رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست بررسی دستورالعمل تأمین مالی جمعی عنوان شد

تامین مالی جمعی ریسک سرمایه‌گذاری کسب‌وکارهای نوپا را کاهش می‌دهد

نشست بررسی دستورالعمل تأمین مالی جمعی برای کسب‌وکارهای نوپا در اتاق ایران برگزار شد و پس از ارایه دستورالعمل تامین مالی جمعی مصوب شورای عالی بورس، حاضران در این نشست پیشنهادها و اصلاحات خود را در خصوص این دستورالعمل، اعلام کردند.

22 مرداد 1397
کد خبر : 14852
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست بررسی دستورالعمل تأمین مالی جمعی برای کسب‌وکارهای نوپا، با حضور حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران، علی هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، توماس اندرسون رئیس آکادمی بین‌المللی کارآفرینی سوئد، محسن عامری مدیر سرمایه‌گذاری اتاق ایران و نمایندگانی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و نمایندگان بخش خصوصی از تشکل‌ها و انجمن‌های مرتبط تشکیل شد.

تفاهم‌نامه دستورالعمل تأمین مالی جمعی به‌عنوان مدل جدیدی برای سرمایه‌گذاری کسب‌وکارهای نوپا، سال گذشته به امضای سه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید.

به گفته توماس اندرسون رئیس آکادمی بین‌المللی کارآفرینی سوئد، تأمین مالی جمعی یکی از روش‌های ضروری در اکوسیستم کارآفرینی تلقی می‌شود و استفاده از این روش در محیط کسب‌وکار راحت و بدون هزینه است.

علی هامونی مدیرعامل فرابورس ایران ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه تأمین مالی جمعی برای شرکت‌های نوپا تأکید کرد: یکی از تفاوت‌های اساسی میان بورس ایران با بورس آمریکا و اروپا در مردمی بودن بورس ایران است و امروز می‌بینیم که این شیوه بورس ایران در دیگر کشورها در حال اجراست.

مدیرعامل فرابورس ایران در توضیح مهم‌ترین مزیت‌های روش تأمین مالی جمعی به تجربه دو کشور آمریکا و انگلیس اشاره و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود این دو کشور تا پایان سال 2020 بالغ بر 12 میلیارد دلار به این شیوه سرمایه جذب کنند.

او ضمن تشریح دستورالعمل تأمین مالی جمعی در ایران که مصوب شورای عالی بورس است، گفت: حداکثر مقدار قابل تأمین از طریق تأمین مالی جمعی برای هر طرح 2 میلیارد تومان است و حداکثر مقدار پذیرش مجموع طرح‌های باز، نزد عامل در هر زمان نمی‌تواند بیشتر از 20 میلیارد تومان باشد.

تأمین حداقل 10 درصدی هزینه طرح موردنظر و عدم امکان تأمین مالی از طریق چند پلت‌فرم در نظر گرفته شده، ازجمله مواردی است که در دستورالعمل تأمین مالی جمعی از سوی مدیرعامل فرابورس ایران اعلام شد.

بر اساس توضیحات ارائه‌شده از سوی هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، تأمین مالی جمعی برای شرکت‌ها این مزیت را به همراه دارد تا تأمین مالی برای یک پروژه خاص انجام شود و این مردم هستند که رأی مثبت خود را برای انجام یک پروژه خاص اعلام می‌کنند.

به گفته هامونی درصورتی‌که تمام ظرفیت‌های این دستورالعمل عملی شود، 10 هزار میلیارد تومان تأمین مالی برای بیش از 50 طرح و شرکت انجام می‌شود.

 نمایندگان بخش خصوصی از تشکل‌ها و انجمن‌های مرتبط پس از اتمام توضیحات مدیرعامل فرابرس ایران،به بیان نظرات خود در خصوص دستورالعمل تهیه شده پرداختند.

بهره‌گیری از نظرات بخش خصوصی و حضور نمایندگانی از این بخش در کارگروه ارزیابی دستورالعمل تأمین شیوه مالی جمعی ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که حاضران در این نشست بر انجام آن تأکید داشتند.

بر همین اساس و به پیشنهاد حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران مقرر شد تا حاضران نظرات و پیشنهادات اصلاحی خود را در خصوص دستورالعمل تأمین مالی جمعی برای کسب‌وکارهای نوپا طی 10 روز آینده به مدیریت سرمایه‌گذاری اتاق ایران اعلام کنند.

 

در همین رابطه