رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست خبری انجمن هلدینگ‌های ایران مطرح شد

تاسیس انجمن هلدینگ‌های ایران، گامی به سوی توسعه اقتصادی

«انجمن هلدینگ‌های ایران» به همت اتاق ایران و با هدف ایجاد فرهنگ و گفتمان تأسیس هلدینگ، هم‌افزایی و بالا بردن قدرت چانه‌زنی در سطح جامعه اقتصادی کشور با حضور 45 هلدینگ در سطح ملی تشکیل شده است. نشست خبری این انجمن صبح امروز با حضور مرتضی سلطانی رئیس هیات مدیره انجمن هلدینگ‌های ایران و احمد پور فلاح مشاور عالی رئیس اتاق ایران برگزار شد.

30 مرداد 1397
کد خبر : 15009
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«انجمن هلدینگ‌های ایران» پس از مطالعه و بررسی نیازهای اقتصادی کشور به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور 45 هلدینگ در سطح ملی تشکیل شده است.

مرتضی سلطانی رئیس هیات مدیره انجمن هلدینگ‌های ایران در نشست خبری این انجمن که صبح امروز با حضور احمد پورفلاح مشاور عالی رئیس اتاق ایران و جمعی از خبرنگاران برگزار شد، گفت: تشکیل انجمن هلدینگ‌های ایران هدفی است که از مدت‌ها پیش از سوی هیات رئیسه اتاق ایران پیگیری می‌شد و خوشبختانه در شرایط کنونی کشور که با تحریم‌های پیشرو توسعه اقتصادی کشور بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته، تشکیل این انجمن می‌تواند نقش حائز اهمیتی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند.

به گفته سلطانی دیگر کشورها سال‌ها قبل انجمن هلدینگ‌ها را تشکیل داده‌اند و در ایران، برای اولین بار است که چنین انجمنی تأسیس می‌شود.

او تأکید کرد: هلدینگ‌های اقتصادی نقش حائز اهمیتی در توسعه ملی دارند و در دیگر کشورها، توجه ویژه‌ای از سوی دولت‌ها به آن‌ها می‌شود. حتی می‌بینیم که بالاترین مقامات دولتی با هلدینگ‌ها در توسعه اقتصادی و ملی همراهی می‌کنند. به عبارتی یک تعامل دوسویه میان دولت‌ها و هلدینگ‌ها برای پیشبرد اهداف وجود دارد و در مقابل اینکه هلدینگ‌ها برنامه توسعه‌ای خود را به دولت ارائه می‌کنند، دولت هم حمایت‌های لازم را از این هلدینگ‌ها به عمل می‌آورد.

رئیس هیات مدیره انجمن هلدینگ‌های ایران با اشاره به اینکه کم‌توجهی دولت به بخش خصوصی با وجود انتقاداتی که در این حوزه می‌شود، مدت‌هاست وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر این عیب شناخته‌شده است و تشکیل انجمن هلدینگ‌های ایران گامی در راستای ایجاد ارتباط میان دولت و بخش خصوصی است. چراکه هلدینگ‌های اقتصادی زبان مشترک بخش خصوصی هستند  و اگر آن‌ها 100درصد خصوصی باشند، آنگاه می‌توانیم شاهد موفقیت ایده‌هایی باشیم که برای توسعه اقتصادی کشور مطرح می‌شود.

هلدینگ‌های اقتصادی محرک بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند

سلطانی در ادامه این نشست خبری با تأکید بر نقش حائز اهمیت هلدینگ‌های اقتصادی در ایجاد اشتغال و تقویت ارزش پول ملی کشور، گفت: در همه جای دنیا تأسیس هلدینگ‌ها با هدف توسعه فعالیت SMEها صورت می‌گیرد. در ایران شاهدیم به‌رغم نقش حائز اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در بهره‌وری و اشتغال، اما آن‌چنان‌که باید به آن‌ها توجه نمی‌شود.

او ادامه داد: به علت پراکندگی SMEها در کشور و عدم انسجام، آن‌ها با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه هستند. درحالی‌که با تشکیل انجمن هلدینگ‌های ایران این انتظار می‌رود تا با ساماندهی ‌ SMEها شاهد نقش‌آفرینی بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد کشور  باشیم.

حضور پررنگ‌تر در بازارهای صادراتی از طریق هلدینگ‌ها

به اعتقاد سلطانی هلدینگ‌های اقتصادی با ایجاد انسجام و پشتیبانی از SMEها و نقشی که در شناخت بازارهای صادراتی دارند می‌توانند در ساماندهی بازارهای هدف برای  بنگاه‌های کوچک و متوسط مؤثر عمل کنند.

تأسیس انجمن هلدینگ‌های ایران گامی در راستای تحقق خصوصی‌سازی است

در ادامه احمد پورفلاح، مشاور عالی اتاق ایران با اشاره به اهداف تأسیس انجمن هلدینگ‌های ایران گفت: توانمندی هلدینگ‌های موجود و تشویق واحدها به ایجاد هلدینگ‌های جدید و ارتباطی منطقی در راستای منافع جمع، ازجمله اهدافی است که این انجمن دنبال می‌کند.

او تصریح کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم 80 درصد از اقتصاد کشور در اختیار بخش دولتی قرار دارد و در طول 4 دهه گذشته به‌رغم تلاش‌هایی که در راستای خصوصی و افزایش سهم بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها شد، اما دیدیم که این تلاش‌ها نتیجه نداد. بااین‌حال امروز نقش بخش خصوصی بیش از گذشته در اقتصاد کشور شناخته‌شده است و با تشکیل انجمن هلدینگ‌های ایران می‌توانیم موضوع خصوصی‌سازی را در کشور دنبال و محقق کنیم.

تشکیل انجمن هلدینگ‌های ایران بزرگ‌ترین موفقیت بخش خصوصی است

به اعتقاد مشاور عالی اتاق ایران تأسیس انجمن هلدینگ‌های ایران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بخش خصوصی طی سال‌های گذشته است که با سکان‌داری اتاق ایران محقق شده است و امیدواریم با تعاملی که با تشکیل این انجمن میان دولت و بخش خصوصی ایجاد می‌شود بتوانیم ضایعات مربوط به تحریم‌های پیشرو را از بین ببریم.

او در ادامه افزود: خوشبختانه در حال حاضر این نگاه تعاملی در میان مدیران هلدینگ‌های اقتصادی کشور وجود دارد. به‌طوری‌که در جلسه‌ای که با حضور مدیران بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی کشور برگزار شد، همگی به این موضوع اذعان کردند که اگر جزیره‌ای بخواهند فکر و عمل کنند، به‌هیچ‌وجه نباید انتظار آینده روشنی را در فعالیت‌های اقتصادی خود داشته باشند.

به گفته مشاور عالی اتاق ایران تعدادی از اعضای انجمن هلدینگ‌های ایران را روسای اتاق‌های مشترک تشکیل می‌دهند تا بتوان از ظرفیت این اتاق‌ها نهایت استفاده را برد. ضمن اینکه کمیته روابط بین‌الملل هم قرار است به‌عنوان زیرمجموعه این تشکل ایجاد شود.

پورفلاح تأکید کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته بخش خصوصی کوچک نگه داشته شده و شاهدیم که اقتصاد سیاسی و سیاست اقتصادی به دو معضل مهم در کشور تبدیل شده است. به‌طوری‌که هیچ کشوری حتی آفریقا هم نیست که اقتصاد خود را با نگاهی سیاسی ارزیابی کند.

او در پایان ضمن ابراز امیدواری از آینده این تشکل، گفت: امیدوار هستیم با نگاهی که در تأسیس انجمن هلدینگ‌های ایران وجود دارد، بتوانیم در آینده سهمیه‌بندی و جیره‌بندی را کنار گذاشته و به عرضه و تقاضا برسیم. علاوه بر این همان‌طور که قبلاً هم تأکید کردم اقتصاد کشور باید به‌سوی اقتصاد آزاد حرکت کند در تحقق این هدف نباید از ظرفیت‌های بخش خصوصی غافل شد.

در همین رابطه