رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق مشترک بازرگانی چک و ایران در دیدار با رئیس اتاق ایران

چک به تداوم همکاری‌های اقتصادی با ایران علاقه‌مند است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی چک و ایران به همراه سفیر این کشور در تهران طی دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از علاقه‌مندی فعالان اقتصادی کشورش در مورد تداوم همکاری با شرکای ایرانی خود علی‌رغم فشارهای آمریکا خبر داد.

21 مهر 1397
کد خبر : 15765
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مشترک بازرگانی چک و ایران به همراه سفیر این کشور در تهران با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد و از علاقه‌مندی فعالان اقتصادی کشورش به تداوم همکاری با شرکای ایرانی علی‌رغم فشارهای آمریکا سخن گفت. به گفته او، تعامل بین دو کشور عمیق و طولانی‌مدت است و این سطح از روابط را نمی‌توان نادیده گرفت.

در این نشست، غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور ضمن اشاره به حضور چشمگیر برخی کالاهای تولید چک در ایران و علاقه‌مندی خانواده‌های ایرانی به این محصولات به‌ویژه شیشه و کریستال تولید این کشور، تصریح کرد: با کمال تأسف می‌بینیم که پس از خروج امریکا از برجام تعدادی از شرکت‌ها، روابط خود را با طرف‌های ایرانی خود قطع کردند. این موضوع خلاف تعهدی است که آنها در قراردادهای خود امضا کردند.

به باور وی بی‌توجهی به مفاد قراردادهای امضا شده عامل از بین رفتن اعتمادها می‌شود و از بین رفتن اعتماد مانع جدی در برابر روابط آینده دو کشور خواهد بود.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی ایرانی خواستار ادامه همکاری‌های خود با طرف‌های چک بوده و در این راستا ایجاد کمیته مشترک ایران و چک طی دو هفته گذشته می‌تواند دلیل این ادعا باشد. از طرفی باید توجه داشت که ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور بسیار متنوع و گسترده است.

شافعی در ادامه به تحولات سال‌های اخیر در کشور چک اشاره کرد. وی گفت: این تحولات که زمینه‌ساز ایجاد اقتصاد آزاد در این کشور شده و حضور بخش خصوصی را پررنگ‌تر کرده است، نکته مثبتی است که می‌تواند به تقویت مناسبات ایران و چک کمک کند.

وی از چک به عنوان پایگاهی برای دسترسی به بازار اروپا یاد کرد و افزود: ایران و چک می‌توانند در مورد همکاری‌های منطقه‌ای نیز برنامه‌ریزی کنند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور همچنین از همکاری با این کشور از طریق حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که اروپا بتواند در این مسیر به وعده‌های خود پایبند باشد و راهکارهای تداوم همکاری‌های کشورهای اروپایی با ایران را پیدا کند.

چک به توافقات خود با ایران پایبند است

یان کاوان، رئیس اتاق مشترک چک و ایران با اشاره به تلاش این کشور در راستای گسترش مناسبات خود با ایران پس از اجرای برجام گفت: هدف ما افزایش روابط اقتصادی و تجاری با ایران است. اما باید به این نکته هم توجه داشت که شرکت‌ها میزان ریسک خود را در ارتباط با هر کشوری ارزیابی کرده و بر این اساس حرکت می‌کنند. آمریکا فشارهای زیادی را بر شرکت‌های اروپایی وارد می‌کند و بسیاری از این شرکت‌ها برای حفظ بازار خود در آمریکا مجبور به توقف همکاری‌های خود با ایران هستند.

وی تصریح کرد: دولت چک به توافقات خود با ایران پایبند است و به تبعیت از اتحادیه اروپا در این مسیر حرکت می‌کند. این تحریم‌ها نه از طرف اتحادیه اروپا و نه از طرف سازمان ملل مورد پذیرش نیست.

کاوان در واکنش به اظهارات شافعی در مورد اهمیت وجود اعتماد بین فعالان اقتصادی دو کشور، یادآور شد: در مورد اینکه وجود اعتماد برای گسترش روابط اقتصادی بین کشورها ضروری است با شما هم عقیده هستیم اما باور داریم به این اعتماد خدشه‌ای وارد نشده است.

استفانک چومبا، سفیر چک در تهران با اشاره به آمارها و اطلاعات موجود گفت: سطح روابط بین ایران و چک نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و این نشان می‌دهد آنهایی که مدت‌هاست با ایرانی‌های همکاری می‌کنند تمایلی ندارند زحمات خود را نادیده گرفته و این بازار را رها کنند. البته در این بین مشکلات بانکی وجود دارد که باید برای آن راه‌حلی پیدا کرد.

بر اساس اظهارات وی در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های چک که در حوزه تولید ماشین‌آلات سنگین معدنی فعال هستند در نمایشگاه معدن ایران شرکت کرده‌اند و این بیانگر علاقه آنها به همکاری با ایران است.

چومبا تصریح کرد: ما به شرکت‌های خود گفته‌ایم از پیامدهای حقوقی در مورد ادامه تعاملات خود با ایران نگران نباشند و تأکید می‌کنیم آنهایی که در دوران سختی همکاری خود را با ایران ادامه دهند موردتقدیر قرار خواهند گرفت؛ تاریخ ثابت کرده که ایران دوستان خود را در روزهای سخت فراموش نمی‌کند.

علی قدی، رئیس کمیته مشترک ایران و چک نیز از برنامه‌ریزی برای پایه‌گذاری دستگاهی به منظور ایجاد روابط طولانی‌مدت بین دو کشور خبر داد و تشریح کرد: مشکلات امروز کشور به‌زودی حل می‌شود و باید برای روابط اقتصادی با دیگر کشورها نگاه بلندمدت داشت. امروز بهترین فرصت است برای ایجاد زیرساخت‌ها تا در آینده مناسبات خود را با دیگر کشورها از جمله چک، توسعه دهیم.

در همین رابطه