رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از جدیدترین دیدارهای مقامات ایرانی و لهستانی

تلاش دولت لهستان برای ترویج شعار «Go to Iran»

معاون وزیر توسعه اقتصادی لهستان می‌گوید:برنامه ای در لهستان با نام به ایران بروید (Go to IRAN) تدوین شده که قرار است به لهستانی ها امکانات ایران را معرفی کند.این برنامه همچنین قرار است پشتیبانی برای کسانی باشد که می خواهند در ایران حضور یابند.

10 خرداد 1395
کد خبر : 1531
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«تابستان دو سال قبل به ایران آمدم و خیلی به من خوش گذشت. طوری که هنوز هم مثل یک ایرانی، اخبار ایران را دنبال می کنم. باید ایران را عمیق شناخت و درک کرد و با یک سفر کوتاه نمی شود پی به زیبایی های ایران برد.ایران نه تنها مقصد خوبی برای گردشگری که بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری و کار است.» این روایتی است که معاون وزیر تجارت لهستان، امروز در نشست عمومی اقتصاد ایران با حضور وزیر توسعه اقتصادی لهستان، وزیر امور خارجه و رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران بیان کرده است. 

در این نشست،پاول چورازی، معاون وزیر توسعه اقتصادی لهستان برنامه‌هایشان را برای همکاری با ایران چنین معرفی کرد:«ایران مهم ترین شریک تجاری لهستان در خاورمیانه است. برنامه ای در لهستان با نام به ایران بروید (Go to IRAN) تدوین شده که قرار است به لهستانی ها امکانات ایران را معرفی کند.»این برنامه همچنین قرار است پشتیبانی برای کسانی باشد که می خواهند در ایران حضور یابند.

در این نشست، محمدجواد ظریف نیز سخنرانی کرد.وزیر امور خارجه ایران گفت:«روابط سیاسی و فرهنگی ایران و لهستان، روابطی دیرینه و دیرپا است. مصداقش این که این رابطه از حدود 500 سال پیش مکتوب است و قبل از آن هم کشف سکه‌های سامانی در لهستان نشان از این دارد که هزار سال قبل، مردم با یکدیگر رابطه داشتند.
ظریف درباره علاقه ایرانی‌ها به مردم لهستان نیز صحبت کرد و گفت:«نشانه اش این است که در جنگ جهانی دوم 20 هزار اسیر لهستانی به ایران فرستاده شد و ایرانیان هم استقبال خوبی از آنها کردند.»

وزیر امور خارجه ایران درباره وضعیت کنونی ایران و منطقه چنین روایتی را به لهستانی‌ها ارائه داد:«ایران در یک منطقه‌ ناامن از وضعیت امنی برخوردار است. نکته مهم هم این است که این امنیت را مردم ایران ایجاد کرده‌اند. ما هم ظرفیت‌های زیادی‌ داریم. اعم از ظرفیت‌های خدادادی مانند نفت و گاز و انرژی. ظرفیت‌های طبیعی و ظرفیت‌های انسانی و علمی. از همه مهم‌تر مردم ایران هستند که همراهند وصبور و اخیراً در انتخابات هم نشان دادند که به سرنوشت سیاسی خود علاقه دارند. امنیت ایران هم به خاطر وجود چنین مردمی است. سرمایه ما هم مردم هستند. این مردم، آماده‌اند که شما با آنها همکاری داشته باشید و فعالیت‌های مشترک انجام دهید. بتوانیم با یکدیگر کار مشترک را به پیش ببریم.»

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران، پس از برگزاری این نشست، با آرند ارسکی، رئیس اتاق لهستان دیدار کرد. جلال‌پور درباره این دیدار می‌گوید:« از اهمیت سفر گفتیم و این که چگونه می توانیم این برنامه ها را پی گیری و اجرایی کنیم.قول وقرارهایی گذاشتیم که در دوره های زمانی مشخص،مطالبات مطرح شده در نشست عمومی را پی گیری کنیم. آقای ارسکی از داخل اتاقی که نشسته بودیم، ساختمان اتاق بازرگانی لهستان را به ما نشان داد. اتاقی که با 200 هزار عضو، پیشینه بسیار خوبی دارد. آقای آرند ارسکی در نهایت گفت: مطمئن باشید که شعار «Go to IRAN» را ترویج خواهیم کرد.نقاشی قشنگی از ایشان هدیه گرفتم و من هم از صنایع دستی تولید هنرمندان اصفهانی،هدیه ای به ایشان دادم که بسیار خوشحال شد.»

در همین رابطه