رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

میانگین قیمت مسکن در تهران به 8.1 میلیون تومان رسید

بازار مسکن گرفتار رکود تورمی

بر اساس تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از وضعیت بازار مسکن تهران در شهریورماه، متوسط قیمت هر متر زیربنای مسکونی در پایتخت به ۸.۱ میلیون تومان رسیده است که 9.3 درصد از شهریورماه بالاتر است اما تعداد معاملات نسبت به شهریورماه 19.6درصد کاهش نشان می‌دهد.

03 مهر 1397
کد خبر : 15484
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بر اساس تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از وضعیت بازار مسکن تهران در شهریورماه، متوسط قیمت هر متر زیربنای مسکونی در پایتخت به ۸.۱ میلیون تومان رسیده است که 9.3 درصد از شهریورماه بالاتر است اما تعداد معاملات نسبت به شهریورماه 19.6درصد کاهش نشان می‌دهد.

عکس: همشهری

بر اساس آمارهای دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن در شهریورماه، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این ماه به ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده که نسبت به شهریور ۹۶ افزایش ۷۴ درصدی دارد.

بر اساس این گزارش، در شهریورماه ۱۰ هزار و ۵۳۷ فقره معامله به امضا رسید که نسبت به ماه گذشته (مرداد ۹۷) با ۱۳ هزار و ۱۲۰ فقره معامله، کاهش حدوداً ۲ هزار و ۴۰۰ فقره‌ای داشته است.

در حالی میانگین قیمت مسکن رشد قابل‌توجهی در شهریور تجربه کرده که تعداد معاملات مسکن در این ماه نسبت به ماه قبل ۱۹.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات مسکن تهران در شهریورماه نسبت به ماه مشابه سال قبل افت 33.1 درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آمارها، قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در شهریور در تهران ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته (مرداد) ۶۰۰ هزار تومان در هر مترمربع افزایش داشته است. این شاخص در شهریور سال گذشته ۴ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان در هر مترمربع بود که نشان دهنده افزایش شدید قیمت مسکن در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

به‌عبارت‌دیگر قیمت هر مترمربع در شهریور امسال نسبت به مرداد سال جاری ۹.۳ درصد و نسبت به شهریور سال گذشته ۷۳.۳۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

گران‌ترین منطقه تهران در شهریور امسال منطقه یک با متوسط قیمت متری ۱۷ میلیون و ۷۷۱ هزار تومان بود و ارزان‌ترین منطق پایتخت نیز منطقه ۱۸ با میانگین متری ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان تعیین شده است.

دیگر مناطق گران پایتخت شامل مناطق ۲ با میانگین هر مترمربع واحد مسکونی، ۱۲ میلیون و ۷۷۳ هزار تومان، منطقه ۳ با میانگین متری ۱۴ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان، منطقه ۵ با متوسط متری ۱۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و منطقه ۶ با میانگین متری ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان اعلام شده است.

مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ نیز با متوسط هر مترمربع واحد مسکونی زیر ۴ میلیون تومان ارزان‌ترین مناطق تهران اعلام شده‌اند.

مناطق ۴، ۷، ۸، ۱۳ و ۲۲ با میانگین بین ۷ تا ۸ میلیون تومان در هر مترمربع و مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۴ و ۲۲ با میانگین بین ۵ تا ۶ میلیون تومان در هر متر جزء مناطق میان قیمت در این  جدول به‌حساب می‌آیند.

در همین رابطه