رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم مهرماه 1397

آمار اشتغال و نرخ بیکاری آمریکا، نرخ تورم در ترکیه و کشورهای عضو OECD، نرخ بیکاری در منطقه یورو، تراز حساب جاری اتحادیه اروپا و بالاخره آمار صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر، مهم‌ترین آمارهای اقتصادی هفته گذشته را تشکیل می‌دهند.

14 مهر 1397
کد خبر : 15641
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

2 میلیارد تن

بانک جهانی: سالانه بیش از 2 میلیارد تن زباله در جهان تولید می‌شود که اگر اقدام عاجلی در این زمینه صورت نگیرد، در افق 2050 شاهد افزایش 70 درصدی این رقم خواهیم بود.

20.5 میلیارد دلار

بانک جهانی: در سال مالی 2018 بانک جهانی بیش از 20.5 میلیارد دلار تسهیلات به پروژه‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی پرداخت کرده است.

85 درصد

بانک جهانی: 85 درصد از پناهندگان جهان در کشورهای درحال‌توسعه سکونت دارند.

2.6 تریلیون دلار

فائو: اتلاف مواد غذایی سالانه 2.6 تریلیون دلار هزینه به اقتصاد جهانی تحمیل می‌کند.

9 میلیون بشکه

رویترز: بر اساس یک منبع آگاه در دولت هند، پالایشگاه‌های این کشور در ماه آینده میلادی (مصادف با آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران) حدود 9 میلیون بشکه نفت –معادل روزانه 300 هزار بشکه- از ایران وارد خواهند کرد.

2.75 میلیارد دلار

رویترز: شرکت ژاپنی هوندا قصد دارد 2.75 میلیارد دلار در پروژه خودروهای بدون راننده (خودران) شرکت جنرال موتورز آمریکا سرمایه‌گذاری کند.

3.3 میلیون دستگاه

رویترز: شرکت جنرال موتورز آمریکا از اواخر ماه جاری میلادی 3.3 میلیون دستگاه از خودروهای فروخته شده خود در چین را به علت نقص فنی در سیستم تعلیق آنها فراخوان خواهد کرد.

15 دلار

رویترز: شرکت آمازون حداقل دستمزد کارکنان خود در آمریکا را از 7.25 دلار در ساعت (معادل کف دستمزد کارگران در آمریکا) به 15 دلار در ساعت افزایش داد. این افزایش دستمزد از ماه آینده میلادی اعمال خواهد شد.

24.5 درصد

رویترز: نرخ تورم ترکیه در ماه سپتامبر 24.5 درصد (نسبت به ماه مشابه سال قبل) اعلام شده است.

134 هزار شغل

سی‌ان‌ان: در ماه گذشته میلادی 134 هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شده و نرخ بیکاری این کشور به 3.7 درصد رسیده است که کمترین میزان آن در 49 سال اخیر محسوب می‌شود.

3.2 درصد

سی‌ان‌ان: نرخ بازدهی سالانه اوراق خزانه 10 ساله در آمریکا برای نخستین بار در 7 سال اخیر از مرز 3.2 درصد عبور کرده است.

22 میلیارد پوند

وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس: صادرات مواد غذایی انگلیس در سال گذشته میلادی بیش از 22 میلیارد پوند بوده است که نسبت به سال قبل از آن 9.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.

1.5 میلیارد دلار

فایننشال تایمز: وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک انگلیسی استاندارد چارترد را به تلاش برای دور زدن تحریم‌های کاخ سفید علیه ایران متهم کرده و قصد دارد این بانک را 1.5 میلیارد دلار جریمه نماید.

80 درصد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: صادرات نفت خام آمریکا در نیمه نخست سال جاری میلادی تقریباً 80 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.

4.3 درصد

یورو استات: شاخص قیمت مسکن در منطقه یورو طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 4.3 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

12.1 درصد

یورو استات: نرخ پس‌انداز خانوارهای اروپایی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 12.1 درصد بوده است.

8.1 درصد

یورو استات: نرخ بیکاری منطقه یورو در ماه آگوست 8.1 درصد برآورد شده است که کمترین میزان آن در 10 سال اخیر به شمار می‌رود.

62 میلیارد یورو

یورو استات: اتحادیه اروپا در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 62 میلیارد یورو مازاد حساب جاری داشته است که بیش از 54 میلیارد یورو از این رقم مربوط به تجارت خدمات بوده است.

1.72 میلیون بشکه

بلومبرگ: آمارهای حاصل از رهگیری تانکرهای نفتی نشان می‌دهد که صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه سپتامبر به 1.72 میلیون بشکه رسیده است که کمترین میزان آن از اوایل سال 2016 تاکنون محسوب می‌شود.

2.9 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): متوسط نرخ تورم کشورهای عضو OECD در ماه آگوست 2.9 درصد (نسبت به ماه مشابه سال قبل) بوده است.

در همین رابطه