رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در اتاق ایران

توجه ویژه به بخش‌خصوصی در سیاست‌گذاری‌های خارجی ضروری است

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست با هیات رئیسه اتاق ایران و جمعی از فعالان بخش خصوصی، به بررسی وضعیت کنونی و پیش روی اقتصاد کشور با آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداختند.

01 مرداد 1397
کد خبر : 14488
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست با هیات رئیسه اتاق ایران و جمعی از فعالان بخش خصوصی، به بررسی وضعیت کنونی و پیش روی اقتصاد کشور با آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداختند.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران طی سخنانی در این نشست گفت: این برای نخستین بار است که اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به پارلمان بخش خصوصی آمده‌اند و باید این حضور را به فال نیک گرفت.

شافعی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: اقتصاد و جامعه ما در حال گذران شرایط خاصی است و عبور از آن نیازمند همدلی میان ارکان مختلف کشور است. تاکید رهبر معظم انقلاب در شرایط کنونی بر تهیه نقشه راه برای تقویت تولید و همچنین تویت بخش خصوصی است. بخش خصوصی ضعیف پاشنه آشیل اقتصاد ما خواهد بود.

شافعی خواستار همکاری نزدیک‌تر میان اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور و مجلس شورای اسلامی شد و گفت: همکاری این دو بخش می‌تواند به طور حتم به نفع اقتصاد کشور باشد.

کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: تجربه نشان می دهد که در شرایط امروز کشور، مسائل اقتصادی می‌تواند به پاشنه آشیل امنیت ملی تبدیل شود. بحران اقتصادی و فساد است که امروز کشور را تهدید می کند.

فعالان اقتصادی حاضر در این نشست، نااطمینانی حاکم در فضای اقتصادی کشور و عدم وجود اعتماد لازم به سیاست‌های اقتصادی دولت در میان فعالان بخش خصوصی را یکی از چالش‌های جدی این روزهای کشور دانستند. به گفته آن‌ها عدم وجود ثبات در قوانین و همچنین بی‌برنامه بودن دولت در مواجه با چالش‌های امروز اقتصاد، موجب شده تا بخش خصوصی نتواند برای آینده کسب‌وکار خود برنامه‌ریزی کند.

فعالان بخش خصوصی خطاب به اعضای کمیسیون امنیت ملی حاضر در نشست، ضرورت اتخاذ تدابیر و مقررات متناسب با شرایط ویژه امروز کشور را مورد تاکید قرار دادند و خواستار توجه مجلس به این مسئله شدند.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران، با ارائه گزارشی به تشریح اقدامات اتاق ایران در طول سال‌های اخیر با رویکرد توسعه مناسبات اقتصادی کشور با همسایگان در قدم اول، 30 شریک اول تجاری کشور در قدم دوم و در نهایت 30 اقتصاد بزرگ جهان پرداخت.

 کرباسی دو پیشنهاد هم مطرح کرد. او با اشاره به نامناسب بودن زیرساخت‌ها برای توسعه همکاری با کشورهای همسایه، پیشنهاد داد مجلس توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشد. معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین پیشنهاد کرد شرایط قانونی لازم برای امضای توافق‌نامه‌های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی با دیگر کشورها فراهم شود تا فعالان بخش خصوصی بتوانند در جهت تعامل با جهان گام بردارند.

محمدمهدی بهکیش، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل نیز از عدم حضور فعال ایران در جلسات اتاق بازرگانی بین‌الملل انتقاد کرد و گفت: حضور ما در این جلسات می‌تواند بهبود روابط کشور با دنیا کمک کند. باید نوع گفتمان خود را با دیگر کشور و به‌طورکلی مجامع بین‌المللی تغییر دهیم. اگر این اتفاق رخ دهد، تحریم‌های یک‌طرفه نمی‌تواند تا این حد آثار مخربی برای کشور داشته باشد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این مطلب که طبق قانون باید در بخش سیاست‌گذاری خارجی توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی داشته باشیم، گفت: با همین هدف در جمع فعالان بخش خصوصی در اتاق ایران حاضر شده‌ایم. بخش خصوصی باید در این دوره حساس وارد میدان شود، مطالبه‌گری کند و از ظرفیت‌هایی که دارد در راستای مقابله با آثار تحریم استفاده کند.

وی همچنین رویکرد و اولویت اصلی این کمیسیون را بازسازی درونی اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: برای اینکه نشست امروز به نتیجه برسد، نیمه مرداد جلسه پیگیری خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین گفت که در مورد نکاتی که مطرح شد، به صورت جداگانه گزارش‌هایی تهیه می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در همین رابطه