رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در جریان برنامه‌های دولت برای بازسازی ناوگان هوایی کشور

5 هواپیمای ای‌تی‌آر جدید به ناوگان هما اضافه شد

امروز صبح ۵ فروند هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ با فرود در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ، پیوستند تا شمار هواپیماهای خریداری شده در پسابرجام به 16 فروند برسد.

14 مرداد 1397
کد خبر : 14700
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دقایقی پیش، ۵ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر برجامی در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشستند. این هواپیماها در قالب قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای کوچک پیکری از شرکت فرانسوی ایتالیایی‌ای تی آر به ایران تحویل داده شده است.

این ۵ هواپیما با رجیسترهای EP-ITL، EP-ITK، EP-ITJ، EP-ITI و EP-ITM به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» پیوستند تا تعداد ATR های این شرکت به ۱۳ فروند و تعداد هواپیماهای برجامی آن به ۱۶ فروند افزایش پیدا کند.

ای هواپیماها که روز گذشته با شماره پروازهای IRA۷۰۳L، IRA۷۰۲K، IRA۷۰۱J، IRA۷۰۰I و IRA۷۰۴M از فرودگاه تولوز فرانسه پرواز کرده بودند، پس از یک سوخت‌گیری در فرودگاه ارومیه و ۱۱ ساعت پرواز، در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران فرود آمدند.

ماموریت هواپیماهای آ.تی.آر در فرودگاه‌های داخلی

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در سال ۹۵ از مذاکره برای خرید هواپیما از شرکت فرانسوی-ایتالیایی آ.تی.آر« ATR» خبر داد.‌ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی نیز در بهمن ماه 95 اعلام کرده بود پسابرجام، پیش قرارداد خرید ۲۰ فروند از این هواپیماهای ۷۰ نفره با شرکت ای.تی.آر امضا شده و اگر درباره تامین قطعات موتورهای کانادایی این هواپیماها به تفاهم برسیم قرارداد نهایی امضا می شود.

بر اساس این قرارداد، گفته می‌شد تا پیش از پایان سال 95، سه تا چهار فروند از این هواپیماهای فرانسوی-ایتالیایی به هواپیمایی جمهوری اسلامی تحویل می‌شود اما این تحویل عملا به سال 96 موکول شد و 4 فروند از این هواپیماها در اردیبهشت به ایران وارد شدند.

به گفته مقامات شرکت هواپیمایی ایران ایر، این هواپیماها برای سرویس دهی به فرودگاه‌های کوچک کشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت و امید است با ورود آنها به ناوگان هوایی کشور، سفرهای هوایی بین شهرهای داخلی رونق بگیرد.

امروز با ورود 5 هواپیمای جدید ای تی آر به کشور، تعداد ای تی آر های خریداری شده در پسابرجام به 13 فروند رسید و هنوز 7 فروند از قرارداد ایران باقی مانده است که البته تحویل آنها به واسطه تحریم‌های جدید آمریکا با تردید مواجه شده است.

در این میان مسئولان شرکت هواپیمایی ایران ایر می‌گویند همچنان احتمال تحویل ۳ فروند ای‌تی‌آر دیگر به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

از سوی دیگر مسئولان شرکت ای تی آر نیز در تلاش هستند در مذاکره با مقامات آمریکایی فروش این هواپیماها به ایران را از تحریم‌ها مستثنا کنند.

تحریم‌های جدید آمریکا کار را برای فروش هواپیما به ایران سخت می‌کند اما در این میان شرکت ای تی آر از سایر رقبای خود در خصوص ارسال، تحویل و فروش هواپیماهای سفارش ایران ایر ابراز نگرانی بیشتری می‌کند چراکه به تازگی در این باره عنوان کرده است در صورتی که نتواند تعداد هواپیماهای مقرر خود را به ایران تحویل دهد، متحمل ضرر و زیان قابل توجهی خواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد که شرکت فرانسوی – ایتالیایی ای تی آر (ATR) به دنبال راهی برای تحویل هر چه زودتر تعداد هواپیماهای مقرر خود باشد تا قبل از اعمال نهایی و بازگشت تحریم های اقتصادی، تمامی ۲۰ فروند هواپیمای ATR وارد ناوگان هوایی ایران شده باشد.

در همین رابطه