رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق تبریز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

صادرکنندگان در پیچ مشکلات مانده‌اند

مسائل عدیده‌ای می‌تواند یک صادرکننده را در فعالیت خود با وقفه و مشکل مواجه کند. رئیس اتاق تبریز می‌گوید اگر صادرکنندگان قرار است محور مهم توسعه اقتصادی باشند باید در زمینه صادرات نگاه معقولی ایجاد شود و مشکلات این بخش به‌صورت خرد و موردی مورد توجه قرار گیرد.

11 مهر 1397
کد خبر : 15607
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق تبریز محور مهم توسعه اقتصادی را رونق بخش صادرات دانست و گفت: در زمینه صادرات، نگاه معقولی در بخش کلان صادرات وجود ندارد و در حال حاضر باید به مشکلات این بخش به‌صورت خرد و موردی توجه کرد تا موانع صادراتی از پیش رو برداشته شود.

صمد حسن‌زاده ناآگاهی از الزامات صادراتی، نبود شبکه خدمات پس از فروش در بازارهای هدف صادراتی، اجرای قوانین به‌صورت انتخابی و بی‌توجهی به اجرای برخی قوانین تجاری را از معضلات این بخش عنوان کرد و افزود:‌ نبود چشم‌اندازهای توسعه در استان‌های کشور به‌صورت منطقه‌ای، یکسان نبودن پیشرفت واحدهای صنعتی کشور و نبود مراکز کارشناسی در بخش صادرات در خصوص ارزیابی بازارهای صادراتی از مهم‌ترین مشکلات این بخش هستند.

حسن‌زاده ادامه داد:‌ به تمام مشکلات صادرکنندگان کشورمان باید وجود موانع سیاسی را نیز افزود که در عمل موجب تغییرات متوالی و آنی قوانین اقتصادی می‌شود و مشکلات صادرکنندگان را چند برابر می‌کند.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: تولید صادرات محور و صادرات هدفمند نیازمند الزاماتی که هم تولیدکنندگان، هم صادرکنندگان و هم مسئولان باید آن را مدنظر قرار دهد چراکه توسعه صادرات نیازمند افزایش کیفیت تولیدات و درعین‌حال افزایش حمایت‌های قانونی است. همچنین حل برخی مشکلات موجود در این حوزه نیازمند نگاه ویژه و مدیریتی است.

به گفته او، رفع برخی قوانین ناقض در حوزه صادرات، تعریف و راه‌اندازی شبکه‌های قوی فروش در کشورهای هدف صادرات و تشویق و حمایت از صادرکنندگان می‌تواند به حل‌وفصل مشکلات در این حوزه کمک کند.

حسن‌زاده افزود: درحالی‌که بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکلات بسیاری برای نوسازی دستگاه‌ها و خط تولید خود مواجه‌اند، قوانین دست و پاگیر مالیاتی نیز بر مشکلات افزوده است که باید فکری برای آن کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: تعدیل مالیات را می‌توان راهکار مناسبی برای رونق صادرات دانست چراکه اخذ مالیات‌های سنگین از تولیدکنندگان آن‌هم در شرایط بد اقتصادی، تنها موجب افزایش هزینه تولید و کاهش سود صادرکنندگان می‌شود و امکان رقابت آنها در بازارهای جهانی را نیز سلب می‌کند درحالی‌که دولت‌های دیگر با ارائه انواع مشوق‌های صادراتی سعی در گرفتن سهم بیشتر از بازارهای صادراتی دارند.

رئیس اتاق تبریز پیگیری و راه‌اندازی کریدورهای تجاری میان استان‌های مرزی کشور با شهرهای مجاور در کشورهای همسایه را نیز یکی از راهکارهای مفید برای توسعه صادرات عنوان کرد که می‌تواند موجب توسعه اقتصادی و ارزآوری برای استان‌های مرزی شود.

در همین رابطه