رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمدرضا کرباسی در سمینار آشنایی با مقررات سرمایه‌گذاری خارجی

جذب سرمایه خارجی برای پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت است

سمینار آموزشی «آشنایی با مقررات سرمایه‌گذاری خارجی و تأمین منابع مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط» دیروز در اتاق ایران برگزار شد. کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این سمینار با اشاره به ظرفیت اتاق‌های مشترک برای جذب سرمایه خارجی، سوق دادن این سرمایه‌ها به طرح‌های نیمه‌تمام را از اولویت‌های اصلی دانست.

09 مرداد 1397
کد خبر : 14621
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سمینار آموزشی «آشنایی با مقررات سرمایه‌گذاری خارجی و تأمین منابع مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط» دیروز صبح از سوی معاونت بین‌الملل اتاق ایران و با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران، به‌صورت ویدئوکنفرانس و با حضور دبیران اتاق‌های مشترک و مدیران بین‌الملل اتاق‌های سراسر کشور در محل اتاق ایران برگزار شد.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران، سرمایه‌گذاری خارجی را یکی از اولویت‌های اصلی کشور در برون‌رفت از  شرایط اقتصادی فعلی حاکم بر مراودات بین‌المللی دانست و هدف از برگزاری این سمینار را افزایش سطح آشنایی بدنه اجرایی خانواده اتاق ایران با مسائل و موضوعات مرتبط با سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران در این سمینار گفت: با توجه به شرایط جدید به وجود آمده در اقتصاد ایران، همکاری و هم‌افزایی حداکثری بدنه بخش خصوصی کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از ضروریات است و این مهم به‌خصوص در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط باید مورد توجه قرار گیرد.

کرباسی همچنین با اشاره به اولین همایش مشترک سفرای ایران در دیگر کشورها با فعالان بخش خصوصی و سخنرانی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، اظهار کرد: لازم است در شرایط کنونی، با بهره‌برداری از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و ارتباط مؤثر بنگاه‌های اقتصادی ایران با شرکت‌های کوچک و متوسط خارجی، راه‌ها و مسیرهای جدیدی برای توسعه تجارت و جذب سرمایه‌گذار خارجی بیابیم.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین اتاق‌های مشترک را نوک پیکان توسعه فعالیت‌های اقتصادی ایران با دیگر کشورها دانست و افزود: اتاق‌های مشترک دارای پتانسیل بالایی برای ترویج جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستند و در کنار اتاق‌های معین می‌توانند بازوان تصمیم گیران اقتصادی کشور در عرصه جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشند.

کرباسی تصریح کرد: در حال حاضر حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ناچیز است درحالی‌که برای تحقق اهداف برنامه پنج‌ساله ششم، باید 60 تا 70 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کنیم.

او ادامه داد: دراین‌بین نباید فراموش کرد که طبق تخمین‌های موجود، فعالان اقتصادی ایرانی خارج از کشور بیش از 1000 میلیارد دلار در اختیار دارند و اتاق‌های مشترک و معین می‌توانند برای جذب این سرمایه‌ها در پروژه‌های نیازمند به سرمایه‌گذاری خارجی تلاش کنند.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران اظهار کرد: موضوع مهم دیگری که وجود دارد، توجه به پروژه‌هایی است که نیمه‌کاره رها شده و با وجود سرمایه‌گذاری‌های سنگین، هنوز برای تکمیل و بهره‌برداری نیازمند جذب سرمایه‌گذاری هستند.

به عقیده کرباسی، تأمین سرمایه مورد نیاز این پروژه‌ها باید در اولویت کار جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشد و یکی از وظایف مهم اتاق‌های مشترک شناسایی و تلاش برای جذب سرمایه‌ها برای این پروژه‌های نیمه‌تمام است.

در ادامه حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری اتاق ایران، گفت: در زمینه تشویق و جذب سرمایه‌گذاری خارجی ما قانونی داریم که مشکل چندانی ندارد و به ما کمک می‌کند اما مشکل ما در اجرای آن است که کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.

سلیمی افزود: نقش خارجی‌ها در این عرصه صرفاً در انتقال سرمایه به کشور خلاصه نمی‌شود بلکه درعین‌حال که خون جدید به اقتصاد کشور وارد می‌شود، زمینه انتقال تکنولوژی، نوآوری، بهره‌وری و مدیریت بین‌المللی به کشور را فراهم می‌کند.

او تصریح کرد: سرمایه‌گذار خارجی همچنین با توجه به ارتباطات و توانایی بازاریابی که دارد می‌تواند کمک خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی کشور باشد.

به گفته سلیمی، کشورهایی مانند هند توانستند با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی به رشد امروز خود دست یابند و این امکان برای ایران نیز وجود دارد.

در ادامه سمینار مریم فرجی، رئیس اداره تشویق سرمایه‌گذاران خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و محمد عظیمی، کارشناس ارشد این حوزه، توضیحات مفصل و مشروحی از آخرین وضعیت جذب سرمایه‌گذاری و روش‌های جذب سرمایه‌گذاری و همچنین تشریح قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری ارائه کردند.

در همین رابطه