رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت فیلترینگ وب‌سایت‌های گردشگری

گره فیلترینگ استارت‌آپ‌ها با ورود مجلس باز می‌شود؟

مدتی است که پای فیلترینگ به کسب‌وکارهای اینترنتی بازشده و اخیراً در خبرها اعلام‌شده که بعضی وب‌سایت‌هایی که در حوزه گردشگری فعال هستند، فیلتر شده‌اند؛ اقدامی که طبعاً برای آن‌ها خسارت به دنبال دارد. به اعتقاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گره این فیلترینگ غیرکارشناسی با ورود مجلس باز خواهد شد.

25 شهریور 1397
کد خبر : 15372
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز جمعه 180 سایت گردشگری با استعلام دادستانی از سازمان هواپیمایی فیلتر شدند که با اعتراض گسترده فعالان این کسب‌وکارها ازجمله علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همراه بود.

مونسان در واکنش به این اقدام در پستی توییتری نوشت: «در کنار تلخی‌های ناملایمات ارزی شاهد رونق گردشگری در جذب گردشگر بوده‌ایم. انسداد ایجادشده در فعالیت برخی استارت‌آپ‌ها خدماتی در مقطع حساس کنونی باید پیگیری شود.»

به گفته عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور، فیلتر این سایت‌ها به درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است. سازمان هواپیمایی کشوری یکی از علل بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما و برخی دیگر از نابسامانی‌های مربوط به حوزه فروش بلیت را فعالیت سایت‌های غیر مجاز مربوط به خدمات مسافرتی اعلام کرده و با ارائه فهرست برخی از این سایت‌ها از دستگاه قضایی درخواست کرده به‌منظور جلوگیری از اجحاف به مسافران و ممانعت از اخلال در شبکه فروش بلیت از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری کند.

این اقدام در حالی اجرا شد که امیر ناظمی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور می‌گوید: «اشتباه این استعلام نادیده گرفتن دو نوع از سایت‌ها از جمله سایت‌هایی که پارتنر دارای مجوز دارند و همچنین سایت‌های مقایسه و معرفی بوده است.»

اهمیت«استارت‌آپ‌ها» در اقتصاد کشورها به دلیل نقشی که در رقابتی کردن اقتصاد دارند، بر کسی پوشیده نیست. صاحب‌نظران معتقدند که آینده جهان در دست فناوری‌های نوین است و این فناوری‌ها توانایی حل مشکلات مختلف را دارند. طی سال‌های اخیر، استارت‌آپ‌ها جایگاه ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کار در ایران پیدا کرده‌اند تا جایی که اکنون مقام‌های دولتی نیز بر کارآیی آن‌ها اذعان دارند. با بازشدن پای فیلترینگ به این عرصه بیم آن می‌رود که کسب‌وکارهای نوین اسیر فیلترینگ شوند و امنیت سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز به خطر بیفتد. 

پیش‌ازاین فلیترینگ مشمول وب‌سایت های دارای محتواهای غیراخلاقی و مطالب غیرمجاز سیاسی می‌شدند، اما اینکه فیلترینگ بخواهد بدون ساز و کار مشخص به حوزه کسب و کارها وارد شود، هشدار بسیار جدی را برای فعالان این عرصه به همراه دارد.

نبود روال منطقی و کارشناسی شده در فلیترینگ

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش در گفت‌وگو با روزنامه همشهری در مقابل مسدود‌شدن سایت‌های استارتاپ‌ها، فیلترینگ غیرکارشناسی را به‌معنای پایین کشیدن کرکره کسب و کار مردم دانست و تأکید کرد که باید روشی مبتنی بر «پالایش کارشناسی» جایگزین نحوه فعلی ازجمله سیستم رای‌گیری آنلاین شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح سیستم رای‌گیری آنلاین گفته است: برای اینکه به موارد غیراخلاقی، فوری رسیدگی شود، سیستم آنلاینی به‌وجود آمده است. 2 عضو دولتی و ۳ عضو غیردولتی عضو کمیته هستند و بسیاری از سایت‌ها را با رأی‌گیری آنلاین میان خود فیلتر می‌کنند. این نظام رأی‌گیری آنلاین را قبول نداریم. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه رویکرد دستگاه قضایی مبتنی بر اصلاح این رویه نیست تأکید کرده بود که نمایندگان مجلس با ارائه طرحی برای اصلاح قانون می‌توانند این مشکل و چالش را حل کنند.

طرح مجلس برای نجات استارت‌آپ‌ها از فیلترینگ

روز گذشته پس‌ازآنکه فعالان گردشگری و همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواستار رسیدگی مسئولان از جمله ورود مجلس برای حل این موضوع شدند، پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و همچنین عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس از ورود جدی مجلس برای نجات استارت‌آپ‌ها از فیلترینگ خبر داد.

مافی پیش از این، در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» گفته بود که معتقد است فیلتر کردن استارت‌آپ‌ها کاری بسیار اشتباه است که جز افزایش تعداد بیکاران نتیجه‌ای دیگر نخواهد داشت. به اعتقاد این نماینده مجلس شورای اسلامی، ازآنجاکه موضوع کسب‌و‌کارهای الکترونیکی در کشور ما اساساً یک موضوع تازه تلقی می‌شود، در برخورد با آن هنوز در حال سعی و خطا هستیم و این سعی و خطا شامل بدنه اداری و اجرایی کشور نیز می‌شود.

عضو فراکسیون اشتغال و تولید مجلس از ارائه طرحی باهدف ساماندهی کسب‌وکارهای نوین به‌ویژه از منظر حقوقی خبر داده بود.

به گفته مافی اکثریت مجلس با چنین طرحی موافق هستند که این موضوع مهم و قابل‌توجهی است.

او گفت: به‌هرحال در هر مسئله‌ای یک اقلیت وجود دارند که مخالف هستند و نظر منفی دارند. آنچه مهم است، نظر اکثریت است و قطعاً یک طرح جامع که بتواند مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی را بررسی کند، می‌تواند تأثیر مهمی در بهبود فعالیت آن‌ها داشته باشد.

در همین رابطه