رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

معاون سازمان میراث فرهنگی در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران خبر داد

معافیت صادرکنندگان فرش ابریشم به اتحادیه اروپا از پرداخت تعرفه

سی و چهارمین نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران در آخرین روز تیرماه با حضور پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد. محمودیان ازفراهم شدن برای معافیت صادرکنندگان فرش ابریشمی به اروپا از پرداخت تعرفه خبر داد.

04 مرداد 1397
کد خبر : 14525
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و چهارمین نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران میزبان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، معاون عمرانی استانداری ایلام، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام و اعضای هیات مدیره اتاق ایران و عراق بود که روز چهارشنبه 31 تیر در ساختمان اتاق ایران  برگزار شد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی استان ایلام و بررسی وضعیت فعلی صنایع‌دستی در کشور و مشکلاتی که بر سر راه صادرکنندگان و فعالان این صنعت قرار دارد، از جمله مهمترین محورهای برگزاری این نشست بود.

در همین زمینه، احمد اصغری قاجاری رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری موجود در ارتباط با دیگر کشورها بیان کرد: تجهیز بنادر، نوسازی ناوگان دریایی، تامین نیروی ماهر، توجه به نقش موثر فرودگاه‌ها و تبدیل آن به مراکز منطقه‌ای، تداوم تاسیس دفاتر اطلاع رسانی گردشگری و خانه‌های فرهنگ در بازارهای هدف، ترویج فرهنگ تسهیل در صدور روادید و تخفیف‌ها و تخصیص اعتبارات مجازی، مدیریت منابع نیروی انسانی از طریق مشوق‌ها، فراهم‌کردن زمینه امکان استفاده از کارت‌های بین‌المللی برای گردشگران از جمله اقداماتی است که باید توجه ویژه‌ای برای تحقق آنها شود.

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام نیز با تاکید بر ظرفیت‌های این استان گفت: در طول ۸ سال دفاع مقدس بسیاری از زیرساخت‌های استان تخریب شد و در حالی که استان‌های دیگر به تکمیل ظرفیت‌های خود می‌پرداختند ما در حال بازسازی این زیرساخت ها بودیم . خوشبختانه در چند سال گذشته در توسعه زیرساخت‌ها جهش داشته‌ایم و سعی ما این است که ظرفیت‌های استان ایلام  به خوبی معرفی شود تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در استان رغبت پیدا کند.

پرونده ثبت جهانی ایلام در انتظار اقدام مسئولان

در ادامه، پویا محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با بیان این نکته که استان ایلام یکی از ۷ شهر ملی است که به عنوان «شهر ملی گلیم نقش برجسته» معرفی شده، بیان کرد: شهرهای ملی قبل از شهرهای جهانی مطرح می‌شوند. امیدواریم مسئولان استان به گونه‌ای اقدام کنند که پرونده ایلام را برای ثبت جهانی به شورای جهانی صنایع دستی ارسال کنیم. وقتی شهری به عنوان شهر ملی معرفی می‌شود، تبلیغات برای آن بسیار حائز اهمیت است و باعث خواهد شد که این شهر بیشتر دیده شود. به عنوان مثال شهر ملایر پس از آنکه تبلیغات گسترده‌ای در حوزه مبلمان انجام داد، ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه فروش منبت و مبلمان درآمد داشت.

281 میلیون دلار؛ سهم صادرات صنایع دستی در سال 96

محمودیان با اشاره به وضعیت فعلی صنایع دستی در کشور بیان کرد: اوضاع صنایع دستی اکنون خوب است اما با وضعیت مطلوب فاصله دارد. ایران سومین تولیدکننده صنایع دستی در دنیا است، اما در حوزه تجاری با وضعیت مطلوب بسیار فاصله دارد. ما تا قبل از سال ۹۳ بازارهای جهانی را از دست داده بودیم. کشورهایی مانند ترکیه، هند و ویتنام گوی سبقت را چنان از ما گرفته بودند که متوجه نشدیم چطور جایگاه خود را به آنها دادیم. در سال ۹۲ صادرات صنایع دستی ۱۱۲ میلیون دلاری برآورد شد اما در سال ۹۳ توانستیم رشد مداومی داشته باشیم و ظرفیت نفوذمان را در بازارهای بین المللی افزایش دهیم به طوری که در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ با رشد 36 درصدی مواجه شدیم.

او خبر داد: تجارت خرده‌فروشی صادرات صنایع دستی از سال گذشته آغاز شده است و می‌خواهیم به سایت‌های بین‌المللی مانند آمازون متصل شویم. 

بنابر اعلام معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، میزان صادرات صنایع دستی به خارج از کشور در سال ۹۶ بیش از ۲۸۱ میلیون دلار بوده است که این رقم صادرات بدون احتساب صادرات فرش و زیورآلات است که توسط بانک مرکزی محرمانه تلقی می‌شود.

او همچنین در خصوص صادرات چمدانی صنایع دستی توضیح داد: ثبت و ضبط این آمار بسیار سخت است. با یک حساب سرانگشتی و بر اساس آمار ۵ میلیون گردشگری ورودی در سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که هر توریست حدودا بین 5 تا 150 دلار خرید کرده است.در این صورت رقم صادرات چمدانی حدود ۲۵۰ میلیون دلار خواهد بود. این آمار به‌علاوه آمار ۲۸۱ میلیون دلاری صادرات صنایع دستی، رقمی حدود ۵۰۰ میلیون دلار است.

 همچنین بر اساس گفته‌های محمودیان، حجم فروش صنایع دستی در داخل کشور نیز تا پایان سال ۹۶، هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است که حجم فروش داخلی بیشتر از اینهاست.

دومین پایانه صادراتی صنایع دستی در مرز مهران تاسیس می‌شود

محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ایجاد پایانه صادراتی صنایع دستی در مرز مهران و سرمایه‌گذاری در ایجاد این پایانه خبر داد و افزود: اولین پایانه صادراتی را در تهران افتتاح خواهیم کرد و  امیدواریم که دومین پایانه در مرز مهران ایجاد شود.

 او همچنین ابراز امیداوری کرد تا ایران بتواند سال آینده ریاست شورای جهانی صنایع دستی را کسب کند.

محمودیان در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به پرسش‌های حاضران تاکید کرد: کیش می‌تواند محور اصلی صادرات صنایع‌دستی و توسعه گردشگری بین المللی باشد.

او همچنین درباره صادرات نقره و صادرات فلزات که صادرکنندگان صنایع دستی را با مشکلاتی مواجه می‎‌کند، اظهار داشت: در این باره چندین بار با بانک مرکزی مکاتبه کردیم. اولین دستاورد این است که توانستیم پیمان‌سپاری را بر اساس نقره خام حساب کنیم نه زیورآلات و ظروف. پیش از این،  پیمان‌سپاری بر اساس ارزش افزوده بود.  همچنین از بانک مرکزی پیگیری کردیم و  بر اساس مصوبه مجلس در اسفندماه سال گذشته، خروج ۳ کیلو فلز به ۵ کیلو  بدون هیچگونه مشکلی ارتقا یافت. اما درباره سایر موارد و فلزات گرانبها مشغول رایزنی با بانک مرکزی هستیم.

هنرمندان ایران شناسایی می‌شوند

محمودیان خبر داد: انجمن صنفی واردکنندگان صنایع‌دستی و فرش بعد از مذاکرات فراوان اعلام کردند که اتحادیه اروپا مهر سازمان صنایع دستی سابق را هنوز معتبر می‌داند. به این معنی که کسانی که فرش ابریشم به اروپا صادر می‌کنند اوراق خود را به سازمان میراث فرهنگی تحویل می‌دهند تا مهر شود و این اوراق در اتحادیه اروپا از تعرفه معاف خواهد شد.

به گفته محمودیان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تلاش است تا اعتبار این مهر برای سایر محصولات نیز لحاظ شود.

او همچنین از اجرای طرحی با سازمان آمار با هدف شناسایی هنرمندان ایران خبر داد و گفت: اکنون اطلاعات ۴۰۰ هزار نفر ثبت شده است.

دهمین نمایشگاه گردشگری کیش با محوریت «گردشگری الکترونیک» شهریور برگزار می‌شود

بر اساس توضیحات ارایه شده توسط محمدرضا بندرچی مجری برگزاری «دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، هتلداری و خدمات سفر کیش» در این نمایشگاه که با محوریت گردشگری الکترونیک، هتلداری و صنایع وابسته برگزار می‌شود، برای اولین بار به « گردشگری کودک» و « گردشگری غذا» پرداخته شده است.

گردشگری سلامت، صنایع دستی، سوغات، گردشگری دریایی، بوم گردی و طبیعت‌گردی دیگر بخش‌های جانبی این نمایشگاه است.

دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، هتلداری و خدمات سفر کیش طی روزهای 5 تا 8 شهریورماه، برگزار خواهد شد.

در همین رابطه