رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یاسوج در نشست شورای گفت‌وگوی استان

۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است

جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج می گوید بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در استان پرداخت شده است. به منظور رونق تولید همه دستگاه های متولی باید همکاری لازم داشته باشند.

23 مرداد 1397
کد خبر : 14873
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست و هشتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار، رئیس اتاق یاسوج، معاون اقتصادی استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان و فعالین بخش خصوصی در سالن جلسات اتاق یاسوج برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست گفت: بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در استان پرداخت شده است و ۴۰۶  میلیارد تومان برای استان در راستای رونق تولید تخصیص پیدا کرد.

جبار کیانی پور بر جذب تسهیلات رونق تولید و همکاری دستگاه های متولی در این زمینه تاکید کرد و افزود: رونق حاصل از این تسهیلات باید بیش از چیزی باشد که در استان احساس می شود. عوامل متعددی در رابطه با میزان تاثیر تسهیلات رونق تولید موثر است که بررسی عوامل تاثیر گذار این حوزه ضروری است.

بنیاد برکت برای کاهش پنج درصدی نرخ بیکاری اعلام آمادگی کرده است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار کرد: بنیاد برکت برای کاهش پنج درصدی نرخ بیکاری در این استان اعلام آمادگی کرده است و بر اساس برنامه ریزی‌ها بخش عمده این طرح بر عهده این نهاد خواهد بود.

سید موسی خادمی افزود: نرخ بیکاری کنونی استان ۱۳،۳ درصد است و در صورت اجرای این طرح نرخ بیکاری استان به هفت درصد خواهد رسید. برنامه ریزی این طرح بر عهده دستگاه‌های اجرایی استان است و دستگاه‌های مختلف باید برنامه‌های خود را در این زمینه تدوین کنند.

 خادمی بیان کرد: پشتیبانی بنیاد برکت به روش‌های مختلفی از جمله ایجاد واحدهای تولیدی به‌صورت مستقیم، پرداخت تسهیلات و یا کمک‌های مالی خواهد بود.

 کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ بیش از ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.

 بر اساس گزارش‌ها نرخ بیکاری در این استان از ۱۷،۷ درصد در سال ۹۴ با ۴،۴ درصد کاهش به حدود ۱۳،۳ درصد در سال ۹۵ رسید. از سال ۹۲ تا ۹۴ بالاترین نرخ بیکاری را در کشور داشت و از برنامه سوم به این طرف مقام اول یا دوم بیکاری مربوط به این استان بود.

باید سالانه هفت هزار شغل در استان فراهم شود

در ادامه این جلسه رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس برنامه ششم باید سالانه هفت هزار شغل در استان فراهم شود تا نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ به هفت درصد برسد. قراراست سالانه ۷۲۰ هزار میلیاردتومان در کشور برای ایجاد اشتغال تخصیص یابد. به ازای هرشغل در این استان حدود ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در بخش های مختلف هزینه می‌شود.

نوروزی بیان کرد: تعداد فرصت های شغلی که قرار است در برنامه ششم توسعه در کشور ایجاد شود  ۹۹۵ هزار فرصت است. در صورت همراهی بنیاد برکت در استان شاهد کاهش مطلوب نرخ بیکاری در این برنامه خواهیم بود. پیش بینی ما در برنامه ششم از نرخ بیکاری عددی معادل ۳۹.۵ درصد است.

وی با بیان اینکه  سال ۹۵ بهترین سال کاهش نرخ بیکاری در استان بود، گفت: متاسفانه شکاف قابل تاملی بین نرخ بیکاری جوانان و زنان کهگیلویه و بویراحمد در چندساله اخیر با نرخ بیکاری جوانان و زنان کشور ایجاد شده است. نرخ بیکاری زنان و جوانان در سال گذشته ۳۸.۹ درصد را در استان نشان می دهد که بسیار قابل تامل است. معمولا این نرخ در استان ۲ برابر نرخ کشوری است.

کهگیلویه و بویراحمد نیاز به خانه تکانی اساسی صنعتی و کشاورزی دارد

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز در این نشست تاکید کرد که کهگیلویه و بویراحمد نیاز به یک خانه تکانی اساسی صنعتی و کشاورزی دارد و نمی توان به آمارهای دستگاههای مرتبط اعتماد کرد.

 چنگیز هاشمی با انتقاد از روند تعطیلی نگران کننده واحدهای تولیدی و صنعتی در مناطق مختلف این استان اظهارداشت: آمارهای دستگاههای مرتبط با واقعیت نزدیک نیست. آمارهای صنعت و معدن و شهرک های صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد با واقعیت تفاوت زیادی دارد.

موضوعات :
در همین رابطه