رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی سمنان مطرح شد

مسیر اقتصاد کشور، مستقل از سیاست تعریف شود

چهلمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان در محل سالن اجتماعات این اتاق برگزار شد و گزارشی از مصوبات شورای گفت‌وگو، پایش کسب‌وکار و راهکارهای بهبود اوضاع کسب‌وکار استان مطرح شد.

16 مرداد 1397
کد خبر : 14738
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در این نشست گفت: استمرار منظم و برنامه‌ریزی‌های دقیق شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان منجر به این موضوع شده که موارد پیگیری شده توسط این شورا در صحن عمومی دبیرخانه شورای گفت وگوی مرکز قرار بگیرد.

علی‌اصغر جمعه‌ای ادامه داد: بررسی شاخص‌های مالیاتی افراد حقیقی و حقوقی، تصمیم‌گیری در خصوص شغل‌های زیان‌آور و بررسی بند (و) تبصره 16، سه موضوعی است که در دبیرخانه شورای استان مورد کارشناسی قرارگرفته و اینک در دبیرخانه مرکزی شورای گفت وگو نهایی می‌شوند.

جمعه ای از استاندار سمنان درخواست کرد تا از مدیران کل سازمان‌ها بخواهند با توجه به شناخت و اشرافیت مدیران کل به قوانین، موارد و دستورالعمل‌های مخل کسب کار که مانع از تسهیل کار می‌شود را به دبیرخانه این شورا اعلام کنند. مصوبات شورای گفت وگو لازم‌الاجرا است و تمام اهتمام این دبیرخانه تسهیل مسائل قانونی و دستورالعمل‌ها است.

وی علت گرانی‌های اخیر را مرتبط با مسائل داخلی و شرکت‌های دولتی دانست و ادامه داد: به‌عنوان نمونه در بخش فولاد مواد اولیه این محصول (گاز، سنگ‌آهن، ذغال) به‌هیچ‌عنوان وارداتی نیست ولی چگونه می‌شود که نرخ این محصول ساعت‌به‌ساعت افزایش یابد.

عضو شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی سمنان در این نشست نابسامانی‌های تجاری اخیر را هدفمند ذکر کرد و گفت: به‌قدری این رانت در کشور گسترده است که ستاد تنظیم بازار موفق به مهار آن نخواهد شد.

سعید ترکمان دهنوی ادامه داد: تزریق ارز به بازار ثانویه توسط واحدهای صادرکننده و پتروشیمی در تیرماه آغاز به کارکرد به‌طوری‌که پتروشیمی‌ها تا این لحظه مبالغ ارزی به این بازار تزریق کرده‌اند ولی متأسفانه به علت نوسان قیمت ارز استقبال خوبی از این بازار نشده است.

ترکمان دهنوی معتقد است عدم نظارت در سطح کلان اقتصادی توسط دولت این آشفتگی را به وجود آورده است. از تصمیم گیران درخواست می شود که ارز را به قیمت واقعی (به‌غیراز کالاهای اساسی) عرضه کنند تا رانت‌های گوناگون از بین برود.

در ادامه رستم سعد اللهی، رئیس انجمن مدیران صنایع استان تهیه مواد اولیه را برای صاحبان کسب کار سخت ارزیابی کرد و گفت: اگر برای این موضوع تمهیدی اندیشیده نشود امکان خواب کارخانه‌های بزرگ وجود خواهد داشت.

 سعداللهی افزود: واحدهای پتروشیمی و فولاد داخل کشور، میزان ارزبری آن‌ها 1.5 تا 3 درصد است آن‌هم فقط برای تعمیر و نگهداری، چه اتفاقی افتاده است که در حاضر امکان خرید مواد اولیه در بازار بسیار کمرنگ شده است.

مهدی جعفری، عضو هیئت نمایندگان اتاق سمنان نیز توجه حاضرین را به تعرفه ترجیحی سوق می‌دهد و می‌گوید: سهم ترکیه از تعرفه ترجیحی 17 درصد و سهم ایران تنها 3 درصد بوده است. این مسئله باعث شده سهم تجارت و تولید داخل ایران بشدت پایین بیاید. از نمایندگان سه قوه در استان درخواست می شود پایشی با موضوع فعالیت واحدهای صنعتی و معدنی با محوریت واحدهای پویا و فعال در استان انجام شود.

محمدحسن عصار حسینی، عضو شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی نیز افزایش قیمت ارز را در گران‌تر شدن محصول نهایی تفسیر کرد و گفت: کالایی که برای تولید نیاز به مواد اولیه ارزبر داشته باشد در انتها منجر به بالا رفتن قیمت نهایی کالا خواهد شد. هرگونه تصمیم شتاب‌زده در سیاست‌های ارزی خطرناک است. برای برون‌رفت از این مشکل باید راهکارهایی ارائه شود که برای تمام مردم مفید باشد.

در ادامه این نشست استاندار سمنان گفت: هر میزان ایجاد شفافیت در مبارزه اقتصادی بیشتر باشد، توفیق بیشتری خواهیم داشت. در شرایط دشوار داخلی نیاز به همدلی داریم. قوای سه‌گانه تا تولیدکننده و کارگر و بخش‌های دیگر باید در ارتباط حسنه باشند تا از خطر فروپاشی اجتماعی جلوگیری شود.

سید شهاب‌الدین چاوشی بیان کرد: تا جای ممکن باید مسیری در کشور تعریف شود که اقتصاد مستقل باشد و کمترین تأثیر را از سیاست و دیگر بخش‌ها بگیرد. دولت برای ساماندهی مسائل اقتصادی کنونی اقداماتی آغاز کرده و تغییراتی در ساختار اقتصادی در حال شکل‌گیری است که برخی مشکلات را برطرف می‌کند.

چاوشی تأکید کرد: اکنون اقتصاد موضوع اصلی کشور است که اگر به آن درست پرداخته نشود تمام بخش‌ها از آن متأثر می‌شود و کشور آسیب می‌بیند. نباید بگذاریم موانع بزرگ امور عادی کشور را مختل کند، اگر برخی مقررات ناکارآمد و غیر شفاف است باید مستمر رصد و برای اصلاح به مسئولان گزارش شود.

وی تاکید کرد: راهکارهای بازدارنده و تشویقی درروند ایجاد فضای کسب‌وکار کشور بیشتر مدنظر قرار گیرد. این مسائل به نفع فعالیت اقتصادی بخش خصوصی باید از سوی خود تولیدکنندگان دنبال شود که یکی از این مسائل اخلاق کسب‌وکار است.
چاوشی بیان کرد: اگر فرهنگ کسب حلال را نتوانیم توسعه دهیم، تمام مسائل تحت شعاع آن قرار می‌گیرد، بحث حلال و حرام درگذشته اعتقادی بود و مانع شکل‌گیری بسیاری از مشکلات بود. اگر امروز گران‌فروشی و احتکار در بخشی رخ می‌دهد، باید از سوی تعزیرات حکومتی و ستاد تنظیم بازار به‌شدت رصد شود.

استاندار سمنان یادآور شد: برخی مشکلات اقتصادی مربوط به مسائل کلان کشوری است، ولی در استان باید دقت شود تا فرآیندهای تولید و مصرف کالا به خطر نیفتد.

وی با اشاره به اهمیت انرژی در دنیای امروز، گفت: سمنان می‌تواند با ایجاد شهرکی برای تولید انرژی خورشیدی پیشگام باشد، در این زمینه با ایجاد زیرساخت لازم، تأمین انرژی برای کشور می‌تواند مدنظر برنامه ریزان قرار گیرد.

استاندار سمنان تأکید کرد: مسئولان استان بررسی کنند تا زمینه تبدیل‌شدن سمنان به قطب تولید انرژی پاک از طریق بهره‌گیری از تعداد روزهای قابل‌توجه خورشیدی در این استان فراهم شود.

موضوعات :
در همین رابطه