رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش فائو از قیمت محصولات اساسی کشاورزی در جهان: ژوئن 2018

طبق گزارش فائو قیمت جهانی گندم و ذرت در ماه ژوئن با وجود نگرش عمومی منفی نسبت به تولید محصول کاهش یافته است. در مقابل، در بازار برنج، افزایش قیمت واریته‌های جاپنیکا و برنج معطر کاهش قیمت واریته ایندیکا را خنثی نموده است.

08 مرداد 1397
کد خبر : 14604
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
طبق گزارش فائو قیمت جهانی گندم و ذرت در ماه ژوئن با وجود نگرش عمومی منفی نسبت به تولید محصول کاهش یافته است. در مقابل، در بازار برنج، افزایش قیمت واریته‌های جاپنیکا و برنج معطر کاهش قیمت واریته ایندیکا را خنثی نموده است.

برداشت برنج از شالیزارهای گلستان. عکس: تسنیم، مصطفی حسن‌زاده.

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد  FAO خلاصه ای از گزارش وضعیت قیمت جهانی محصولات کشاورزی را در قالب بولتن ماهانه Food Price Monitoring Analysis منتشر می کند. در این بولتن قیمت محصولات اساسی کشاورزی  در سطح جهانی، ملی و منطقه ای با تمرکز بر کشورهای در حال توسعه رصد می شود و در خصوص تغییرات قیمت این محصولات به سیاست گذاران و فعالان بخش کشاورزی هشدارهای لازم داده می شود. مهم‌ترین بخش‌های بولتن ماه ژوئن 2018 فائو در گزارشی از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران منتشر شده است.

طبق گزارش فائو قیمت جهانی گندم و ذرت در ماه ژوئن با وجود نگرش عمومی منفی نسبت به تولید محصول کاهش یافته است. در مقابل، در بازار برنج، افزایش قیمت واریته‌های جاپنیکا و برنج معطر کاهش قیمت واریته ایندیکا را خنثی نموده است.

در شرق آفریقا؛ در کشور سودان؛ قیمت غلات به دلیل نگرانی در خصوص کاهش تولید سال 2018 ناشی از کمبود سوخت و افزایش قیمت نهاده‌ها در کنار کاهش شدید ارزش پول ملی و حذف یارانه‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد. به طور مشابه، همزمانی کاهش ارزش پول ملی با محدودیت عرضه و ناامنی باعث شده که قیمت مواد غذایی در سودان جنوبی به شکل فزاینده‌ای افزایش یابد.

در آمریکای مرکزی، رشد قیمت ذرت سفید به دلیل وجود روند فصلی در ما ژوئن افزایش یافته است. در نیکاراگوئه بدلیل تداوم ناآرامی‌های اجتماعی، قیمت ذرت سفید به بالاترین رکورد قیمت خود رسیده است.

در آمریکای جنوبی، قیمت ذرت زرد تقریبا ثابت باقی‌مانده است اما با وجود ادامه برداشت محصول سال 2018 به دلیل انتظار کاهش برداشت محصول، قیمت در کشور‌های برزیل و آرژانتین نسبت به سال گذشته بالاتر بوده است. قیمت گندم نیز به دلایل شرایط فصلی، عرضه محدود و کاهش ارزش پول ملی (افزایش انگیزه صادرات) روندی افزایشی را ادامه داده است.

کاهش قیمت غلات و افزایش متوسط قیمت برنج

قیمت جهانی گندم در ماه ژوئن با وجود چشم‌انداز کاهشی تولید سال 2018 روندی نزولی داشته است. میانگین قیمت پایه گندم در ایالات متحده آمریکا برابر 242 دلار به ازای هر تن بوده که نسبت به ماه مه 3 درصد کاهش یافته و نسبت به ماه مه سال 2017، 7 درصد افزایش یافته است. در هفته‌های اخیر افزایش قدرت دلار آمریکا به همراه فشار عرضه،گزارش بهبود چشم‌انداز تولید زمستانه و شرایط مناسب کشت بهاره کاهش قیمت صادراتی گندم ایالات متحده را به دنبال داشته است. به طور مشابه، قیمت گندم صادراتی حوزه دریای سیاه با وجود چشم‌انداز نامناسب کشت سال 2018 روندی کاهشی را تجربه نموده است. در مقابل، در کشور آرژانتین، قیمت گندم صادراتی به دلیل، محدودیت صادرات کشت سال گذشته و شرایط نامساعد آب و هوایی که کشت سال 19-2018 را تهدید می‌نماید، افزایش یافته است.

قیمت جهانی ذرت در ماه ژوئن به شدت کاهش یافته است. میانگین قیمت پایه ذرت در ایالات متحده آمریکا در ماه مه در حدود 7 درصد کاهش یافته و به 166 دلار به ازای هر تن رسیده که این کاهش قیمت اولین کاهش به وقوع پیوسته از ژانویه 2018 به این سو بوده است. به علاوه، بهبود شرایط تولید، کاهش قیمت‌ها در بازار محصولات و افزایش رشد مبادلات تجای در کاهش قیمت محصول ذرت ایالات متحده نقش داشته است. در کشورهای برزیل و آرژانتین نیز قیمت به دلیل فشار برداشت روندی کاهشی داشته؛ در حالی که کاهش قیمت ذرت صادراتی در کشور اکراین ناشی از کاهش فعالیت‌های تجاری بوده است.

شاخص قیمت برنج فائو (100=04-2002) در ماه ژوئن به میانگین 231.6 واحد رسیده که نسبت به ماه مه 1.5 درصد افزایش یافته است. افزایش شاخص قیمت در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت واریته جاپنیکا در کشور ایالات متحده و افزایش قیمت واریته هومالی در کشور تایلند بوده است. افزایش قیمت این واریته‌ها به دلیل کمبود تولید محصول در سال 2017 و درنتیجه کاهش دسترسی به محصول در بازار صادراتی بوده است. حتی با وجود تقاضای خارجی اندک در ماه ژوئن مقدار این محصولات در بازار بسیار کم بوده است. در بین کشورهای عرضه کننده واریته ایندیکا، بیشترین رشد قیمت به دلیل برداشت اندک محصول در سال 2018، سرعت بسیار زیاد تجارت و هزینه بالای حمل و نقل در کشور برزیل اتفاق افتاده است. در مقابل قیمت محصول برنج در کشور پاکستان، تایلند، ویتنام به دلیل کاهش مبادلات تجاری کاهش یافته است.

   نمودار روند قیمت‌ها از اینجا قابل دریافت است.

 
در همین رابطه