رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

فایننشال تایمز گزارش می‌دهد

استراتژی مکرون برای مبارزه با فقر در فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که منتقدانش وی را رئیس‌جمهور ثروتمندان می‌خوانند، به‌تازگی از برنامه 8 میلیارد دلاری خود برای مبارزه با فقر و نابرابری اقتصادی رونمایی کرده است.

24 شهریور 1397
کد خبر : 15343
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس‌جمهور جوان فرانسه که تابستان پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت و شاهد وقایعی همچون استعفای وزیر محیط زیست خود و برخورد فیزیکی یکی از محافظانش با دانشجویان معترض فرانسوی بود، اکنون می‌کوشد تا به کمک این برنامه مبارزه با فقر –که تأکید آن بر ارائه آموزش‌های مناسب به افراد فقیر از سنین خردسالی و نوجوانی است- وجهه خود را در نزد مردم کشورش ترمیم کند.

اگرچه مکرون در زمان مبارزات انتخاباتی خود بارها تأکید کرده بود که هیچ گرایشی به احزاب چپ و راست فرانسه ندارد اما اکنون پس از گذشت 16 ماه از دوران ریاست جمهوری وی، منتقدانش ادعا می‌کنند که بسیاری از سیاست‌های وی –به‌ویژه اصلاحاتش در زمینه مالیات بر ثروت- بیشتر به سود اقشار ثروتمند جامعه بوده است تا ثابت شود کسانی که او را رئیس‌جمهور ثروتمندان می‌خوانند، پر بیراه نمی‌گویند.

مکرون روز پنج‌شنبه در گفتگوی خبری خود که به مناسبت رونمایی از برنامه جدید دولت برای مبارزه با فقر ترتیب داده شده بود، خاطرنشان ساخت: «من به ایجاد فعالیت و ایجاد شغل اعتقاد دارم زیرا اگر شغلی نباشد، هیچ شانسی برای حل معضل فقر وجود نخواهد داشت. اگر تولید نباشد، توزیعی در کار نخواهد بود و اگر هم باشد، همه هزینه‌های آن را عده‌ای اندک خواهند پرداخت».

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی آژانس ملی آمار فرانسه، در حال حاضر 8.8 میلیون نفر از مردم این کشور (معادل 14 درصد از جمعیت آن) زیر خط فقر زندگی می‌کنند و یک‌سوم از این افراد را کودکان تشکیل می‌دهند. برنامه مبارزه با فقر مکرون اقداماتی مانند تربیت 600 هزار مربی برای کار کردن با کودکان و نیز احداث 300 شیرخوارگاه در افق 2020 به‌منظور حمایت از مادران –مشخصاً آن دسته از مادرانی که به دلیل بچه‌دار شدن، شغل خود را از دست داده‌اند- را در بر می‌گیرد.

وینسنت توزه، اقتصاددان مرکز مطالعات سیاسی پاریس، در این خصوص می‌گوید: «آرزوی مکرون این است که رویه حمایت مالی مستقیم از فقرا را اصلاح نموده و از طریق ایجاد شغل به فقرا کمک کند تا از فقر نجات یابند و در عین حال برای اقتصاد کشور نیز مفید باشند».

دولت فرانسه به رهبری امانوئل مکرون در برنامه جدید خود متعهد شده است که غذا، سلامت و مسکن کودکان را از طریق طرح‌هایی مانند ارائه وعده‌های غذایی 1 یورویی در مدارس مناطق فقیرنشین و فراهم ساختن اسکان اضطراری برای زنان و کودکان فقیر، تضمین نماید. در همین راستا سال گذشته نیز متوسط تعداد دانش‌آموزان هر کلاس در مدارس مناطق فقیرنشین فرانسه به نصف کاهش یافت تا معلمان و مدیران این مدارس بتوانند توجه بیشتری به دانش‌آموزان خود داشته باشند و با فراغ بال بیشتری به مسائل آنان بپردازند.

توزه در این باره نیز تأکید می‌کند: «دلیل اینکه مکرون تا این حد روی کودکان و بهبود وضعیت آنها تأکید دارد، به اهداف بلندمدت او مربوط می‌شود. یکی از اهداف وی از اجرای برنامه جدید این است که ریشه اصلی فقر را هدف قرار دهد و جلوی انتقال فقر از نسلی به نسل دیگر را بگیرد».

به موجب برنامه جدید مبارزه با فقر، دولت فرانسه خود را موظف ساخته است که مبالغ بیشتری را به پیشگیری از ترک تحصیل نوجوانان اختصاص دهد و ضمن اصلاح آموزش فنی و حرفه‌ای، برای بهبود مهارت‌های شغلی شهروندان نیز بیش از پیش سرمایه‌گذاری کند. همچنین از آغاز سال تحصیلی 2021-2020 آموزش مهارت‌های شغلی برای همه افراد زیر 18 سال در فرانسه اجباری خواهد شد.

در اوایل سال جاری میلادی مقامات دولت فرانسه به مردم این کشور وعده داده بودند که در راستای بهبود مهارت‌های شغلی نیروی کار و کاهش نرخ بیکاری، نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را به‌کلی اصلاح خواهند کرد که بخشی از این اصلاحات شامل صرف هزینه‌های بیشتر جهت آموزش کارگران غیرماهر شرکت‌های کوچک می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه