رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول مرداد 1397

نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه‌ماهه دوم سال 2018، تولید فولاد چین در نیمه اول امسال، سقوط تاریخی ارزش بازار فیس‌بوک، رکوردشکنی شرکت آمازون در سودآوری و پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از نرخ تورم در ونزوئلا، مهم‌ترین اعداد و ارقام اقتصادی در این هفته بوده‌اند.

07 مرداد 1397
کد خبر : 14563
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که گذشت اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

451 میلیون تن

ورلد استیل: فولادسازان چینی در نیمه نخست سال جاری میلادی 451 میلیون تن انواع محصولات فولادی تولیدی کرده‌اند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

25 درصد

فائو: اگر در سال‌های آینده چاره‌ای برای حل مشکل تغییرات آب و هوایی کره زمین اندیشیده نشود، تولید جهانی محصولات کشاورزی در افق 2050 حدود 25 درصد کاهش خواهد یافت.

75 درصد در مقابل 50 درصد

سازمان بین‌المللی کار: در حال حاضر متوسط نرخ مشارکت اقتصادی مردان در سراسر جهان حدود 75 درصد است اما تنها کمتر از 50 درصد از زنان جهان شاغل و یا در جستجوی شغل هستند.

4.1 درصد

فایننشال تایمز: تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 4.1 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است که این رقم بالاترین نرخ رشد سه‌ماهه اقتصاد آمریکا از سال 2014 تاکنون محسوب می‌شود.

2.5 میلیارد دلار

فایننشال تایمز: شرکت آمازون در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به 2.5 میلیارد دلار سود خالص دست یافته است تا برای اولین بار در تاریخ 22 ساله خود، سودی بالاتر از 2 میلیارد دلار طی یک دوره سه‌ماهه را تجربه کند.

12 میلیارد دلار

فایننشال تایمز: دولت آمریکا قصد دارد به کشاورزانی که بر اثر تعرفه‌های وارداتی تلافی‌جویانه چین و اتحادیه اروپا بر محصولات آنها دچار زیان شده‌اند، 12 میلیارد دلار کمک بلاعوض اعطا کند.

2.1 درصد و 7.1 درصد

اداره آمار وزارت کار آمریکا: ایالت هاوایی با نرخ بیکاری 2.1 درصد و ایالت آلاسکا با نرخ بیکاری 7.1 درصد، به ترتیب پایین‌ترین و بالاترین نرخ بیکاری را در بین ایالت‌های آمریکا در ماه گذشته میلادی داشته‌اند.

64.4 درصد

فدرال رزرو: در سه‌ماهه دوم سال 2018 نرخ مالکیت مسکن در آمریکا برای هشتمین دوره سه‌ماهه متوالی افزایش یافت و به 64.4 درصد رسید که بالاترین میزان آن در 4 سال اخیر محسوب می‌شود.

46 درصد

فدرال رزرو: در سال 2017 حدود 46 درصد از شرکت‌های کوچک آمریکایی موفق به دریافت کل تسهیلات مالی مورد تقاضای خود شده‌اند.

24 درصد

رویترز: درآمد شرکت توییتر در سه‌ماهه دوم سال 2018 نسبت به دوره مشابه سال قبل 24 درصد رشد داشته است.

120 میلیارد دلار

رویترز: در معاملات روز پنج‌شنبه بازار بورس نزدک در نیویورک، ارزش بازار شرکت فیس‌بوک 120 میلیارد دلار کاهش یافت که این رقم بالاترین افت روزانه ارزش بازار یک شرکت سهامی عام در تاریخ بازارهای سرمایه جهان به شمار می‌رود. کاهش حاشیه سود شرکت فیس‌بوک در سه‌ماهه دوم امسال عامل اصلی این سقوط تاریخی بوده است.

15 میلیارد دلار

رویترز: مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل کنونی شرکت فیس‌بوک، 15 میلیارد دلار از ثروت خود را بر اثر سقوط تاریخی ارزش سهام این شرکت از دست داد.

1 میلیون درصد

بلومبرگ: صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که نرخ تورم کشور بحران‌زده ونزوئلا در پایان سال جاری میلادی از مرز 1 میلیون درصد نیز عبور خواهد کرد.

201 میلیارد دلار

شرکت تحقیقات بازار IDC: در سال 2022 ارزش بازار جهانی ربات‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین به بیش از 201 میلیارد دلار خواهد رسید.

6.3 میلیارد دلار

یورو استات: در سال 2017 اتحادیه اروپا در مبادلات خود با کانادا، 6.3 میلیارد دلار مازاد تراز تجاری داشته است.

18.9 درصد

یورو استات: در سه‌ماهه نخست سال 2018 سوئد با نرخ پس‌اندازی معادل 18.9 درصد بالاترین نرخ پس‌انداز را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشته است و پس از این کشور، آلمان و هلند به ترتیب به ترتیب با نرخ پس‌انداز 17.4 و 14.1 درصد در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند. پرتغال (4 درصد)، انگلیس (4.4 درصد) و اسپانیا (5 درصد)، پایین‌ترین نرخ پس‌انداز را در اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده‌اند.

16 درصد

یورو استات: در سال گذشته میلادی 16 درصد از افراد شاغل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در استخدام دولت و نهادهای دولتی بوده‌اند. آلمان با 10 درصد و سوئد با 29 درصد به ترتیب کمترین و بیشترین نرخ استخدام دولتی را در بین اعضای اتحادیه اروپا داشته‌اند.

در همین رابطه