رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت‌وگوی استان

روابط اقتصادی بین ایلام و استان واسط عراق تقویت می‌شود

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام می گوید با توجه به انعقاد تفاهم نامه همکاری بین استانداران ایلام و واسط عراق ضرورت دارد روابط اقتصادی و تجاری بین این استان و واسط عراق افزایش یابد.

18 مرداد 1397
کد خبر : 14767
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: تفاهم نامه همکاری بین استانداران ایلام و واسط عراق به تازگی منعقد شده که اجرای این تفاهم نامه منجر به توسعه روابط بین دو استان مرزی خواهد شد.

شعبان فروتن ادامه داد: شتاب بخشی در ایجاد بازارچه شهابی عراق – چنگوله مهران تا قبل از اربعین سال جاری، پیگیری ایجاد بازارچه چیلات دهلران، پیگیری مطالبات تجار ایلامی از عراق، افزایش مراوده های تجاری بین استان ایلام و واسط و تقویت زیرساخت های مرزی دو طرف از جمله محورهای تفاهم نامه بین استانداران ایلام و واسط بود.

فروتن افزود: بخش خصوصی استان ایلام در کنار سایر دستگاه های اجرایی تلاش می کند تا مفاد این تفاهم نامه هرچه زودتر اجرایی شود و شاهد تقویت صادرات باشیم.

رئیس اتاق ایلام با اشاره به موضوع رفع مشکلات مالیاتی تجار افزود: در نشست قبلی شورای گفت و گوی این استان، مصوبه خوبی برای بخشش مالیاتی تجار در نظر گرفته شد که بخش زیادی از آن اجرایی شده است. همچنین امیدواریم وضعیت دیگر دستور جلسه این شورا در خصوص ساماندهی تخلیه و بارگیری کالا در مرز مهران بهبود یابد.

استاندار ایلام نیز در این نشست حمایت از صادرکنندگان را اولویتی اساسی دانست و گفت: انعقاد تفاهم نامه با استاندار واسط در راستای توسعه مراوده های تجاری بوده است. انتظار ما این است که کلیه دستگاه های اجرایی با همکاری اتاق بازرگانی پیگیری اجرای تفاهم نامه بین استاندار ان ایلام و واسط باشند.

قاسم سلیمانی دشتکی ادامه داد: نشست های خوبی در هفته های اخیر با وزرای کشور و امور خارجه در راستای تقویت مرزهای این استان با کشور عراق انجام شد که تصمیم گیری های لازم در این زمینه اتخاذ شده است.

سلیمانی دشتکی بر ضرورت ساماندهی تخلیه و بارگیری مرز مهران تاکید کرد و افزود: ظرف دو هفته آینده با محوریت اتاق بازرگانی و دیگر دستگاه های اجرایی استان وضعیت متولی و مدیریت مرز مهران مشخص شود تا شاهد بکارگیری مدیریت واحد در مرز با تقسیم بندی کار بین کلیه دستگاه های اجرایی باشیم.

ضرورت ایجاد امنیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی

افشار خسروی زاد، دادستان ایلام نیز در این نشست بر ضرورت ایجاد امنیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: امروز همه باید با وحدت و همدلی در راستای تقویت امنیت در زمینه های مختلف به ویژه امنیت اقتصادی حرکت جدی داشته باشند. همچنین باید شرایط خاصی برای امنیت فعالیت اقتصادی بخش خصوصی فراهم شود.

در ادامه مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان ایلام نیز گفت: براساس بخشنامه وزارت اقتصاد و دارایی، واحدهای تولیدی که مشکل تامین ارز دارند می توانند از طریق مکاتبه با سازمان صنعت، معدن و تجارت برای پیگیری های لازم اقدام کرده تا پس از جمع بندی و ارائه به وزارت اقتصاد و دارایی مشکل تامین ارز درخواستی آنان حل شود.

قدرت فیض الهی بیان کرد: واحدهایی که در شهرکهای صنعتی، مشکل ترخیص مواد اولیه دارند نیز می توانند با مراجعه به این اداره کل در اسرع وقت برای رفع مشکل خود اقدام داشته باشند.

در این نشست مصوب شد با همکاری اتاق بازرگانی، استانداری، فرماندار مهران، همیاری شهرداری، گمرکات و سایر  دستگاه های اجرایی مرتبط با اقتصاد، وضعیت ساماندهی تخلیه و بارگیری ظرف دو هفته آینده با اولویت پیمانکاری همیاری شهرداری مشخص شود.

همچنین مصوب شد مالیات نسبت به بخشش مالیاتی تجار براساس تعهدی که در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی یکماه داشته، اقدام کند و کلیه دستگاه های اجرایی در خصوص وضعیت مدیریت یکپارچه در مرز مهران باید مباحث علمی و پیشنهادات خود را به اتاق ایلام تحویل داده تا پس از جمع بندی از طریق استاندار  برای آن تصمیم لازم متناسب با زمان، مکان و موقعیت اتخاذ شود.

موضوعات :
در همین رابطه