رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرج مطرح کرد

ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی در گمرکات باید بازنگری شود

رحیم بنامولائی، رئیس اتاق کرج می‌گوید کم‌توجهی گمرکات در ارزش‌گذاری برخی کالاهای صادراتی به چالشی برای صادرکنندگان تبدیل شده و تجدیدنظر در این زمینه ضروری است.

21 مهر 1397
کد خبر : 15750
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج از کم‌توجهی گمرکات در ارزش‌گذاری صحیح برخی کالاهای صادراتی به‌عنوان یک چالش مهم صادرکنندگان نام برد و ضرورت تجدیدنظر در این زمینه را مورد تأکید قرار داد.

رحیم بنامولائی گفت: مدیران ذی‌ربط در گمرکات بایستی پس از بررسی همه‌جانبه، انواع محصولات را ارزش‌گذاری کنند تا فعالان اقتصادی با رغبت در مسیر توسعه و رونق صادرات غیرنفتی گام بردارند.

بنامولائی اظهار کرد: درحالی‌که صادرات محصولات کشاورزی مانند کلم هر تن 100 دلار است، اما گمرک بدون بررسی ارزش این محصول را بر پایه هر تن 310 دلار محاسبه می‌کند و بدین ترتیب صادرکننده در مقابل هر تن محصول کلم 210 دلار به دولت بدهکار می‌شود.

وی حمایت از فعالان اقتصادی واردکننده دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را ضروری دانست و گفت: با توجه به نوسانات شدید ارز، باید دولت این کارآفرینان را به نحوی یاری دهد تا سرمایه‌گذاری آنان در راه‌اندازی خطوط جدید تولید توجیه اقتصادی داشته باشد.

 بنا مولائی از عملیات احداث نمایشگاه بین‌المللی البرز و پایانه صادرات در حاشیه فرودگاه پیام به‌عنوان دو پروژه مهم در مسیر توسعه استان نام برد و افزود: با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها رونق در حد انتظار به‌ویژه در بحث صادرات البرز را شاهد خواهیم بود.

رئیس اتاق کرج اظهار کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و انجمن‌های سرمایه‌گذاری ازجمله سهامدارانی هستند که به ترتیب در احداث نمایشگاه بین‌المللی و پایانه صادراتی در حال احداث استان مشارکت دارند. همچنین به دستور رئیس‌جمهور هشت میلیارد تومان برای کمک به احداث این پروژه‌ها اختصاص یافته است.

بنامولایی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم نگاه تشکلی را در جامعه حاکم کنیم و در پی تحقق شعار تقویت انجمن‌ها باشیم، بایستی ارز حاصل از صادرات هراستان در اختیار انجمن‌ها و تعاونی‌ها قرار گیرد و در همان استان هزینه شود تا بستر برای رقابت سالم در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصادی فراهم آید. انجمن‌ها نیز می‌توانند نیازها به‌ویژه در بحث مواد اولیه واحدهای تحت پوشش خودشان را تأمین کنند.

او در این نشست به با موضع آی‌تی برگزار شده بود، الصاق برچسب «ایران کد» بر روی محصولات، بدون نظارت و کنترل را زیان‌بار و بسترساز رواج تقلب از این برچسب که بیانگر مرغوبیت کالا است، عنوان کرد و افزود: با اینکه الصاق «ایران کد» بر روی محصول با هزینه سنگین همراه است اما هیچ نرم‌افزاری برای کنترل آن وجود ندارد که نشان دهد کد الصاق شده روی محصول مربوط به کدام واحد است، ازاین‌رو امکان تقلب از این نشان وجود دارد.

رئیس اتاق کرج، رهایی از صنعت سنتی و برخورداری از روش‌های نوین را مورد تأکید قرار داد و گفت: متأسفانه ما اکنون از نرم‌افزارهایی استفاده نمی‌کنیم که بتوان در تمامی مراحل تولید، صادرات واردات نظارت کامل داشته باشیم .

بنامولائی افزود: باید شیوه‌های سنتی و کهنه را کنار بگذاریم و با بهره‌گیری از سامانه‌ها در همه امور به‌ویژه در بحث ثبت و سفارش، امور بانکی و استفاده از بارکدهای کالای وارده به گمرک و محل دقیق انتقال آن آگاه شویم .

وی گفت: اگر همگان به‌ویژه بخش تولید کشور  نقش مهم "آی تی" را باور کنند، در این صورت است تولید، توزیع و مصرف مرحله‌به‌مرحله با نرم‌افزارها کنترل و زمینه‌های توسعه پایدار در کشور فراهم خواهد شد.

لزوم پیاده‌سازی دولت الکترونیک

 در ادامه این نشست، منصور نوری کیان، سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز نیز با اشاره به لزوم پیاده‌سازی دولت الکترونیک در شفافیت خدمات ارائه شده ،گفت: راه‌اندازی سامانه مراجعه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مصداق شفافیت و خدمت‌رسانی مطلوب به مراجعان است و لازم است با همکاری اداره کل صمت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پیاده‌سازی شود.

نوری کیان تصریح کرد: بر اساس توافق به‌عمل‌آمده میان معاونت توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سامانه ثبت و تأیید درخواست‌های ارزی محصولات و خدمات نرم‌افزاری راه‌اندازی شده است که اصلی‌ترین اهداف این سامانه ایجاد شفافیت در تخصیص ارز و تدوین سازوکار آن است.

در همین رابطه