رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه‌ خبری اتاق ایران از آخرین انتقاد اروپایی‌ها علیه تحریم ایران

تحریم‌های آمریکایی و انتقادهای اروپایی

چهار روز بعد از شروع دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران، انتقادها علیه این تصمیم همچنان ادامه دارد. آلمان، اتریش و سوئیس سه کشوری هستند که در کنار سایر کشورهای اروپایی به این اقدام آمریکا معترض هستند.

19 مرداد 1397
کد خبر : 14785
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چهار روز از شروع دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌گذرد؛ تحریم‌هایی که همزمان با اجرایی شدن آن، اتحادیه اروپا نیز قانون انسداد را با هدف مقابله با اثرگذاری تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا اجرا کرده است.

از سوی دیگر، انتقادهای مقامات کشورهای اروپایی علیه تصمیم ترامپ همچنان ادامه دارد. امروز آلمان‌ها بار دیگر از تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری «رویترز» انجمن‌های تجاری آلمانی اعلام کردند شرکت‌های این کشور آسیب روزافزونی را از سیاست‌های تحریمی و تعرفه‌ای دولت دونالد ترامپ متحمل می شوند.

پس از آغاز رسمی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، دونالد ترامپ در پیامی توییتری اعلام کرد هرکس با ایران تجارت کند، دیگر اجازه تجارت با آمریکا را نخواهد داشت. قبل از اینکه ترامپ چنین تهدید سرسختانه‌ای را مطرح کند، وزرای خارجه آمریکا متحدان سنتی آمریکا شامل انگلیس، آلمان، فرانسه و نیز اتحادیه اروپا به نمایندگی از سایر کشورهای عضو، با انتشار بیانیه‌ای تأسف خود را از تصمیم ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه علیه ایران ابراز داشته و تأکید کرده بودند که اروپا از هیچ اقدامی برای حفظ منافع اقتصادی خود در رابطه با ایران فروگذار نخواهد کرد.

«ناتالی توچی»، از دستیاران فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دوشنبه شب در مصاحبه با رادیو 4 بی‌بی‌سی اعلام کرد اتحادیه اروپا قصد دارد اقداماتی را برای تحریم آن دسته از شرکت‌های اروپایی که در برابر فشارهای آمریکا جهت مشارکت در تحریم علیه ایران تسلیم می‌شوند، صورت دهد. توچی در این مصاحبه صریحاً هشدار داد: «اگر شرکت‌های اروپایی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران تن دهند، در عوض با تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد». پس از اظهارات ناتالی توچی، اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت‌های اروپایی را از همراه شدن با تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران بازخواهد داشت.چین، بزرگترین شریک تجاری ایران، که این روزها درگیر کشمکش‌های تجاری با آمریکاست، به‌شدت از برجام حمایت می‌کند و قصد دارد از  طریق همکاری‌های نزدیک با قدرت‌های اروپایی، این توافقنامه بین‌المللی را حفظ کند.

همچنین تنها یک روز پس از اعمال تحریم های جدید آمریکا ضد ایران، این کشور اعلام کرد به زودی تحریم‌هایی علیه روسیه نیز اعمال خواهد کرد. آمریکا، روسیه را متهم به مسموم کردن جاسوس سابق روسی و دخترش در انگلیس کرده است اما کرملین این اتهام را رد می کند.

 امروز «فولکر ترییر»، مدیر تجارت خارجی اتاق بازرگانی آلمان گفته که فضای بین المللی برای شرکت های آلمانی رو به پیچیده شدن هستند. او گفته است: «بسیاری از شرکای تجاری آلمان تحت تاثیر اقدامات آمریکایی‌ها قرار گرفته‌اند و تجارت آنها با شرکت‌های آلمانی مختل شده است.»

همچنین «هولگر بینگمان»، رئیس انجمن تجاری " ب ج آ" نیز گفته که سیاست‌های آمریکا به طور قطع بر تجارت خارجی آلمان اثر گذاشته است.

 روز چهارشنبه ، آلمان و چین از روابط اقتصادی خود با ایران دفاع کردند. بینگمان از دولت آلمان خواسته است تا مشخص کند چگونه می تواند از شرکت های آلمانی در برابر تحریم های آمریکا محافظت کند. «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان هم در بیانیه مشترکی با وزرای خارجه فرانسه و انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است از شرکت های اروپایی که دارای روابط اقتصادی و تجاری قانونی با ایران هستند محافظت خواهد شد.

روابط اقتصادی آلمان و آمریکا اخیرا متشنج شده است؛ به گونه ای که بزرگ ترین بانک آلمانی گفته است در نظر دارد فعالیت خود در این کشور را به نحو چشمگیری کاهش دهد و بیشتر بر بازارهای اتحادیه اروپا متمرکز شود

  توصیه به شرکت‌های سوئیسی برای ادامه روابط تجاری با ایران

دولت سوئیس هم به شرکت‌های خود توصیه کرده که علیرغم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، روابط تجاری خود با تهران را ادامه دهند. به گزارش «رویترز»، دولت سوئیس با ابراز تاسف نسبت به اقدام آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران به شرکت‌های سوئیسی توصیه کرد که روابط تجاری و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی را دنبال کنند. همچین روز گذشته «کارین کنایسل»، وزیر امور خارجه اتریش هم با اشاره به تحریم‌های دو مرحله‌ای آمریکا علیه ایران گفته است: «من امیدوارم که از چنین تحریم‌هایی در وسعت زیاد مانند آن‌چه در نوامبر اجرایی می‌شود، بتوان جلوگیری کرد.» کنایسل، در گفت‌وگو با خبرگزاری «آپا» ، با اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای در راستای خلع سلاح هسته‌ای در جهان گفته که ما به تلاش‌های مشترک خود برای استمرار برجام ادامه خواهیم داد.

موضوعات :
در همین رابطه