رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در همایش تجاری ایران و عراق مطرح شد

عراق در جست‌وجوی راهی برای تداوم روابط بانکی با ایران

در همایش تجاری ایران و عراق ضمن اشاره به رشد 31 درصدی حجم صادرات کشورمان به عراق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق اعلام کرد: صادرات ایران از 3 میلیارد و 100 میلیون دلار در شش‌ماهه اول سال 96 به 4 میلیارد و 165 میلیون دلار در شش‌ماهه اول امسال رسید.

03 مهر 1397
کد خبر : 15487
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری ایران و عراق با حضور رئیس و عضو هیات رئیسه اتاق ایران، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق، جمعی از روسای اتاق‌های استانی این کشور و جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی برگزار شد.

در این همایش، گسترش روابط تجاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور و پیدا کردن راهی برای تداوم روابط بانکی با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مورد تأکید گرفت.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این نشست با اشاره به افزایش صادرات ایران به عراق طی شش ماه گذشته و رسیدن به رقمی بی‌سابقه در این حوزه، سفر هیات عراقی به ایران را زمینه‌ساز افق‌های جدید در سطح مناسبات دو کشور دانست.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در ادامه به برخی از مشکلاتی که مانع از توسعه سطح روابط بین ایران و عراق شده است، اشاره کرد. به باور وی عدم وجود روابط بانکی و پوشش بیمه‌ای بین دو کشور که اساس همکاری‌های اقتصادی است، مهم‌ترین مانع در برابر رشد مناسبات دو کشور محسوب می‌شود. از طرفی باید صدور روادید تجاری و کاری تسهیل شود.

وی همچنین با توجه به آغاز تحریم‌ها علیه ایران از بروز اختلافات تجاری احتمالی بین ایران و عراق سخن گفت و خواستار پرداخت مطالبات پیمانکاران در بخش خدمات فنی و مهندسی شد.

رئیس اتاق ایران همچنین با تأکید بر اثرگذاری بخش خصوصی دو کشور در ایجاد و توسعه روابط اقتصادی، یادآور شد: به دلیل نقش پررنگ بخش خصوصی، میزان اثرگذاری مسائل سیاسی بر اقتصاد کاهش می‌یابد که این مسئله در روزهای تحریم به نفع دو کشور خواهد بود. البته دولت‌ها باید بستر لازم برای حرکت بخش خصوصی را فراهم کنند.

شافعی گفت: دو کشور می‌توانند در بخش‌های متنوعی از جمله صنایع پتروشیمی، حمل‌ونقل، گردشگری سلامت و صنایع وابسته، خودرو، محیط زیست، مخابرات و خدمات فنی و مهندسی با یکدیگر همکاری کنند.

در روزهای سخت تحریم در کنار ایران می‌مانیم

جعفر الحمدانی، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق نیز با تأکید بر حمایت دولت عراق از لزوم تداوم همکاری‌ها و روابط اقتصادی دو کشور حتی در دوران تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: زمانی که کل دنیا، عراق را رها کردند، ایران به کمک ما آمد و سرزمین‌های اشغال شده توسط داعش را آزاد کرد. ایران هرگز دست از حمایت عراق برنداشت حتی پس از پیروزی.

وی ادامه داد: باید به پاسداشت این لطف بزرگ در روزهای سخت پیش رو و فشارهای ناشی از تحریم در کنار ایران باشیم.

الحمدانی پیام این سفر را بسیار واضح خواند و افزود: پیام ما حفظ همکاری و مشارکت با ایران و حتی گسترش سطح روابط است. استکبار جهانی در تلاش است که مانع وحدت بین دو کشور شده و چالش‌های زیادی برای ما در منطقه ایجاد می‌کند اما موفق نخواهد بود.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق همچنین مهم‌ترین شرط پیروزی تحریم کنندگان علیه ایران را ممانعت از ورود ارز به ایران عنوان کرد و گفت: ابزارهای ساده‌ای برای جلوگیری از این هدف وجود دارد که این ابزارها در اختیار بخش خصوصی است.

الحمدانی در ادامه با اشاره به تعطیلی بخش زیادی از صنایع و کارخانه‌های عراق از بخش خصوصی و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در عراق درخواست کرد که در این بخش فعال شوند.

ایجاد روابط پایدار بین ایران و عراق

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به رشد 31 درصدی حجم صادرات کشور به عراق، تأکید کرد: در شش ماه اول سال جاری میزان صادرات ایران به عراق بالغ‌بر 4 میلیارد و 165 میلیون دلار بوده در حالی که در مدت مشابه سال قبل برابر با 3 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است.

وی آینده روابط دو کشور را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: البته در این مسیر آنچه بسیار مهم است، سرمایه‌گذاری مستقیم در هر دو کشور است. ایران و عراق باید زمینه روابط پایدار را فراهم کنند و تنها راهکار آن سرمایه‌گذاری است.

فاضل الحمدانی، رئیس اتاق مشترک عراق و ایران نیز از فرصت‌های بالای سرمایه‌گذاری در عراق خبر داد و تأکید کرد: صنایع عراق برای احیا و بازسازی نیازمند سرمایه‌گذاری هستند و این می‌تواند فرصت مغتنمی برای بخش خصوصی ایرانی باشد.

در همین رابطه