رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش بانک جهانی

بحران کمبود آب، زنگ خطر بحران مالی را به صدا درآورد

گزارش‌های بانک جهانی نشان می‌دهد کمبود منابع آبی می‌تواند آغازگر مهاجرت‌های ناگهانی در مناطق مختلف بشود و جرقه جنگ‌ها و کشمکش‌ها بر سر آب را روشن کند.

10 خرداد 1395
کد خبر : 1513
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ذخایر منابع آب بسیار کم است و هوا هر روز گرم‌تر می‌شود. بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی در مورد اقتصاد آب و گرمایش زمین، گرم‌تر شدنِ زمین می‌تواند منجر به کاهش منابع آب بشود که در ادامه عواقب وخیم اقتصادی به دنبال خواهد داشت. مهاجرت‌های ناگهانی و افزایش تنش و درگیری بر سر آب جزو عواقب این جریان است.

گزارش جدید بانک جهانی تأثیراتِ درازمدتِ کاهش منابع آبی در جهان را بررسی کرده و به اثراتِ مخرب آن بر غذا، وضعیت شهری، انرژی و محیط‌زیست اشاره کرده‌است.

پژوهشگران در این گزارش نوشته‌اند همراه با افزایش جمعیتِ شهری و همچنین افزایش درآمدها، وضعیت منابع آبی نیز رو به وخامت می‌گذارد.

اگر هر چه سریع‌ترین اقداماتی صورت نگیرد، شرایط آب در مناطقی که در حال حاضر به میزان کافی از آن برخوردارند به ویژه در خاورمیانه و آفریقای مرکزی به مشکل بر خواهد خورد. در این گزارش همچنین ادعا شده در برخی از نواحی آب به شرایط فوق‌العاده بحرانی خواهد رسید.

مهم‌ترین مسئله‌ای که بانک جهانی در این گزارش به آن اشاره کرده، تأثیرات کمبود منابع آبی بر اقتصاد جهان است. بر اساس این گزارش، کشورهایی که درگیر بحران آب می‌شوند حداقل 6درصد از رشد تولید ناخالص داخلی خود را از دست خواهند داد چرا که کمبود آب روی وضعیت سلامت و درآمد کشاورزی آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

اما از آن مهم‌تر این است که کمبود منابع آبی می‌تواند آغازگر مهاجرت‌های ناگهانی در مناطق مختلف بشود و جرقه جنگ‌ها و کشمکش‌ها بر سر آب را روشن کند.

اما راه‌حل‌هایی وجود دارد که کشورها به کمک آن می‌توانند مسائل مربوط به آب را حل کنند. نخستین راهکاری که کشورها باید دنبال کنند این است که سیاست‌های تشویقی جدیدی را برنامه‌ریزی کنند و در دستور کار خود قرار دهند.

شاید نخستین سیاستی که کشورهای درگیر بحران آب باید پیگیری کنند به قیمت آب مصرفی مربوط باشد. علاوه بر آن آب تصفیه‌شده و سالم تنها باید برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار گیرند. اما آنچه در این جریان حائز اهمیت است این است که متأسفانه در وضعیتی متناقض در جوامعی که آب ارزان محسوب می‌شود، مردمِ فقیر باید پول بیشتری را برای آن پرداخت کنند.

اما در مناطقی که درگیری‌های بیشتری با مسئله بحران آب دارند، سیاست‌های موثرتری باید پیگیری شوند تا جلوی مصرف ناکارآمد آب گرفته شود.

پژوهشگران بانک جهانی به کشورهایی که درگیر بحران آب هستند توصیه کرده آب بیشتری را به کمک‌های سدهای موجود ذخیره کنند و از طریق دستگاه‌هایی مانند آب‌شیرین‌کن، آب مصرفی را دوباره به چرخه مصرف بازگردانند. آن‌ها می‌توانند از آب‌هایی با املاح نمکی نیز از این طریق استفاده کنند.

در نهایت نیز کشاورزان باید برخی اقدامات اصلاحی را مد نظر خود قرار دهند و محصولاتی را کشت کنند که ضرر مالیِ کمتری به دنبال داشته‌باشد.

در همین رابطه