رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

با مصوبه هیات دولت فهرست جدید کالاهای اساسی منتشر شد

چه کالاهایی ارز دولتی می‌گیرند؟

در بسته جدید ارزی، مقرر شد دولت ارزهای حاصل از صادرات نفت را با نرخ ترجیحی بر مبنای دلار 4200 تومانی فقط به کالاهای اساسی تخصیص دهد و ارز مورد نیاز سایر کالاهای مجاز با نرخ توافقی بازار ثانویه تامین شود. در ادامه دولت برای کنترل بازار مایحتاج خانوارها تصمیم گرفت ۲۵ ردیف کالا را در فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی قرار دهد.

17 مرداد 1397
کد خبر : 14758
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

بر اساس مصوبه دولت، ۲۵ ردیف کالا در فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی قرار گرفتند.

در بسته جدید ارزی دولت، مقرر شده کل ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما و بر اساس نرخ توافقی معامله شود. در این وضعیت، دولت ارزهای حاصل از صادرات نفت را با نرخ ترجیحی بر مبنای دلار 4200 تومانی فقط به کالاهای اساسی تخصیص خواهد داد و این نرخ تا پایان سال بدون تغییر می‌ماند.

از سوی دیگر دولت برای کنترل بازار مایحتاج ضروری خانوارها تصمیم گرفت فهرست کالاهای اساسی را اصلاح کند و مواردی از مواد غذایی که قبلاً در گروه دوم کالایی قرار می‌گرفت را به این فهرست بیفزاید.

بر همین اساس، با مصوبه جدید هیئت دولت، لیست کالاهای اساسی اصلاح شد و واردات 25 ردیف کالا در فهرست دریافت ارز دولتی تومانی قرار گرفتند.

کالاهایی مانند برنج، گندم، گوشت قرمز گرم و سرد، مرغ، تخم‌مرغ، کنجاله، کاغذ تحریر و روزنامه، روغن، ذرت، حبوبات، انواع بذر، چای، دارو، تجهیزات پزشکی و ماشین‌آلات تولید کالاهای اساسی در حوزه کشاورزی از مهم‌ترین اقلام مشمول دریافت ارز دولتی هستند.

در همین رابطه