رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

ادامه روند صعودی نفت جهانی در آستانه نشست اوپک

قیمت نفت آمریکا و نفت برنت در ابتدای معاملات روز جاری بازار آسیایی تحت تاثیر ازسرگیری تولید نفت کانادا و در آستانه نشست اعضای اوپک، وضعیت معکوسی پیدا کردند.

11 خرداد 1395
کد خبر : 1553
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قیمت نفت آمریکا و نفت برنت در ابتدای معاملات روز جاری بازار آسیایی تحت تاثیر ازسرگیری تولید نفت کانادا و در آستانه نشست اعضای اوپک، وضعیت معکوسی پیدا کردند.

 در بازار نیویورک نفت سبک و شیرین برای تحویل در ژوییه 49.60 دلار در هر بشکه معامله شد که 27 سنت نسبت به بهای معاملات الکترونیکی افزایش داشت. نفت برنت برای تحویل در ژوییه در بازار لندن شش سنت کاهش یافت و به 49.70 دلار در هر بشکه رسید.

مهمترین رویداد هفته جاری نشست نیم سالانه اوپک است که روز پنج شنبه در وین اتریش برگزار می‌شود و به گفته تحلیلگران، هر گونه توافق برای محدود کردن سطح تولید در این نشست بعید بنظر می‌رسد.

اوایل هفته جاری نماینده عراق در اوپک به وال استریت ژورنال اظهار کرد هیچ پیشنهاد خاصی درباره تولید در دستورکار این نشست وجود ندارد.

به گفته منابع صنعتی آگاه، عراق در ماه ژوئن پنج میلیون بشکه اضافی نفت برای شرکایش تامین خواهد کرد و به سایر تولیدکنندگان خاورمیانه پیوسته که برای کسب سهم بیشتری از بازار، تولیدشان را افزایش می‌دهند. عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، قصد دارد حجم صادرات از پایانه‌های جنوبی را ماه آینده به 3.47 میلیون بشکه در روز برساند. عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و همچنین کویت، ایران و امارات قصد دارند تولیدشان را در سه ماهه سوم امسال افزایش دهند.

حدود دو سال است که قیمتهای نفت به دلیل بالا بودن میزان عرضه از تقاضا، روند نزولی داشته اند. در فضای قیمتهای پایین بسیاری از تولیدکنندگان در داخل و خارج از این سازمان تصمیم گرفتند برای حمایت از سهم بازارشان، تولید را افزایش دهند که باعث کاهش بیشتر قیمتها شد.

با اینهمه زمانی که قیمتها در ماه فوریه به پایین‌ترین سطح در 13 سال اخیر سقوط کرد، تولیدکنندگان بزرگی شامل روسیه و عربستان سعودی ایده فریز تولید را مطرح کردند. قیمتهای نفت از آن زمان تاکنون تحت تاثیر اختلالات برنامه ریزی نشده در روند تولید نقاطی مانند کانادا، نیجریه و ونزوئلا حدود 90 درصد رشد کرده اما همچنان 50 درصد پایین‌تر از قیمت اواسط سال 2014 است.

نفت با تداوم اختلالات عرضه در کانادا و نیجریه که حدود چهار میلیون بشکه از تولید روزانه کاسته است، پنج شنبه گذشته برای نخستین بار در حدود هفت ماه اخیر از مرز 50 دلار عبور کرد.

بازارهای نفت همچنین با اخبار متفاوتی در زمینه عرضه جهانی روبرو هستند. تولید و ذخایر نفت خام آمریکا روند کاهشی مستمری داشته اند. وزارت انرژی آمریکا انتظار دارند روند مذکور تا سال 2017 ادامه پیدا کند با اینهمه آتش سوزی جنگلی گسترده در کانادا تحت کنترل درآمده و شرکت سانکور انرژی که بزرگترین شرکت انرژی این کشور است، انتظار دارند تا پایان هفته جاری تولید را ازسربگیرد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، در نقاط دیگر جهان تولید و صادرات نفت نیجریه به دلیل حملات خرابکارانه متوقف مانده است. ادامه خشونت باعث شده تولید نفت این کشور آفریقایی به پایین‌ترین سطح از سال 2009 به این سو سقوط کند.

در همین رابطه