رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اراک

معادن استان مرکزی نیازمند به روزرسانی تجهیزات است

رئیس اتاق اگر مردم متوجه فواید بهره‌برداری شوند، از آن حمایت می‌کنند. در مباحث زیست محیطی، بخش خصوصی اعتقاد به بهره‌برداری سبز از معادن دارد اما این امر مستلزم داشتن تکنولوژی به روز است.

22 مهر 1397
کد خبر : 15777
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران با حضور استاندار استان مرکزی و معاونین ایشان، دبیر شورای سیاستگذاری سنگ ایران، رئیس انجمن سنگ ایران، رئیس خانه معدن ایران، رئیس اتاق اراک و جمعی از مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرائی استان مرکزی در شهر نیم‌ور از توابع شهرستان محلات گشایش یافت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این آیین با بیان اینکه بخش معدن استان مرکزی نیازمند به روزرسانی تجهیزات است، گفت: مشکلات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان مرکزی باید پیگیری و برطرف شود.

منوچهر توسطی با اشاره به حضور مسئولان و بخش خصوصی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در شهرستان محلات و شهر نیمور اظهار داشت: حمایت بخش دولتی از بخشی به عنوان سنگ معدن سبب ایجاد این نمایشگاه شده است که با همت بخش خصوصی یک نمایشگاه این چنینی در ایران برگزار شود.

توسطی افزود: حاصل این نمایشگاه ایجاد توسعه در منطقه است. اگر کمک و حمایت بخش خصوصی را داشته باشیم سبب ایجاد توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود، همچنین اگر این حمایت‌ها ادامه یابد در راستای اهداف دولت هم قدم برداشته خواهد شد و سبب ایجاد اشتغال، درآمد و رفاه که قطعاً در بخش خصوصی وجود دارد، می شود.

وی تصریح کرد: ساختار و نوع کار معدن به گونه‌ای است که به هنگام بهره‌برداری و استخراج، مقداری منابع زیست محیطی و طبیعی را برهم می‌ریزد. در این رابطه حق و حقوق معادن نیز پرداخت می‌شود و بخشی از این حق و حقوق باید برای توسعه محلی که از معدن بهره برداری می شود هزینه شود تا سبب ایجاد رضایتمندی شود.

توسطی ادامه داد: اگر مردم متوجه فواید بهره‌برداری شوند، از آن حمایت می‌کنند. در مباحث زیست محیطی، بخش خصوصی اعتقاد به بهره‌برداری سبز از معادن دارد اما این امر مستلزم داشتن تکنولوژی به روز است که درحال حاضر به دلیل عدم وجود آن باید از کشورهای دیگر وارد شود، به همین دلیل در امر صادرات و تجارت نیازمند همکاری دیگر کشورها هستیم.

وی اضافه کرد: اگر دولت به دنبال توسعه اقتصادی، رفاه و اشتغال است به تنهایی نمی تواند آن را ایجاد کند. بنابراین دولت باید حمایت از بخش خصوصی را از اهداف خود قرار بدهد. در بخش خصوصی توان و استعداد زیادی در زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد که با توجه به این ظرفیت‌ها می توان سیاست های شفاف و مشخص برای بلند مدت تعیین و زیرساخت‌های مناسب اقتصادی را فراهم کرد.

رئیس اتاق اراک با اشاره به مواد 2، 3 و 24 قانون کسب کار بیان کرد: نابسامانی های ارزی و سیاست‌گذاری های متغیر، بخش خصوصی را با یک سردرگمی رو به رو کرده است، لذا باید بیش از 80 درصد مشکلات را در یک سیاست پایدار و دراز مدت برطرف کنیم.

راهبردهای صادرات محور در صنعت سنگ تقویت شود

استاندار مرکزی در این آیین گفت: این استان به لحاظ ظرفیت‌های معدنی به ویژه سنگ تزئینی مزیت‌های مطلوبی دارد و می طلبد با تقویت راهبردهای صادرات محور سهم این حوزه را در اقتصاد و درآمدزایی افزایش داد.

سید علی آقازاده افزود: ایران در زمره 10 کشور معدنی جهان است و استان مرکزی نیز در حوزه سنگ و معدن تنوع بالا و ظرفیت‌های خوبی دارد که باید به درستی از آن ها بهره گرفت. استفاده صحیح از ظرفیت‌های غنی معادن، وابستگی به نفت و سایر منابع زیرزمینی در اقتصاد را کاهش می‌دهد و با مدیریت می‌توان این فعالیت اقتصادی را جایگزین فروش 30 میلیارد دلاری نفت کرد.

آقازاده تصریح کرد: در برخی موارد سرمایه‌گذار به سبب مدیریت ناقص منابع پس از دریافت تسهیلات با مشکلاتی رو‌به رو شده که باید زنجیره هدایتگری در بخش سرمایه‌گذاری و پیشبرد امور شاغلان تقویت شود. با تقویت شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و طرح مشکلات در میزهای تخصصی می توان مشکلات حوزه معدن را برطرف کرد.

وی افزود: در حوزه معادن و سنگ باید مدیریت دوطرفه بین بخش خصوصی و دولت وجود داشته باشد و کشورهایی که در این حوزه موفق بودند چنین ضابطه ای را سرلوحه خود قرار داده اند.  استان مرکزی در راستای حمایت از فعالیت‌های بخش معدنی از هیچ کمکی دریغ ندارد اما در رابطه با برخی کارگاه‌ها در زمینه مسایل مالی محدودیت وجود دارد.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه تولید ماشین‌آلات معدنی در هپکو امسال آغاز می‌شود، گفـت: از مجموعه معدن‌داران انتظار می‌رود که حمایت لازم را با خرید ماشین‌آلات از این شرکت انجام دهند.

بقای صنعت سنگ نیازمند نهضت فرآوری و صادرات است

در ادامه دبیر انجمن سنگ ایران نیز گفت: بقا و توسعه صنعت سنگ کشور نیازمند نهضت فرآوری سنگ و تولید صادرات محور این محصول ارزشمند است.

احمد شریفی افزود: زنجیره صنعت سنگ از معدن کلید می خورد و ٢ هزار واحد صنعتی در حوزه سنگ با ظرفیت ٢٧ میلیون تن در کشور فعالند که ارزش جهانی آن از سه میلیارد دلار فراتر می رود. در بخش فرآوری سنگ، ظرفیت تولید ١٨٠ میلیون متر مربع محصول به ارزش هر متر ٢٠ دلار در کشور وجود دارد که نیازمند تقویت است.

شریفی ادامه داد: با وجود توانمندی کشور در حوزه سرمایه ملی ذخایر سنگ معدنی می توان تا هفت میلیارد دلار تولید ثروت از فرآوری این محصول داشت اما با ظرفیت ٢٧ میلیون تنی صنایع فعال سنگ اکنون فقط ١٠ میلیون تن سنگ در کشور تولید می شود.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری معادن نیز در این آیین گفت: 770 میلیارد ریال تسهیلات در سال گذشته به بخش صنعت سنگ، معدن، فرآوری و اکتشاف پرداخت شد. این میزان تسهیلات برای اجرای ٤٠٥ طرح در حوزه صنعت سنگ پرداخت شده که با توجه به پتانسیل های موجود این سرمایه ملی رقم ناچیزی است.

فرید دهقانی اظهارداشت: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معادن کشور برای پوشش ریسک اکتشاف، قیمت‌ها و نوسانات، تغییر قوانینی که منجر به زیان معادن می شود و فرآوری و فناوری نو آمادگی کمک دارد و سود تسهیلات برای واحدهای فرآوری سنگ با نرخ هشت درصد اعمال شده است.

در ادامه رئیس خانه معدن ایران گفت: فعالیت معدنی بدون ملاحظات زیست محیطی بی معنا است و حوزه معدنی می کوشد پیوست های زیست محیطی موثر داشته باشد، چراکه جامعه امروز به فعالیت پاک و هوایی عاری از آلودگی نیاز دارد.

محمدرضا بهرامن افزود: سهم کشور از بازار صادرات محدود است و توجه به صادرات محصولات معدنی اهمیت زیادی دارد که باید برای تقویت سهم صادرات برنامه هدفمند داشت. همچنین ایران کشوری جوان در سرمایه‌گذاری است و فضای مطلوبی برای تقویت زیرساخت های سرمایه‌گذاری دارد و در این راستا بخش خصوصی باید استانداردسازی لازم را انجام دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این آیین گفت: این استان تنها خطه ای است که از تخفیف ١٠ درصدی مطالعات معدنی استفاده کرده است. پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در دستور کار این سازمان است و تمامی معادن می‌توانند از این فرصت و تسهیلات کم بهره استفاده کنند.

محمدرضا حاجی پور با تاکید بر مشکلاتی در حوزه سنگ افزود: امید می‌رود که تشکیل میز تخصصی سنگ در شهرستان محلات فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد که از فضای ایجاد شده برای حل مشکلات و مسائل مربوط به تولید و صادارت بهره ببرند.

فرماندار محلات نیز در این آیین گفت: قیمت تمام شده محصول در صنعت سنگ بالا است و محصولات تولیدی توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند. با وجود سیاست‌های 20 ساله کشور، تاکید مقام‌معظم رهبری بر مبنای صادرات غیرنفتی و افزایش صادرات محصولات معدنی است که در این حوزه موفقیت ها هنوز در حد انتظار نیست.

حسن قمری با برشمردن توانمندی‌های محلات در حوزه سنگ، افزود: محلات از جمله شهرهای منحصر به فرد با ویژگی‌های خاص از جمله در حوزه سنگ، مواد معدنی، ماهیان زینتی و گردشگری است که این ظرفیت‌ها نقش موثری در توسعه شهرستان و استان دارند.

مدیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران با اشاره به حضور 373 شرکت در قالب 200 شرکت معدنی و 172 شرکت صنعت سنگ در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در فضایی به مساحت 57 هزار مترمربع که 10 هزار مترمربع آن فضای پوشیده و 65 هزار مترمربع فضای باز شروع به کار کرده است. ۳۷۳ شرکت داخلی و بین‌المللی در این نمایشگاه مشارکت دارند.

محمد حلاجیان بیان کرد: 10 درصد از این نمایشگاه، شرکت‌های خارجی مثل ایتالیا، ترکیه، چین و هند حضور دارند. با توجه به رتبه نخست ایران در حوزه تنوع سنگ تزیینی و همچنین رتبه چهارم کشور در دارا بودن ذخایر معدنی در دنیا، برای نخستین بار در صنعت سنگ کشور بزرگترین اجتماع معادن سنگ کشور را در یازدهمین نمایشگاه سنگ داریم.

مدیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران تصریح کرد: حضور 13 هزار تن‌سنگ خام در این نمایشگاه با هدف معرفی معادن صادراتی در بازار‌های داخلی و خارجی از ویژگی‌های بارز این دور است. همچنین تشکیل اولین جلسه رسمی میز سنگ کشور با حضور سازمان توسعه تجارت ایران و ریاست سازمان صنعت استان مرکزی با حضور تشکل‌ها و فعالان حوزه سنگ کشور در روز سوم نمایشگاه از برنامه‌های دیگر این نمایشگاه است.

موضوعات :
در همین رابطه