رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

کشورهای اروپایی از ایده آلمان استقبال کردند

عزم اروپا برای ایجاد سیستم تأمین مالی مستقل از آمریکا

انگلیس، فرانسه و آلمان کشورهایی هستند که از ایده آلمان برای ایجاد سیستم مالی مستقبل اروپایی حمایت کرده‌اند و آن را راهکاری برای جلوگیری از قربانی شدن در برابر تحریم‌های آمریکا می‌دانند. اروپا می‌خواهد با استفاده از این سیستم، روابط مالی خود با ایران و دیگر کشورهای تحریم شده از سوی آمریکا را حفظ کند.

06 شهریور 1397
کد خبر : 15103
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر دارایی فرانسه از عزم اتحادیه اروپا برای حفظ روابط مالی و اقتصادی با ایران از طریق کانال‌های مالی جدید خبر داد.

به گزارش بلومبرگ، آلمان و فرانسه اعلام کردند در حال کار در مورد راه‌حل‌های نوآورانه مالی برای همکاری با کشورهای تحریم شده توسط آمریکا نظیر ایران هستند.

این تصمیم که انگلیس نیز از آن حمایت می‌کند، سیگنال دیگری از تمایل اروپایی‌ها برای افزایش استقلال خود از آمریکا است.

برونو لومر گفت: با همکاری آلمان در حال کار در مورد سیستم تأمین مالی مستقل آلمانی- فرانسوی هستیم که به ما اجازه خواهد داد از قربانی شدن در برابر تحریم‌های آمریکا جلوگیری کنیم.

وی با استقبال از ایده آلمان برای ایجاد یک سیستم مالی مستقل اروپایی گفت: برای حفظ یکپارچگی اروپا لازم است سیستم مالی مستقلی داشته باشیم که در حال حاضر وجود ندارد.

دونالد ترامپ - رئیس‌جمهور آمریکا، این کشور را در اردیبهشت‌ماه از برجام خارج کرد و علی‌رغم مخالفت متحدان این کشور در ناتو، چین و روسیه، بسیاری از شرکت‌ها از ترس تحریم‌های آمریکا گفته‌اند همکاری با ایران را متوقف می‌کنند یا کاهش می‌دهند.

این موضع فرانسه پس‌ازآن اعلام شده که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در سخنانی خواهان ایجاد سیستمی مشابه سوئیفت برای همکاری با ایران شده بود.

آلمان از سوئیفت خواست به سلطه دلار پایان دهد

در این میان، وزیر امور خارجه آلمان از اتحادیه اروپا خواست خود را از وابستگی به آمریکا رها کند و کانال بین‌المللی پرداخت خود را توسعه دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در کنفرانس خبری خود در برلین گفت: کار بر روی ایجاد یک سیستم پرداخت بین‌المللی مستقل اروپایی از سیستم سوئیفت همین حالا هم آغاز شده است. وی افزود: ما باید خودمختاری اروپا در سیاست‌های تجاری، اقتصادی و مالی را افزایش دهیم، این کار آسانی نیست اما کار بر روی آن را شروع کرده‌ایم.

کریستوفر بوویس، استاد حقوق تجارت بین‌الملل دانشگاه «هول» انگلیس گفت: اتفاقی که وزیر خارجه آلمان از آن سخن گفت واقعاً در حال افتادن است و کمیسیون اروپا در حال کار بر روی یک سیستم موازی سوئیفت است تا به ایران اجازه دهد روابط مالی خود با ایران را حفظ کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از ایده وزیر خارجه دولتش برای ایفای نقش پررنگ‌تر اروپا در مناسبات جهانی حمایت کرده است اما گفته است در یافتن گزینه جایگزین سوئیفت باید مراقب بود.

گفتنی است هیات مدیره سوئیفت از ۲۵ نماینده بانک‌های بزرگ جهان از ‌جمله ۲ بانک آمریکایی «جی پی مورگان» و «سیتی گروپگ» تشکیل شده است، مسئله‌ای که احتمالاً مانع تحریم سوئیفت توسط دولت ترامپ خواهد شد. بنر گفت: ایجاد یک سیستم مالی مستقل اروپایی در میان‌مدت اگر نگوییم غیرممکن، دستکم بسیار سخت خواهد بود و اروپا بدین منظور مجبور است به چین اتکا کند.

در همین رابطه