رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سنندج عنوان کرد

منطقه آزاد، ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه کردستان است

سید کمال حسینی، رئیس اتاق سنندج معتقد است، وجود منطقه آزاد تمرینی برای آزادی اقتصادی کشور است و ایجاد مناطق آزاد در استان‌هایی همچون کردستان به عنوان ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه محسوب می‌شود.

25 مهر 1397
کد خبر : 15827
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: وجود منطقه آزاد می تواند تمرینی برای آزادی اقتصادی کشور باشد و در این راستا نیز ایجاد مناطق آزاد در استان هایی همچون کردستان به عنوان ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه محسوب می شود.

سید کمال حسینی اظهار کرد: بند ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و به منظور انتقال فناوری های پیشرفته و گسترش و تسهیل تولید صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی خارجی یا جذب سرمایه گذاری های خارجی بوده و در این راستا با استفاده از نکات تشویقی و مثبت، قانون مناطق آزاد بسیار موثر هستند.

حسینی افزود: قوانین حامی سرمایه گذاری تولید در مناطق آزاد می تواند انگیزه مناسبی برای جذب سرمایه گذاران و یا مشارکت با آنها را آغاز و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای تولید صادرات محور به مناطق آزاد تجاری صنعتی هدایت کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از سرمایه داران کردستان علاقمند هستند در شرایط مناسب به جای سرمایه گذاری در اروپا و آفریقا و دیگر نقاط جهان، در ایران سرمایه‌گذاری کنند وبرای توجیه اقتصادی این موضوع نکات مثبتی همچون نزدیکی و هم مرزی به محل سرمایه‌گذاری، آسان بودن ایجاد ارتباط بر اساس مولفه های قومی، زبانی و ذهنی را بر می شمارند.

رئیس اتاق سنندج گفت: اقتصاد دولتی ایران می‌تواند با استفاده از الگوی چین که در دهه ۱۹۸۰ به دنبال ایجاد منطقه آزاد تجاری رفت و هدف این کشور افزایش صادرات، ایجاد فرصت‌های شغلی، جلوگیری از تمرکز فعالیت ها در شهرهای بزرگ، انتقال تکنولوژی و افزایش ارتباط با اقتصاد جهانی بود، موفق عمل کند.

حسینی افزود: ایجاد منطقه آزاد می تواند تمرینی برای آزادی اقتصادی کشور باشد چرا که کشور ما سال‌هاست از وابستگی اقتصاد به دولت با تکیه بر فروش نفت رنج می‌برد و اقتصاد کشور با آن همه منابع خدادادی، اقتصادی ناکارآمد و ضعیف و فقرزدا بوده این است.

وی خاطرنشان کرد: یقیناً ایجاد مناطق آزاد می تواند فرصت پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) و اقتصاد جهانی را برایمان مهیا و ما را برای رقابت با اقتصادهای قدرتمند در شرایط قابل کنترل آماده کند تا در آینده بتوانیم با اطمینان بیشتر وارد مراوده اقتصادی با دنیا شویم.

حسینی اظهار داشت: باید آزمون و خطا های خود را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام داده و برای حضور اثرگذار در بازار جهانی خود را آماده کنیم چرا که این مهمترین شروع برای رسیدن به اقتصاد باز و اقتصاد توسعه یافته است.

 رئیس اتاق سنندج خاطرنشان کرد: کشور ما به سرمایه‌گذاری خارجی نیازدارد و اقتصاد ما زمانی تکان خواهد خورد که از طریق تزریق سرمایه گذار خارجی تامین باشد و بتواند تولید بکند و روی GNP وGDPو شاخص های اقتصادی اثر مناسب داشته باشد.

حسینی افزود: اقتصاد دانانی مثل آدام اسمیت معتقد بودند که اگر هرکشور در تولید کالایی که در آن کارایی بیشتری دارد تخصص یابد و مازاد کالای تولید شده خود را با کالایی که در آن تولید کارایی ندارد مبادله کند تولید کلی هر دو محصول در جهان افزایش می یابد و این اضافه تولید در بین کشورها قابل تقسیم شده و به نوعی تقسیم کار و مبادله در مناسبات بین المللی صورت می گیرد که در چنین شرایطی منافع حاصل از تجارت به حداکثر می رسید.

رئیس اتاق سنندج تصریح کرد: به هر حال ایجاد یک منطقه آزاد در بانه و مریوان در صورت موفقیت و برنامه درست و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز آن، می‌تواند امتیازاتی را برای اقتصاد استان و کشور ما که به نوعی اقتصاد بسته و ناکارآمد است، داشته باشد.

وی گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری در بانه و مریوان می تواند امتیازاتی همچون جذب سرمایه گذاری در بخش تولید، جذب و انتقال TQ تکنولوژی به درون اقتصاد کشور، ایجاد فرصت های شغلی داخل، افزایش تولید و ارزش افزوده بخش های اقتصادی به ویژه بخش صنعتی، کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و آشنایی با تجارت خارجی و گسترش و متنوع ساختن صادرات، افزایش درآمد کشور ناشی از خدمات متعلقه در مناطق آزاد، کمک به ورود کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای با قیمت مناسب و کمک به تولید صادرات محور را به دنبال داشته باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم زیرساخت‌هایی همچون محوطه های مناسب برای بار، استفاده از تجهیزات نقل و انتقال و بارگیری، ایجاد انبار های مناسب و تامین منابع آب و برق و سوخت همچنین توسعه راه های منتهی به مناطق آزاد و مرتبط به بازار هدف، ایجاد اماکن خدماتی،آموزشی و رفاهی در این مناطق با شبکه های مخابراتی پیشرفته مورد نیاز است که امیدواریم این مهم مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه