رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

سفیر ایران در غنا در نشست مشترک با رئیس اتاق همدان

کشت فراسرزمینی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در غنا آغاز شده است

علی اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان می‌گوید: جمهوری غنا بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران همدانی است و باید بیشترین بهره را از این فرصت برد.

14 مرداد 1397
کد خبر : 14688
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترکی با حضور نصرت الله مالکی، سفیر ایران در کشور غنا با رئیس اتاق و فعالان اقتصادی استان همدان در اتاق همدان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در این نشست با تاکید بر سرمایه‌گذاری مالی و منابع انسانی در کشورهای آفریقایی گفت: جمهوری غنا بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران همدانی است و باید بیشترین بهره را از این فرصت برد.

علی اصغر زبردست اظهار کرد: همدان به عنوان معین اتاق بازرگانی جمهوری غنا برگزیده شده است که این امر زمینه را مهیا کرده تا با قدری هوشمندی بتوان طرح‌های بزرگی را در آن کشور پایه‌گذاری کرد. تا کنون چندین تیم اقتصادی همدان ازکشور غنا بازدید کرده است و هم اینک شرایط فعالیت برای فعالان اقتصادی در این کشور آسان شده است.

زبردست با اشاره به قابلیت‌های کشاورزی، معدنی و صنایع دستی در همدان گفت: مبل، منبت و سفال استان همدان شهره همگان است و شهرهای لالجین، ملایر و تویسرکان دارای شهرت جهانی در زمینه تولید این صنایع دستی هستند.

وی وجود سه هزار و 500 فارغ التحصیل کشاورزی و هفت هزار و 500 دانش آموخته فنی و مهندسی را از قابلیت‌های استان همدان دانست و افزود: جمهوری غنا محل بسیار خوبی برای به نمایش گذاشتن توانمندی نیروی انسانی متخصص همدان است و به تازگی نیروهای فنی مهندسی همدان در عراق کارهای بسیار خوبی آغاز کرده‌اند.

رئیس اتاق همدان با بیان اینکه همدان سومین استان در زمینه مواد معدنی است خاطرنشان کرد: سوق دادن همدان به سمت صنعتی شدن از اولویت‌های مسئولان است و در این راستا نیز می توانیم در جمهوری غنا سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

کشت فراسرزمینی طرحی بین‌المللی است که در غنا دنبال می‌شود

در ادامه این نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران در آکرا با اشاره به محدودیت و کمبود منابع آبی در کشور گفت: کشت‌های فراسرزمینی طرحی بین‌المللی است که این طرح را در غنا با قدرت دنبال می‌کنیم.

نصرت الله مالکی افزود: یکی از مشکلات عمده ایران تامین منابع آبی است به همین منظور کشت های فرا سرزمینی، صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی در کشورهای مستعد آفریقایی به ویژه غنا در دستور کار قرار گرفته است. تامین امنیت غذایی مهمترین هدف کشت فرا سرزمینی است. هم اینک کشت فرا سرزمینی با همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی ایران آغاز شده است.

مالکی خاطرنشان کرد: بکارگیری و اشتغال نیروهای فنی و مهندسی ایرانی در کشورهای خارجی، آشنایی ایرانیان با سرمایه گذاری خارجی و توسعه و رونق اقتصادی ایران از دیگر اهداف پیش بینی شده برای کشت های فرا سرزمینی است.

سفیر ایران در غنا افزود: جمهوری غنا کشوری استوایی با آب و هوای مساعد و مستعد کشاورزی است و به تازگی سرمایه‌گذاری ایرانیان برای کشت برنج و دانه های روغنی در این کشور آغاز شده است. رشد اقتصادی در غنا 9 درصد است هرگونه سرمایه گذاری در این کشور سودآوری مطمئن و تضمین شده دارد.

مالکی غنا را کشوری با ثبات سیاسی و امنیتی بالا دانست و گفت: به رغم وضعیت کشورهای آفریقایی غنا دارای کمترین مشکل است. ایران و غنا دارای فصلی مشترک هستند. روابط خوب و حسنه ای با سیاستمداران غنا داریم و مردم این کشور آفریقایی دیدگاه مثبتی از ایران دارند و از سرمایه گذاران ما به خوبی استقبال و حمایت می کنند.

سفیر ایران در غنا با بیان اینکه غنا دارای معادن غنی به ویژه طلا است یادآوری کرد: این کشور در تولید کاکائو نیز ظرفیت های خوبی دارد و 70 درصد محصول مورد نیاز ایران در این حوزه از غنا تامین می شود. دفاتر جهاد کشاورزی، رایزنی فرهنگی، دانشگاه المصطفی، حوزه علمیه، مدرسه ایرانیان و کلینیک پزشکی هلال احمر در غنا راه اندازی و سال‌هاست که فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به روابط سیاسی و اقتصادی ایران و غنا گفت: تاکنون تفاهم‌نامه‌های خوبی بین ایران و غنا برای احداث کارخانه‌های سیمان، کاکائو، آبمیوه گیری، پتروشیمی، داروسازی و لوازم ساختمانی امضا و بخشی از این صنایع کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

موضوعات :
در همین رابطه