رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شهلا عموری در دیدار با هیأت بصره عراق

عراقی‌ها خوزستان را اولویت سرمایه‌گذاری خود قرار دهند

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز می گوید مردم دو استان خوزستان و بصره اشترکات فراوانی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، مذهب، زبان، سنت‌ها، آیین‌ها و نزدیکی جغرافیایی دارند که عوامل مهمی برای ایجاد همکاری‌های مشترک شمرده می‌شوند.

12 شهریور 1397
کد خبر : 15170
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیأت رسمی شهرستان زبیر در استان بصره عراق با فعالان بخش خصوصی و مسئولان دولتی استان خوزستان به منظور بررسی فرصت های سرمایه گذاری مشترک دیدار و گفت و گو کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در این جلسه گفت: مردم دو استان خوزستان و بصره اشترکات و تشابهات فراوانی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، مذهب، زبان، سنت‌ها، آیین‌ها و همچنین نزدیکی جغرافیایی دارند که عوامل مهمی برای ایجاد همکاری‌های مشترک شمرده می‌شوند.

شهلا عموری گفت: باوجود همه این ها، ما شاهد هستیم که تجار عراقی برای سرمایه‌گذاری به سمت استان‌های دیگر و دورتر همچون تهران، مشهد و اصفهان می‌روند و این مسئله باعث کاهش تعامل اقتصادی دو طرفه شده است. خوزستان برای تجار عراقی صرفا گذرگاهی برای رسیدن به استان‌های دیگر شده است، بنابراین نیازمند بازنگری در این زمینه هستیم.

عموری با اشاره به تلاش‌های اتاق اهواز برای دعوت از هیات‌های تجاری عراقی به خوزستان گفت: خواستار ورود جدی‌تر نهادها و دستگاه‌های مرتبط استان خوزستان و شهرستان اهواز به سرمایه‌گذاری مشترک هستیم. انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک قطعا به سود مردم دو استان خواهد بود.

رئیس اتاق اهواز اظهار کرد: اخیرا اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با سفارت‌خانه عراق رایزنی کرده تا برای تجاری که معرفی می‌شوند ویزای مولتی صادر شود و از محدودیت‌های ویزایی معاف شوند که انتظار داریم این امکان در اختیار اتاق‌های بازرگانی مرزی نیز قرار گیرد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دو بخش خصوصی و دولتی در زبیر وجود دارد

فرماندار زبیر در این جلسه با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در این شهرستان گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زبیر در دو بخش خصوصی و دولتی قابل بررسی است؛ در بخش دولتی در زمینه طرح‌های زیرساختی همچون فاضلاب، آب، برق، آسفالت، بهداشت و آموزش و پرورش، تجهیز ادارات و پیمانکاری‌های بزرگ و در بخش خصوصی ساخت و تجهیز شهرک‌های مسکونی، بیمارستان‌‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس خصوصی.

عباس ماهر افزود: هم اکنون شرکت و کارخانه مواد اولیه فولاد، ذوب‌آهن و پی‌وی‌سی در زبیر مستقر هستند و نیاز به سرمایه‌گذار دارند. از سوی دیگر در نظر داریم ۳ شهرک صنعتی و ۳ منطقه تجاری راه‌اندازی کنیم که بازهم نیاز به سرمایه‌گذار وجود دارد. در حوزه‌های نفتی آماده بهره‌برداری، نیاز به سرمایه‌گذار در زمینه‌های زیرساختی داریم. همچنین نیاز به شرکت‌های حمل و نقل نفتی نیز وجود دارد.

فرماندار زبیر همچنین از کار بر روی ساخت بندر بزرگ فاو با ظرفیت ۱۵۰ میلیون تن خبرداد و گفت: ساخت شهرک لجستیک و مجتمع پتروشیمی در کنار این بندر فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

ماهر گفت: فضا برای سرمایه‌گذاری در زبیر آماده است. به طوری‌که سرمایه‌گذاری ۳ سال بدون پرداخت عوارض و مالیات خواهد بود و برای برگشت سرمایه ۱۰ سال در نظر گرفته شده است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در این جلسه گفت: در پروژه‌های ساختمان‌سازی بخش خصوصی فعالی داریم که انبوه‌سازبوده و می‌توانند مشارکت کنند‌. کارخانه‌های پلاستیک و پی‌وی‌سی آمادگی دارند که در منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذاری مشترک با طرف عراقی صورت بگیرد.

امید بن عباس افزود: در پی مجوز واردات از مرز شلمچه هستیم و اگر این مجوز گرفته شود کارخانه پی‌وی‌سی در اروند راه‌اندازی و امکان تولید و فروش محصول در دو کشور فراهم می شود. همچنین آمادگی افزایش واردات از طریق بندر زبیر به ویژه در ایام اربعین به دلیل تعطیلی مرز زمینی هستیم و می توانیم در بخش کشاورزی نیز در زمینه کشت برون‌مرزی همکاری داشته باشیم.

 در این جلسه احمد یاسر رئیس شورای شهر زبیر، علی حبیب شهردار زبیر و صفی‌خانی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اهواز حضور داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه