عنوان یکی از نیازهای اقتصادی ضروری جامعه ندارد. ضمن اینکه دولت از نقش خود به عنوان همراه و مشاور غافل شده است.

نوتی‌زهی در پایان تاکید می‌کند: شرایط امروز ایران برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی اروپایی و همچنین آسیایی بسیار مطلوب است. حتی خود شرکت‌های خارجی هم این موضوع را درک کرده‌اند و از شرایط فعلی ایران مطلع هستند. اما اعمال تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا برای این کشورها به ابزاری تبدیل شده تا شرایط را به نفع خود تمام کنند.

در همین رابطه