رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست تخصصی گردشگری اتاق اهواز مطرح شد

ضرورت توجه به گردشگری فقرزدا در خوزستان

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز می گوید باتوجه به نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی به کشورهای مختلف، زمینه برای جذب گردشگر از کشورهای همجوار، بالقوه وجود دارد که باید فعالسازی شود.

18 مهر 1397
کد خبر : 15710
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست هم اندیشی بررسی تاثیر صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی با حضور مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه، با همکاری انجمن سفیران گردشگری خوزستان، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اتاق اهواز برگزار و فعالان این حوزه به ارائه اظهارنظرها و ایده های خود پرداختند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در این نشست گفت: اتاق اهواز در زمینه گردشگری فعالیت های مختلفی داشته است و مهمترین آن دعوت از هیات های کشورهای همجوار مثل عراق، قطر و عمان و اعزام هیات به آن کشورها جهت زمینه سازی برای ورود گردشگر به کشور است.

شهلا عموری افزود: باتوجه به نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی به کشوری همچون عراق ما تلاش هایی در این زمینه داشته ایم اما سازمان های دولتی همکاری و تحرک لازم را نداشتند که باعث شده ما از دیگر استان ها عقب بیفتیم.

عموری ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکنون کتابچه جامعی از ظرفیت ها و مناطق گردشگری استان ارائه نداده که علیرغم مطالبه ما از این نهاد، این امر محقق نشده و نوعی عدم انسجام بین بخش خصوصی و دولت وجود دارد.

وی گفت: استان ما به ایستگاه مسافرتی برای مسافران عراقی تبدیل شده است به طوری که مسافران با اهداف مختلف سیاحتی، درمانی و زیارتی پس از ورود به استان راهی استان های دیگر می شوند و متاسفانه پتانسیل نگه داشتن مسافر در استان مهیا نشده است.

رئیس اتاق اهواز با اشاره به وجود مبادلات میان اهواز، عمان و قطر افزود: بخشی از مردم استان به عربی تکلم می کنند و زمینه برای جذب گردشگر از کشورهای همجوار، بالقوه وجود دارد که باید فعالسازی شود و در این راستا هیات های تاثیرگذار در زمینه مبادلات توریسم به استان دعوت شوند.

او با اشاره به ضرورت رفع محرومیت از مناطق استان و آماده سازی زیرساخت ها جهت جذب گردشگر، تاکید کرد: که ما در استان غنی زندگی می کنیم اما در کنار مناطق لوکس، مناطق فقیرنشین و حاشیه ای وجود دارد که باید برای توانمندسازی این مناطق گام های اساسی از طرف دولت برداشته شود.

عموری گفت: در قالب شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان مصوباتی در زمینه گردشگری در سال های 95 و 96 داشته ایم که به دلیل بروکراسی اداری و عدم پیگیری ادارات مربوطه تاکنون اجرا نشده است.

با «گردشگری فقرزدا» می توان خوزستان را از محرومیت نجات داد

در ادامه این نشست مرتضی افقه به تشریح گردشگری فقرزدا پرداخت و گفت: خوزستان با وجود منابع کلان همچون نفت، فولاد و پتروشیمی در اکثر شاخص ها در محرومیت به سر می برد که به نظر می رسد با «گردشگری فقرزدا» می توان خوزستان را از محرومیت نجات داد.

افقه اقدامات موسمی را در تناقض با گردشگری فقرزدا توصیف کرد و افزود: منابع کلان مثل نفت، فولاد و پتروشیمی که با رانت استخدام می کنند باعث ایجاد روحیه مزدبگیری در میان جوانان استان و سایه افکندن بر روی بخش خصوصی شود. این صنایع علاوه بر عدم خرید مایحتاج خود از استان، با بیمه ها و بانک های غیر استانی تعامل می کنند. استانداران خوزستان تاکنون نتوانستند حاکمیت خود را روی شرکت های کلان بسط دهند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: در شرق و غرب استان، مناطق فقیرنشین وجود دارد و عملا پویایی فقط در مرکز استان دیده می شود. در اهواز نیز شرکت نفت، شهرک نفت را به صورت لوکس احداث کرده اما در مقابل اطراف آن را حاشیه شهر فراگرفته است. در ماهشهر نیز این وضعیت دیده می شود.

 او با اشاره به اهمیت حفظ و صیانت از محیط زیست در مسئله گردشگری افزود: گردشگری نیاز به ورود دولت به منظور توانمندسازی ظرفیت های محلی و آژانس های مسافرتی است. به طور مثال صنایع کلان را موظف کنیم که در مناطق گردشگری هتل احداث کند، دانش آموزان را به آن مناطق اعزام کند و سرمایه گذاران را جهت آموزش مردم محلی دعوت کند.

موضوعات :
در همین رابطه